معرفی 2 چانگان تازه از سایپا؛ CS35 و یونی تی

به گزارش وبلاگ عصر نو، یکی از کراس اورهای محبوب سایپا در سال های قبل از تحریم، محصولی به نام چانگان CS35 بود که به علت مسائل ساخت از بازار ایران رفت؛ ولی حالا شایعه بازگشت دوباره آنها به واقعیت تبدیل شده است. چانگان یونی تی، محصولی کاملا تازه در بازار ایران خواهد بود. محصول دیگر چانگان CS35 پلاس، نمونه تازهتر از آشنای قدیمی است که اولین بار در سال 2018 معرفی گردید و سال پیش هم در چین نسخه فیس لیفت آن به بازار آمد.

معرفی 2 چانگان تازه از سایپا؛ CS35 و یونی تی

درصورتی که بازگشت این دو خودرو قطعی گردد احتمالاً با فراوری CKD به بازار بیایند. چانگان نو، حالا روی زبان ها افتاده است و گویا خاطره خوب پیشین از CS35 قرار است دوباره رخ دهد. در حقیقت این عبارت هم برای چانگان یونی تی و هم برای چانگان پلاس CS35 به کار می رود که در ادامه به معرفی و آنالیز هر دو آنها می پردازیم.

CS35 و یونی تی: دو نام نو بازار ایران

چانگان با نام UNI-T به فارسی یونی-تی است که به هر دو صورت یونیتی و یونیت تلفظ می گردد. صورت درست آن همان یونی-تی است. این خودرو در تیرماه 1401 یونی تی برای اولین بار در محوطه سایپا دیده شد و حدود یک ماه بعد در نمایشگاه خودروی مشهد به طور رسمی به وسیله مدیرعامل سایپا خبر مذاکره برای عرضه آن مطرح شد و علاوه بر آن احتمال بازگشت مدل مقرون به صرفه تر این برند یعنی CS35 پلاس هم قوت گرفت.

طراحی چانگان یونی تی

سقف پانورامای یونی تی در عقب تبدیل به باله ای V شکل می گردد که با نوارهای سیاه رنگ آراسته شده اند. در کنار باله های تیغی شکل، 4 اگزوز ظاهری اسپرت به عقب خودرو می دهد. جلوپنجره با بدنه و سپر یکپارچه طراحی شده که جذابیت ظاهری خاص و لوکسی به آن می دهد.

این خودرو طراحی جسورانه و اسپرت دارد. سقف آن از ستون B با شیب زیادی به پایین میل پیدا می نماید که ظاهری آیرودینامیک و جوان پسند به آن می دهد؛ از این زاویه کمی شبیه به آلفارومئو استلویو است.

در جلوی خودرو چراغ های خطی و بسیار نازکش بیش، از همه چیز به چشم می آیند. البته مثل خیلی دیگر از برندها، چانگان تنها به مدرن کردن جلوپنجره و چراغ ها قانع نشده است و خطوط مورب و هماهنگ روی کاپوت طراحی UNI-T را شبیه به آئودی R8 سوپر اسپرت نموده است. طراحی به سبک اروپایی در این خودرو شاید بیشتر از سایر رقبای چینی باشد.

مشخصات فنی یونی تی

چانگان نو، یک کراس اورهای جمع وجور (کامپکت) است و تقریباً 1.5 تن وزن دارد. این محصول با پیشرانه 1.5 لیتری به بازار چین عرضه می گردد و احتمال دارد همین موتور برای بازار ایران انتخاب شوند.

  • پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژ 180 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور دارد. گیربکس آن از نوع 7 دنده دو کلاچه (DCT) است.
  • این پیشرانه مصرف سوختی کمتر از 7 لیتر در یک صد کیلومتر دارد و این خودرو را با شتاب 7.5 ثانیه ای به سرعت یک صد کیلومتر بر ساعت می رساند.

طول این خودرو 4.5 متر و عرض و ارتفاع آن به ترتیب 187 و 156 سانتی متر است. چرخ های جلو محرک هستند و با ترمز دیسکی خنک شونده کنترل می شوند. در چرخ های عقب ترمزها دیسکی هستند. نهایتاً اینکه این خودرو استاندارد یورو 6 آلایندگی را دارد.

امکانات پیشرفته برای یونی تی

داشبورد این خودرو با مانیتوری بزرگ، باکیفیت و هوشمند آراسته شده و امکان دریافت فرمان صوتی را برای راننده فراهم می نماید. دستگیره درها مخفی و با اثر بیومتریک قابل دسترسی هستند. در کنار فضای شارژ بی سیم اهرم گیربکس قرار گرفته است که بیشتر شبیه به فرمان سفینه های فیلم میان ستاره ای است تا اهرم دنده کلاسیک.

  • سیستم کروز کنترل تطبیقی هوشمند در سطح 2 فعالیت می نماید.
  • امکان رانندگی اتوماتیک با ترکیب سیستم های FCW، AEB، LDW، LAS، TJA، AEB و LCDA فراهم می گردد.
  • سیستم پارک هوشمند نسخه 5.0 می تواند تا فاصله بیست متری در پی جای پارک بگردد و خودران پارک کند.

4 دوربین اولترا واید همیشه مشغول گرفتن فیلم 360 درجه و نمایش برای راننده هستند که هیچ نقطه کوری باقی نمی گذارند. قیمت چانگان یونی تی بین 17 تا 22 هزار دلار است و اگر سایپا پیروز به فراوری آن گردد باید انتظار قیمت بیش از یک میلیارد تومان را در بازار داخلی داشته باشیم.

چانگان CS35 پلاس؛ احتمالاً در راه بازار!

نسخه قدیمی تر این خودرو را می شناسیم یا حداقل آن را در جاده های ایران دیده ایم. وقتی سایپا اظهار داشت که دوباره احتمال ورود این محصول به کشور وجود دارد بخشی از ماشین بازها از جمله نگارنده این مطلب را مسرور کرد. مدل نو که موضوع بحث ماست، در سال گذشته 80 هزار دستگاه در چین فروخت و در رتبه 83 پرفروش های کشور خودش است. باتوجه به سابقه خوبی که این مدل در ایران دارد بسیار احتمال دارد که به صورت CKD به بازار بیاید؛ تنها مسئله بر سر جزئیات قرارداد است. قیمت این خودرو با موتور توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک از 14.5 تا 16 هزار دلار است و انتظار می رود در محدوده 800 میلیون تومان قرار بگیرد.

طراحی CS35 پلاس؛ شیک و بی آلایش

چانگان CS35 پلاس، کمی کوچک تر و مقداری هم مقرون به صرفه تر از برادرهای بزرگ ترش در سری یونی تی و یونی کی است. از لحاظ طراحی این خودرو هم به نظر زیبا می آید؛ ولی طراحی آن کمی خشک تر با لبه هایی تیزتر است. کمی شبیه به یک گربه وحشی عضلانی است با سر تمساح و دم نهنگ! البته این تشبیهات بیشتر به تست رورشاخ شبیه است تا اظهار نظری قطعی و حتی نزدیک به واقعیت.

خطوط قرمز از زیر جلوپنجره تا رکاب درها حالتی اسپرت به این خودرو داده است؛ ولی تم شخصیتی آن بیشتر عصبی و بی آلایش است. البته همه خطوط و انحناها به خوبی طراحی شده اند و با تماشا آن متوجه کیفیت بالای ساخت می شویم. در عقب خودرو هم دو خط صاف چراغ ترمز به مرکز و جایی که لوگوی چانگان قرار گرفته است کشیده می شوند. سانروف در میان باربند قرار گرفته است و کمی کوچک تر از مدل های گران تر چانگان است.

مشخصات CS35 پلاس

این خودرو هم در کلاس شاسی بلند جمع وجور قرار می گیرد و با دو پیشرانه مختلف به بازار عرضه می گردد. یک مدل 1.4 لیتری توربو شارژ و یک مدل 1.6 لیتری با تنفس طبیعی. پیشرانه 1.6 لیتری قدرت 128 اسب بخاری با گیربکس دستی دارد و امیدواریم این مدل به ایران نیاید. به همین امید و به خاطر پرهیز از زیاده گویی در اینجا تنها مدل 1.4 توربو شارژ را معرفی می کنیم.

  • پیشرانه 1.4 لیتری (Blue Core) با یاری توربو شارژ 158 اسب بخار قدرت به ما می دهد.
  • گشتاور آن در دور موتور 1500 تا 4000 به 260 نیوتن متر می رسد.
  • میانه مصرف سوختش 6.4 لیتر در یک صد کیلومتر است.

گیربکس این خودرو 7 دنده اتوماتیک دوکلاچه است و قدرت را تنها به چرخ های جلو منتقل می نماید. حداکثر سرعتش 200 کیلومتر در ساعت و استاندارد آلایندگی آن سطح یورو 6 است.

امکانات و ایمنی CS35 پلاس؛ کافی

نمایشگری که در خودروهای چینی به یک استاندارد تبدیل شده در این مدل هم حضور دارد. با امکان مشاهده اطلاعات مکانیکی و قابلیت پخش ویدئو و مسیریابی. 4 ایربگ در حالت استاندارد وجود دارد و صندلی های جلو قابلیت تنظیم برقی دارند. سنسور باران، بلوتوث، مسیریابی، چراغ دی لایت و تهویه هوای دستی در کنار سیستم ضد سرقت از دیگر امکانات این خودرو است.

سیستم های یاری راننده شامل رادار پارک، کنترل لغزندگی، ESP، ABS، EBD، ESP، کنترل خودرو در سرازیری و حرکت در سربالایی می شوند. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) این خودرو نسخه 9.3 از شرکت بوش است. رادار نقطه کور نیز امنیت رانندگی را بالاتر می برد.

جمع بندی

چانگان نو، در هر دو مدل یونی تی و CS35 پلاس خودروهایی پیروز و خوش قیمت هستند. طراحی این خودروها در کنار پیشرانه کم مصرف و گیربکس پیشرفته احتمالاً در بازار ایران با استقبال روبرو شوند. چانگان دومین برند پرفروش و پیروز چینی است و در بازار ایران هم سابقه خوبی از خود به جا گذاشته است. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا مذاکرات فراوری هیچ کدام از این دو خودرو با سایپا به پایان می رسد یا خیر.

***

شما می توانید نوترین اخبار خودرو را در بلاگ وبلاگ عصر نو مطالعه کنید

نوترین آگهی های خودرو چانگان
منبع: بلاگ دیوار

به "معرفی 2 چانگان تازه از سایپا؛ CS35 و یونی تی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی 2 چانگان تازه از سایپا؛ CS35 و یونی تی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید