فهرست شهرهای اذربایجان

به گزارش وبلاگ عصر نو، تاریخچه کشور آذربایجان

آذر به معنی آتش است، نام ترکی آذر برای مدت طولانی برای این سرزمین استفاده می شد، کلمه آذر از دو بخش تشکیل شده است، az و er، در زبان ترکی، az به معنای سرنوشت نیک و موفقیت است، بنابراین کلمه آذر به معنای مرد شجاع و یا نگهبان آتش است، کلمه آذربایجان از نام یک قبیله باستانی ترک که در آن سرزمین ساکن بوده اند، سرچشمه گرفته است. کشور آذربایجان کشوری تاریخی و باستانی است که دارای جنبه های تاریخی و فرهنگی وهمچنین مشترکات زیادی با ایران است. در واقع تاریخ کشور آذربایجان ترکیبی از وجود ترک های قرن یازدهم و پارسیان باستان است، منطقه ای که امروز ما با عنوان آذربایجان می شناسیم در قرن هفتم میلادی به وسیله اعراب فتح شد و مردم در آن موقع به اسلام گرویده بودند، این کشور برای چند صد سال، یک استان عربی زیر نظر خلفای عربی به حساب می آمد. پس از سقوط امپراتوری عرب، مغول ها به این کشور حمله کردند و در طی قرن های سیزدهم تا پانزدهم میلادی، این منطقه به وسیله خان دوم مغول، سپس برای دوره ای به وسیله حکومت محلی و بعداً تحت حکومت پارس اداره می شد، تا زمان جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری روسیه در سال 1917، جمهوری آذربایجان به علت داشتن منابع نفتی خود ارزشمند بود و یک دوره کوتاه بین سال های 1918 تا 1920 این کشور مستقل شد، با این حال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1920 به آن حمله کرد و جمهوری آذربایجان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی شد و بعد از سال ها مستعمره این کشور بودن در 20 اوت 1991 اعلام استقلال کرد و اکنون به عنوان جمهوری دموکراتیک آذربایجان شناخته می گردد.

فهرست شهرهای اذربایجان

موقعیت جغرافیایی و جمعیت کشور آذربایجان

جمهوری آذربایجان در جنوب رشته کوه های قفقاز و شمال رودخانه ارس و در غرب دریای خزر واقع شده است و رشته کوه های قفقاز بزرگ در شمال قفقاز کوچک در غرب و کوه های تالش در جنوب، این کشور را احاطه نموده اند که مساحتی حدود 86000 متر مربع دارد حدود 800 کیلومتر خط ساحلی با دریای خزر آذربایجان دارد. همچنین کوهستان های این کشور معمولا از اب و هوای بی نظیری برخوردارند، در منطقه های از آذربایجان، از جمله در خارج از مرکز آن یعنی باکو، زمین ها با ذخایر نفت و گاز تقسیم می گردد، اینها منطقه های هستند که می توان نفت و گاز را از آنها استخراج کرد، همچنین بعضی از آتشفشان ها در بالای بعضی از ذخایر شکل گرفته اند، اما به جای پاشیدن گدازه ها، مخلوط گل آلودی از آب، شن و ماسه، گاز و گاهی اوقات روغن فوران می نمایند، طبق آخرین آمار جمعیت این کشور بالغ بر 10 میلیون نفر بوده است.

مذهب و زبان مردم کشور آذربایجان

اسلام دین اصلی جمهوری آذربایجان است و 95 درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند و حدود 85 درصد از مسلمانان آذربایجانی مذهب شیعه را به رسمیت می شناسند، در حالیکه 15 درصد مسلمانان اهل سنت هستند، در خصوص زبان هم باید بدانید که زبان اصلی و رسمی آذربایجان، زبان ترکی است. همچنین این زبان به همراه ترکمنی و گاگوز، آذربایجانی عضو شاخه اوغوز از گروه خانوادگی ترکی جنوب غربی است، به علاوه در این کشور، مردم به زبان روسی، ارمنی، لزگی، تالشی و تاتی نیز صحبت می نمایند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشور آذربایجان

یکی از دلایل علاقه مندی ایرانی ها به باکو و سایر شهرهای آذربایجان، نزدیکی فرهنگ این کشور با ایران است. سنت های آذربایجان تمام مراحل زندگی در چگونگی دیدار با میهمانان، ازدواج به علاوه تعطیلات سالانه و سایر کارهای عمومی را در بر می گیرند.اگرچه بعضی از سنت ها به مرور زمان از بین رفته اند و بعضی از آنها فقط در برنامه های بزرگ یا در ایام تعطیلات اجرا می شوند. فرهنگ آذربایجان تحت تأثیر میراث ایرانی، ترکی، قفقازی و همچنین تأثیرات روسی به علت موقعیت سابق خود به عنوان مستعمره کشور روسیه پیشرفته است.

واحد پول کشور آذربایجان

منات (Manat) واحد پول جمهوری آذربایجان است که در بازار های بین المللی با نماد AZN نشان داده می گردد و هر منات برابر با 100 گپیک (qəpik) است منات در زبان روسی به معنای سکه است.

شهرهای مهم و جهانگردی کشور آذربایجان

کشور آذربایجان با وجود مساحت کمی که دارد دارای شهرهای بسیار زیبا و پرطرفدار است که باکو مرکز این کشور از مهمترین آنها است و شهرهای ایچری، نخجوان، شکی، گنجه، شیروان، لنکران و قبله هم از شهرهای مهم و جهانگردی این کشور هستند که هر کدام جاذبه های جهانگردی خاص خود را داشته و نزد جهانگرد ها محبوب به شمار می ایند.

جاذبه های دیدنی و تفریحی کشور آذربایجان

این کشور در یک دهه اخیر کوشش زیادی برای جذب جهانگرد از سراسر جهان نموده است و در چند سال اخیر در آن نیز پیروز بوده است. به علاوه این کشور دارای موزه ها، منطقه ها تاریخی و همچنین جاذبه های طبیعی مجذوب کننده برای جهانگردان هستند. مهم ترین جاذبه های جهانگردی آذربایجان در باکو است و به ترتیب می توان به پارک ملی آبشرون، پارک ملی شیروان، کوه قویازان، دریاچه گویگول، برج میدان، شهر قدیمی و آتشگاه باکو اشاره نمود.

آب و هوای کشور آذربایجان

آذربایجان آب و هوای قاره ای با تابستان های گرم و زمستان های بسیار سرد و خشک دارد. منطقه ها کوهستانی آذربایجان به علت شرایط جوی ناپایدار و هوای بسیار سرد در ماه های فصل زمستان با وزش باد شدید و طوفان های برفی و بارش باران همراه هستند .

آشنایی با شهرهای آذربایجان

باکو

باکو به ترکی آذربایجان Baki بر ساحل غربی دریای خزر در شبه جزیره آب شوران واقع شده است و یکی از منطقه ها نفت خیز جهان است. شهر باکو پر جمعیت ترین و یکی از زیبا ترین شهرهای قفقاز می باشد و وجود تعداد بسیاری از پارک های ساحلی بکر و دارا بودن برنامه های متعدد هنری از جمله موسیقی ، تئاتر و اپرا به جاذبه و زیبایی و تنوع خاصی به این شهر بخشیده است و ضمناً شهر باکو مرکز آذربایجان و بزرگ ترین شهر این کشور که سال هاست که مورد علاقه جهانگردان قرار گرفته است. شهر باکو که خواهرخوانده شهر تبریز هم می باشد آب و هوایی شبیه به شهرهای شمال غربی کشورمان ایران دارد یعنی تابستان های گرم و شرجی و زمستان هایی با ابرهای پربارو اینکه زیبا ترین فصل باکو فصل بهار می باشد با آن شکوفه های رنگارنگ درختان و آفتاب ملایم روز و نسیم خنکی که از دریای خزر می وزد زیبایی آن را دو چندان می نماید. بخش قدیمی شهر باکو که İçəri Şəhər ایچری شهر نام دارد همراه با برج و حصار قلعه شهر به خوبی از سده های میانه بر جای مانده است و یکی از آثار ثبت شده در یونسکو به عنوان میراث فرهنگ جهانی نام گرفته است که این موضوع خود به تعداد جهانگردان افزوده است .

این شهر زیبا دارای جاذبه های جهانگردی بسیار زیبا و شگفت انگیزی مانند : ایچیری شهر یا شهر تاریخی باکو ، چندین موزه مانند : موزه فرش آذربایجان و موزه ادبیات نظامی گنجوی ، کاخ شادی ، کاخ شیروان شاهی ، قلعه دختر ، تارگوویی باکو ، میدان فانتن ، باغ آب ، برج شعله است .

جمعیت شهری آن در ابتدای سال 2016 میلادی حدود 2.22 میلیون نفر تخمین زده شده است. در سال 2007 میلادی و در نشست وزرای فرهنگی اعضای سازمان کنفرانس اسلامی ، شهر باکو به عنوان مرکز فرهنگ اسلامی برای سال 2009 میلادی اعلام شد و در سال 2000 میلادی بخش قدیمی باکو یعنی ایچری شهر ، همچنین کاخ شروانشاهان و قلعه دختر به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. برترین زمان سال برای سفر به باکو میان ماه های فروردین تا آبان ماه است و این همان زمانی که هوا برترین چهره خود را به نمایش می گذارد. نوروز در آذربایجان نیز به عنوان یک عید ملی گرامی و ارزش داده می گردد و جشن های بسیار باشکوهی در شهر برگزار می نمایند و ایرانیان بسیاری تعطیلات نوروزی خود را در این شهر می گذرانند.

نخجوان

نخجوان دارای گونه های گوناگون آب و هوایی باقدمت 1500 ساله در شرق کشور آذربایجان که در سال 1924میلادی اعلام استقلال نموده و همچنین یکی از شهرهای قدیمی آذربایجان به شمار میرود که به وسیله سد ارس و از سمت غرب با ایران دارای مرز مشترک است ، شهر نخجوان از روستاهای بسیار زیبا و دیدینی برخوردار است که می تواند هر بیبننده ای را به هیجان و شگفتی وا دارد . شهر نخجوان زادگاه ریاست جمهوری چند دوره اخیر آذربایجان حیدرعلی اف است. نخجوان امروزی نمونه پیروزی برای استراتژی های ایالتی آذربایجان در مقیاس منطقه می باشد ، همچنین نخجوان به عنوان مرکز فرهنگی اسلامی در سال 2018 انتخاب شده است.

شهر قدیمی و سنتی نخجوان دارای آثار و جاذبه های جهانگردی تاریخی و طبیعی متعدد و متنوعی چون غار اصحاب کهف، مقبره حسین جاوید، برج آلینجا، دریاچه باتابات، حمام شرق، باغ گلستان، دریاچه آراز، آرامگاه یوسف، مقبره مومنه خاتون، موزه قوچ های سنگی، موزه فرش نخجوان می باشد. این شهر بسیار زیبا و سرسبز دارای آب و هوای نیمه خشکی است که از زمستان های برفی و سرد ، تابستان های خشک و بسیار گرم تشکیل شده است و همچنین دارای جنگل ها و کوهستان های معتدلی نیز می باشد .

لریک

منطقه لریک کوهستان باشکوهی است که رودخانه ها و آبشارهای سریع با چشم انداز های تازه و چشم مقدارای هیجان انگیز در خود جای داده است. لریک شهری کوچک در جنوب جمهوری آذربایجان واقع در شمال گردنه حیران در ایران است. این شهر با بیش از 1000 کیلومترمربع مساحت از شمال به کوههای تالش و از شرق به زمین های پست و جلگه ای لنکران ختم می گردد. این شهر همسایه شمالی آستارا محسوب می گردد.

شهر لریک بیش از هر مورد دیگری به خاطر عمر طولانی مردمش در جهان به معروفیت رسیده است و اینکه شاید اینجا تنها موزه مردمان صد ساله در جهان باشد ، رکورد طولانی ترین عمر انسان در دو قرن اخیر مربوط به همین منطقه زیبا می باشد. گفته شده است که شیرعلی مسلم اف در زمان مرگ 168 سال عمر نموده است و این یعنی چوپان لریکی 46 سال مسن تر از پیرترین انسان روی کره زمین بوده است ، در آن موقع یعنی در سال 1973 میلادی که شیرعلی به فوت رسید ، 122 سالگی زن فرانسوی یعنی ژان کالمان تایید شده بود و وی را به عنوان پیرترین فرد روی کره زمین می شناختند. آب وهوای معتدل کوهستانی و طبیعت سرسبز و زیبای لریک سالانه جهانگردان زیادی را به خود جذب می نماید.

گنجه

این شهر برای سده ها یک مرکز تاریخی و فرهنگی مهم در منطقه بوده است. این شهر تا سال 1804 میلادی، مرکز خانات گنجه و بخشی از خاک ایران بود. پس از واگذاری این شهر به امپراتوری روسیه در دوره قاجارها طی پیمان گلستان در سال 1813 میلادی، اداره این شهر میان شمار فراوانی از فرمانداری ها از جمله فرمانداری گرجستان، فرمانداری گرجستان-ایمرتی، فرمانداری تفلیس و فرمانداری الیزابت پول جابجا شد. پس از انحلال امپراتوری روسیه و جمهوری فدرال دموکراتیک قفقاز جنوبی، این شهر بخشی از جمهوری خلق آذربایجان و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان در سال 1991 بخشی از خاک جمهوری آذربایجان شد. شهر گنجه بر اساس سامانه طبقه بندی اقلیمی کوپن دارای اقلیم نیمه خشک است. گنجه پس از باکو و سومقاییت با حدود 335600 تن جمعیت سومین شهر بزرگ و پرجمعیت جمهوری آذربایجان است.

شیروان

شهر شیروان یا شهر نور یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین شهرهای کشور آذربایجان است. این شهرمهم مرکزی آذربایجان از طرف شرق با مرکز آذربایجان یعنی باکو هم مرز است. این شهر علاوه بر برخورداری از بناها و مکان های قدیمی دارای سواحل زیبای رودخانه کورا و دشت های سرسبز شیروان است و به علت آب و هوای فوق العاده و دلپذیر و صنایع مشهوری مانند چرم ، سفال و روغن توانسته نظر بسیاری از جهانگردان را به خود جلب کند .

قوبا

یکی دیگر از شهرهای زیبا و شگفت انگیز آذربایجان که در سمت شمالی این کشور واقع شده است قوبا نام دارد ، این شهر تاریخی دارای هفت بخش و نه روستا است که از جاذبه های طبیعی بسیار زیبایی چون رودخانه ، آبشار و جنگل و همچنین جاذبه های تاریخی مانند مسجد سکینه خاتون، مسجد قدیمی آدینه، حمام لانه زنبوری جهود، گور جمعی قبه برخوردار است .

شکی

شهری جهانگردی با نام شکی که در شمال غربی آذربایجان و جنوب کوه های قفقاز واقع شده است شهری بسیار سرسبز دارای جنگل ، دامنه کوه های قفقاز ، جاده تاریخی ابریشم و خیابان های پر درختی که از نظر فرهنگی هم بسیارغنی و ثروتمند است که البته همین امر موجب وجود مکان های تاریخی و جهانگردی فراوانی در این شهر شده است .

این شهر زیبا و جهانگردی دارای منطقه ها دیدنی و جاذبه های جهانگردی فراوانی مانند : مسجد جامع شکی ، کاروان سرا و خان سرا های زیبا ، موزه های تاریخی و شگفت انگیز ، کارخانه ابریشم ، پارک فوضولی ، بنا های یاد بود جنگ جهانی دوم ، گالری نقاشی دولتی شکی می باشد و یکی از خصوصیات طبیعی شکی وجود دامنه های کوه های قفقاز است ، وجود این دامنه کوه ها در شکی منجر به زمستان های پر برف و شادی بخش ، تابستان های معتدل ، پاییزی خنک و ملایم و بهاری بسیار شگفت انگیز و زیبا شده است.

لنکران

لنکران از شهرهای زیبا و پربازدید کشور آذربایجان است که در قرن شانزدهم میلادی بر روی یک باتلاق بنا شده است. این شهر در کناره سواحل دریای خزر و در جنوب شرقی آذربایجان در منطقه مغان واقع شده است و همچنین می توان گفت این شهر یکی از بزرگ ترین شهرهای جنوبی کشور آذربایجان محسوب می گردد که دارای آب وهوای مرطوب و نیمه گرم مدیترانه ای است که از زمستان های مرطوب و بسیار سرد و تابستان های گرم و خشک برخوردار است. وجود جنگل های سرسبز و زیبا از یک سمت و برخورداری از سواحل زیبای دریای خزر از سمت دیگر منجر به زیبای بیش از مقدار این شهر برای جهانگردان شده است .

قبله

شهری که در نزدیکی مرکز آذربایجان یعنی باکو و در شمال کشور آذربایجان است قبله نام دارد. این شهر به علت برخورداری از روستا های بسیار زیبا، دره ها و کوه های دیدنی ، فستیوال های بزرگ موسیقی توانسته یکی از شهرهای زیبا و مجذوب کننده برای جهانگردان در همه فصول باشد و در ادامه شهر قبله توانسته عنوان مهد موسیقی آذربایجان و جهان را به خود اختصاص دهد ، این امر منجر به جذب بسیاری از افراد علاقه مند به موسیقی و فستیوال های آن شده است.

منبع: اینترنت

به "فهرست شهرهای اذربایجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فهرست شهرهای اذربایجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید