بارش های اخیر کفاف کم آبی را نمی دهد

به گزارش وبلاگ عصر نو، در خوش بینانه ترین حالت، حتی اگر شرایط طبیعی بارش ها تا سرانجام زمستان ادامه یابد، فقط 20درصد از کسری منابع آبی کشور جبران خواهد شد و همچنان با 80درصد کسری انباشته شده در سه سال اخیر روبه رو هستیم که به هیچ عنوان با رژیم بارش های بهاره و تابستانه جبران نخواهد شد.

بارش های اخیر کفاف کم آبی را نمی دهد

اطلاعات نوشت: بارندگی هایی که از ابتدای این هفته بخش های وسیعی از کشور را فراگرفته و حتی موجب تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات در بعضی از استان ها شده است، هرگز کفاف تأمین آب ماه های آینده و جبران خشکسالی گذشته را نمی کند. گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی سال های اخیر، ایران را در معرض یکی از خشک ترین دوران های تاریخی خود قرار داده است؛ به گونه ای که برای نخستین بار در 54 سال گذشته سه دوره متوالی خشکسالی را سپری نموده ایم و اینک حجم ذخایر آبی کشور به کمترین حد در نیم قرن اخیر رسیده است.

طبق آمار رسمی میانگین بارش های جوی ایران در 115 روز سپری شده از سال آبی جاری، هنوز به 70 میلی متر نرسیده است و این یعنی از میانگین بارش ها در شرایط طبیعی حدود 35درصد عقب هستیم. پارسال هم با 28درصد کسری بارندگی ها نسبت به سال قبل از آن به خاتمه رسید و سه سال پیش هم مجموع بارندگی های کشور 20درصد از دوره ماقبل کمتر بود.

کاهش بارش ها حتی در منطقه ها پُرآب شمال کشور کاملا مشهود است و استان های گیلان و مازندران که در شرایط طبیعی بارش هایی به مقدار 1000 میلیمتر در سال دارند، ظرف سه سال گذشته زیر خط نرمال بوده اند.

آنالیز ها نشان می دهد هم اینک در 26 استان از 31 استان کشور با کاهش بارش های جوی به مقدار 20 تا 95درصد نسبت به سال قبل روبه رو هستیم. در تهران هم که حدود 24درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده است، شرایط بارشی حدود 51 درصد نسبت به دوره بلندمدت 54 سال گذشته و حدود 42 درصد نسبت به پارسال کاهش دارد.

اُفت متوالی بارش های جوی زمینه فشار بیش از حد به ذخایر آب پشت سدها و بعلاوه منابع آب های زیرزمینی کشور را فراهم نموده است.

مجموع ذخایر آب های زیرزمینی قابل استحصال ایران که یک دهه قبل حدود 140 میلیارد متر مکعب بود، اکنون به 100 میلیارد متر مکعب رسیده و فشار بیش از حد برداشت آب در چاه های کشاورزی باعث شده تا در 400 دشت از مجموع 609 دشت کشور با فرونشست سریع سطح زمین روبه رو شویم.

حجم پرشدگی تمامی سدهای کشور در شرایط فعلی کمتر از 60 درصد است و سرمای هوا هم باعث شده تا ذوب برف در ارتفاعات به تاخیر افتاده و مقدار ورودی مخازن سدها کاهش یابد.

برفی که در سه روز گذشته اغلب استان های شمالی و غربی کشور را سفیدپوش نموده، فقط یک توده حجیم و کم تراکم است که به محض خاتمه سرما در هفته آینده، آب می گردد و عمر آن به مصارف بهاره و تابستانی نخواهد رسید.

در خوش بینانه ترین حالت، حتی اگر شرایط طبیعی بارش ها تا خاتمه زمستان ادامه یابد، فقط 20درصد از کسری منابع آبی کشور جبران خواهد شد و همچنان با 80درصد کسری انباشته شده در سه سال اخیر روبه رو هستیم که به هیچ عنوان با رژیم بارش های بهاره و تابستانه جبران نخواهد شد.

غرض از بیان این نکته آن است که نباید فریب سه روز برفی اخیر را بخوریم و صرفه جویی در مصرف آب را از یاد ببریم. سرانه مصرف آب در ایران همچنان دو تا سه برابر بیش از میانه سرانه جهانی است و ادامه این روند اتلاف آب در کشور باعث خواهد شد تا در تابستان آینده برای تأمین آب شهرهای پرجمعیت با یک بحران بزرگ روبرو شویم.

منبع: عصر ایران

به "بارش های اخیر کفاف کم آبی را نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش های اخیر کفاف کم آبی را نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید