راهنمای سفر به باکو مرکز زیبای آذربایجان

به گزارش وبلاگ عصر نو، باکو، بزرگترین شهر قفقاز و مرکز آذربایجان همچنین خواهر خوانده تبریز است از این رو هرساله بسیاری از گردشگران و مسافران ایرانی با پروازهای مستقیم و قیمت مناسب به این شهر سفر می کنند. اگر شما نیز قصد سفر به باکو را دارید، برای آشنایی بیشتر با این شهر با خبرنگاران همراه شوید.

راهنمای سفر به باکو مرکز زیبای آذربایجان

خرید بلیط هواپیما باکو

آنچه در ادامه می خوانید... پنهان

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

آیا سفر به باکو ویزا می خواهد؟

آب و هوای باکو

جاذبه های گردشگری باکو

مراکز خرید باکو

غذاها و رستوران های باکو

فرودگاه باکو

معرفی هتل های باکو برای اقامت

حمل و نقل عمومی باکو

هزینه سفر به باکو

اطلاعات ضروری شهر باکو

یک سفر خاص به باکو آذربایجان

راهنمای سفر به باکو آذربایجان

باکو مرکز جمهوری آذربایجان که در ساحل غربی دریای خزر واقع شده است. باکو، بزرگترین شهر و مهمترین مرکز فرهنگی و تجاری قفقاز است. این شهر، علاوه بر اینکه مهمترین مراکز صنعتی، تجاری و فرهنگی آذربایجان را دربر گرفته، به عنوان یک شهر بندری از اهمیت بالایی برخوردار است.

از آنجا که باکو سالها تحت حاکمیت های مختلفی چون اعراب، عثمانی و روسیه قرار داشته، میراث فرهنگی غنی ای دارد.

همسایگان کشور آذربایجان از جنوب ایران، از غرب ارمنستان، از شمال غرب گرجستان و از شمال، روسیه است. به دلیل نزدیکی آذربایجان به ایران، سفر به باکو برای ایرانیان ساده و مقرون به صرفه محسوب می گردد. ایرانیان به انواع روش های زمینی، ریلی و هوایی به باکو سفر می کنند. در ادامه شما را با روش های مختلف سفر به باکو آشنا می کنیم.

سفر زمینی به باکو

به دلیل مرز مشترک بین آذربایجان و ایران، می توان به روش هایی مانند سفر با اتومبیل شخصی، با اتوبوس و با تاکسی به باکو سفر جاده ای انجام داد.

سفر به باکو با ماشین شخصی از دو گذرگاه مرزی در مرزهای شمال غرب کشورمان انجام می گردد؛ آستارا و بیله سوار.

شهر آستارا که در ساحل غربی دریای خزر واقع شده است، یکی از گذرگاه های پرتردد بین ایران و آذربایجان است. از مرز آستارا تا باکو حدودا 290 کیلومتر فاصله است که معادل سه ساعت رانندگی می گردد. راستا رانندگی از آستارا تا باکو از طریق بزرگراه آستارا-باکو انجام می گردد.

گذرگاه بیله سوار در استان اردبیل و در 150 کیلومتری اردبیل قرار گرفته است. از بیله سوار تا باکو نیز 205 کیلومتر معادل دو ساعت و نیم رانندگی فاصله است.

برای سفر به باکو از طریق تاکسی ها، باید پیاده از مرز عبور کنید و سپس از تاکسی های آذربایجانی یا خودروهای عبوری در آذربایجان استفاده کنید.

برای سفر به باکو با اتوبوس هم می توانید از اتوبوس های تهران-باکو در پایانه غرب استفاده کنید. با توجه به توقف های بین راه و توقف در مرز برای انجام کارهای گمرک، سفر با اتوبوس به باکو حدودا 14 ساعت طول می کشد.

سفر ریلی به باکو

برای استفاده از قطار، باید از آستارا قطار آستارا-باکو را سوار شوید. از هیچ مبدا دیگری قطار به مقصد باکو وجود ندارد.

سفر هوایی به باکو

این از ساده ترین روش های سفر به باکو است. کافی است بلیط هواپیما باکو را خریداری کنید و برای سفر راحت و سریع خود به باکو با هواپیما آماده شوید.

آیا سفر به باکو ویزا می خواهد؟

برای سفر به آذربایجان، نیاز به ویزا دارید. ویزای جهانگردی باکو 30 روزه است و به سه روش می توانید ویزای جهانگردی باکو را دریافت کنید.

  • ویزا لیبلی: این نوع ویزا در کنسولگری آذربایجان صادر می گردد و صدور آن معمولا 3 روز طول می کشد.
  • ویزا الکترونیکی: برای دریافت این نوع ویزا باید به صورت اینترنتی و از طریق وبسایت مربوطه اقدام کنید.
  • ویزا فرودگاهی: ویزای فرودگاهی را می توانید در فرودگاه حیدر علی اف باکو دریافت کنید.

آب و هوای باکو

هر فصل باکو آب و هوای مختص خود را دارد. بهار در باکو هوا ملایم و معتدل، تابستان ها گرم و شرجی، پاییز خنک و ملایم و زمستان هایش با کاهش دما و آغاز بارش باران و برف هوا سردتر می گردد.

جاذبه های گردشگری باکو

باکو به عنوان یکی از مقاصد گردشگری جهان دارای مکان های دیدنی بسیاری است که هرساله گردشگران و جهانگرد های بسیاری از سراسر جهان برای دیدن جاذبه های گردشگری باکو به این شهر سفر می کنند. شهر قدیم باکو، این شهر تاریخی که در میان دیوارهای کنگره دار واقع شده است، کهن ترین مکان دیدنی شهر باکو است.

برج دختر در شهر باکو که قدمت آن به قرن 12 برمی گردد، مهمترین نماد تاریخی این شهر است. قصر شیروان شاه در شهر قدیم باکو واقع شده است؛ این قصر در سده های میانی و زمان حکومت سلسله شیروانشاهان ساخته شد. برج های شعله، سه برج شیشه ای و آبی رنگ که بلندترین آسمانخراش شهر باکو هستند، معماری این برج ها از شعله های آتش الهام گرفته شده است و نورپردازی آن در شب مانند شعله های آتش در آسمان است.

در شهر باکو همچنین برای خانواده هایی که با بچه ها خود سفر می کنند، امکانات و تفریحات مخصوص مسافران کوچک در نظر گرفته شده است. از جمله این امکانات می توان مرکز تفریحی زیگ زاگ زون در میدان فانتین، هپی لند در مرکز خرید پارک بلوار، آکوا پارک در خیابان رشید بهبودف و سیرک باکو را نام برد.

مراکز خرید باکو

با مدرن شدن باکو و ساخت آسمانخراش ها در این شهر، تعداد زیادی مراکز خرید مدرن و مجلل نیز برای جلب توجه و رضایت مسافران این شهر نیز ساخته شد که در تمام آنها می توان انواع کالاها و محصولات با برندهای معروف جهان را پیدا کرد. مرکز خرید 28 مال که نزدیک به ایستگاه مترویی با همین نام است و در این مرکز خرید می توان حدود 70 برند بین المللی و محلی را پیدا کرد.

مرکز خرید مترو پارک نیز تمام کالاها از برندهای معروف را ارائه میکند. پُرن باکو جدیدترین و لوکس ترین مرکز خرید در شهر باکو است که تمام برندهای لوکس و میانه را می توان در آن پیدا کرد. در باکو علاوه بر مراکز خرید و تجاری مجلل و بین المللی می توان از بازارهای محلی و سنتی آن نیز بازدید و از مهمترین صنایع دستی و سوغاتی های شهر باکو مثل کلاه، چیزهای مسی، فرش، کیف های دست دوز، شال های ابریشمی و ظروف سفالی خریداری کرد.

غذاها و رستوران های باکو

در باکو، تنوعی از رستوران های بین المللی و محلی وجود دارد که با توجه به نزدیکی این شهر با شهرهای آذری زبان ایران، غذاهایشان مطابق با سلیقه و ذائقه مردم ایرانی هستند. رستوران ساحل در خیابان نفتچیلار با دیزاینی شیک و مجلل، مناسب ترین مکان برای خوردن غذاهای متنوع باکو است.

برای لذت بردن از یک غذای کامل آذری می توان به رستوران شیروانشاه رفت. رستوران آواز در خیابان مسکو نیز با فضایی باز و اجرای موسیقی زنده گزینه ای دیگر برای خوردن غذاهای باکو است. همچنین از معروف ترین غذاهای باکو می توان انواع کباب، دلمه، کوفته، آش ماست، آش دوغ و از همه مهمتر پلوی باکو که بشقابی پر از برنج با ادویه های معطر، گوشت گوسفند و گوساله و یا جوجه سرخ شده، سبزیجات که گاهی همراه با آجیل و خشکبار است را نام برد.

فرودگاه باکو

یکی از 5 فرودگاه بین المللی کشور آذربایجان، فرودگاه بین المللی شهر باکو (Heydar Aliyev International Airport) است. این فرودگاه ابتدا با نام فرودگاه بین المللی بینا؛ محلی در نزدیکی باکو خوانده می شد اما سال 2004 آن را به نام رئیس جمهوری فقید آذربایجان، حیدر علی اف تغییر دادند.

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف، مرکز و مقر اصلی خطوط هوایی آذربایجان ایرلاینز، آزل جت و سیلک وی ایرلاینز است. همچنین این فرودگاه دو پایانه مسافربری برای پروازهای داخلی و خارجی و دو پایانه باربری دارد. فرودگاه بین المللی حیدر علی اف در 25 کیومتری شمال شرقی باکو واقع شده است و از طریق دو بزرگراه به شهر وصل می گردد.

معرفی هتل های باکو برای اقامت

باکو شهر بزرگی است و تعداد زیادی هتل و اقامتگاه دارد، از هتل های لوکس و پنج ستاره گرفته تا هاستل و اقامتگاه های مقرون به صرفه. شما می توانید با هر میزان بودجه اقامتگاه مناسب خود را پیدا کنید. هتل های باکو همگی امکانات و خدمات مناسبی را به مهمانان ارائه می دهند و امنیت و راحتی خوبی دارند.

اگر به جاذبه های تاریخی علاقه دارید، در بافت تاریخی شهر یعنی ایچری اقامت داشته باشید. برای اینکه دسترسی خوبی به وسایل حمل و نقل داشته باشید و به جاهای دیدنی نزدیک باشید، در منطقه نسیمی بمانید. اگر قصدتان از سفر به باکو خرید کردن است، خیابان نفتچیلار انتخاب خوبی برای اقامت است. محله سابایل برای ماه عسل زوجین مناسب است و برای کسانی که در پی اقامت مقرون به صرفه هستند، باکو وایت سیتی مناسب است. برای سفرهای خانوادگی و همراه با بچه ها، یاسامال گزینه مناسبی است.

رزرو هتل های باکو

هتل های پنج ستاره باکو

هتل چهار فصل باکو (Four Seasons Hotel Baku) از هتل های لوکس باکو است که در مرکز باکو و نزدیک باغ فیلارمونیا قرار گرفته است. از امکانات این هتل می توان به مرکز تجاری، خدمات لیموزین، شاتل فرودگاهی ، سونا، اتاق بخار، استخر، اسپا، امکانات بدن سازی، رستوران و کافی شاپ اشاره کرد.

هتل فیرمونت باکو (Fairmont Baku - Flame Towers) هتلی بزرگ با امکانات ویژه مانند باشگاه سلامت، استخر سرپوشیده و وان آبگرم است. علاوه بر این رستوران این هتل با چشم انداز زیبای باغ، از مهمانان با انواع غذاهای محلی و بین المللی پذیرایی می کند.

هتل های چهار ستاره باکو

هتل دیاموند باکو (Diamond Hotel Baku) نزدیک پارک مترو واقع شده است. این هتل اسپا، امکانات بدن سازی، سالن آرایش، خدمات خشکشویی و بسیاری امکانات دیگر را در اختیار مهمانان قرار می دهد.

هتل پریمیر باکو (Premier Hotel) نزدیک مرکز خرید گنجلیک واقع شده است. سرویس لیموزین، سالن کنفرانس، استخر سرپوشیده و سونا، اینترنت رایگان و بسیاری دیگر از امکانات این هتل، اقامت لذتبخشی را برای مهمانان می سازد.

هتل های معمولی باکو

هتل ساحیل باکو (Sahil Inn Hotel) هتل سه ستاره در محله سابایل است. بوتیک هتل باکو در منطقه یسامال هتل دو ستاره با امکانات مناسب است و هتل نوبل باکو در محله ختای، یک هتل بدون ستاره اما با امکانات مناسب و قیمت مناسب است.

حمل و نقل عمومی باکو

فرودگاه بین المللی حیدر علی اف مانند بسیاری از فرودگاه های بین المللی جهان، انواع وسایل حمل و نقل عمومی را برای رفاه و آسایش مسافران و سهولت تردد آنها فراهم کرده است.

اتوبوس

اتوبوس های فرودگاه در کنار پارکینگ قرار داشته و راستا حرکت آنها از فرودگاه تا پارک صمد وورغون که در خیابان 28 می واقع شده است، است. همچنین برای تردد در سطح شهر نیز می توان از اتوبوس های درون شهری که متداول ترین وسیله نقلیه هستند استفاده کرد.

تاکسی

تاکسی های مخصوص فرودگاه نیز مانند اتوبوس ها در مقابل ساختمان اصلی و نزدیک پارکینگ قرار دارند. برای استفاده از تاکسی ها ابتدا باید به کیوسک تاکسیرانی در فرودگاه مراجعه و پس از اعلام راستا و توافق مبلغ کرایه، فیش خود را دریافت کنید و سوار تاکسی شوید.

مینی بوس

مینی بوس های اکسپرس از ابتدای صبح تا پاسی از شب هر 30 دقیقه از فرودگاه به مرکز شهر و برعکس در حال تردد و جابه جایی مسافران هستند.

مترو

یکی دیگر از وسایل نقلیه در شهر باکو، مترو است که از طریق ایستگاه مرکزی این شهر میتوان به ایستگاه های اطراف شهر تردد کرد. برای استفاده از متروی باکو حتما باید از باکو کارت استفاده کرد.

هزینه سفر به باکو

برآورد هزینه های سفر به باکو با احتساب هر منات آذربایجان، 194000 ریال، به شرح زیر خواهد بود:

  • هزینه سفر به باکو با هواپیما: در حال حاضر به طور میانه بلیط رفت و برگشت باکو حدودا 15 میلیون تومان است.
  • هزینه سفر به باکو با قطار: بیش از 500 هزار تومان
  • هزینه سفر به باکو با اتوبوس: بیش از 300 هزار تومان
  • هزینه غذا در باکو: میانگین قیمت غذا در رستوران های معمولی باکو، 20 تا 25 منات و در رستوران های لوکس، 25 تا 70 منات است.
  • هزینه گشت و گذار در باکو: مبلغ ورودی تعدادی از جاذبه های گردشگری باکو عبارتند از: آتشگاه باکو 2 منات، مرکز فرهنگی هنری حیدر علی اف 15 منات، کاخ شیروان شاه 2 منات، موزه مردم شناسی و باستان شناسی آذربایجان 6 منات، یانار داغ 2 منات.
  • هزینه اقامت در باکو: هزینه اقامت بستگی به نوع هتل انتخابی شما دارد. از 17 میلیون تومان به ازای هر شب در بهترین هتل های باکو (هتل چهار فصل، بهترین هتل 5 ستاره) تا 246 هزار تومان در هاستل، قیمت ها متغیر است.

اطلاعات ضروری شهر باکو

  • زبان رسمی: زبان اصلی مردم باکو، ترکی آذربایجانی است که به زبان مردمان آذری زبان ایران بسیار شبیه است. در این شهر مردم به زبان روسی که زبان دومشان است و تا حدودی به زبان انگلیسی نیز صحبت می کنند.
  • واحد پول: منات واحد پول شهر باکو است.
  • پیش شماره کشور: 994+
  • پیش شماره شهری: 12
  • اختلاف ساعت با تهران: شهر باکو 30 دقیقه از تهران جلوتر است.

یک سفر خاص به باکو آذربایجان

با توجه به مطالبی که در این راهنما ارائه شد، سفر به باکو نه تنها سفری مجذوب کننده و پر از تجربه های تازه خواهد بود، بلکه سفری مقرون به صرفه و مقرون به صرفه نیز هست. با خرید بلیط هواپیما باکو و رزرو هتل باکو ماجراجویی در این همسایه شمالی کشورمان را آغاز کنید. در صورتی که پیشتر تجربه سفر به باکو را داشته اید، این تجربیات را با ما در میان بگذارید.

بهترین زمان سفر به باکو

admin

منبع: فلای تودی

به "راهنمای سفر به باکو مرکز زیبای آذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به باکو مرکز زیبای آذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید