امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است

به گزارش وبلاگ عصر نو، خبرگزاری خبرنگاران- وزیر نیرو گفت: امسال لایروبی رودخانه های کشور، 5 برابر سال گذشته بوده و به همین دلیل، آمادگی ها برای مهار سیلاب های احتمالی نسبت به سال های قبل، بیشتر شده است.

امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است

به گزارش خبرگزاری وبلاگ عصر نو، رضا اردکانیان امروز در حاشیه مراسم افتتاح پروژه های صنعت آب و برق برای سه استان کشور در قالب پویش الف ب ایران در جمع وبلاگ عصر نو اضافه نمود: نتیجه اقدامات اجرا شده برای مهار سیلاب آن شد که در سیلاب های جنوب و شرق کشور که در زمستان 98 و بهار 99 و نیز پاییز امسال داشتیم میزان خسارت کم بود و حداکثر بهره برداری از این منابع هم شد.

وی با بیان اینکه آمادگی های لازم برای سازگاری با شرایط حدی آب و هوایی ناشی از تغییر اقلیم در مجوعه وزارت نیرو در حال فراهم شدن است، گفت: در سازمان برنامه و بودجه نیز باید این موضوع در لحاظ کردن منابع لازم، مورد توجه قرار گیرد و موضوع مهندسی رودخانه و لایروبی رودخانه ها نیز باید در بودجه عمومی در اولویت باشد.

وزیر نیرو اضافه نمود: با توجه به پذیرش تدریجی مواجهه با شرایط حدی، سیلاب های مکرر و بعضا خشکسالی های پی در پی، برای چنین شرایطی آماده می شویم که در برنامه ریزی ها تاثیر خواهد داشت و سازمان برنامه و بودجه در تخصیص منابع این را لحاظ می کند.

وی گفت: شرکت های آب منطقه ای جز دستگاه هایی هستند که اتکای آن ها صرفا به منابع دولتی است و مهندسی رودخانه و لایروبی باید در بودجه عمومی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

اردکانیان اضافه نمود: دستمایه خوبی به لحاظ عینی و ساز و کاری داریم و آن هم گزارش هیئت رسیدگی به سیلاب هاست که سال گذشته تشکیل شد و حاصل کار این هیئت در مجموعه ای است که اکنون در اختیار همه شرکت ها قرار گرفته. رئیس جمهوری هم به 14 تا 15 سازمان مرکزی کشور ابلاغ هایی را راجع به دنبال کردن این راه چاره ها داشته است.

وزیر نیرو با بیان اینکه امیدواری زیادی است که همکاری بین دستگاهی توسعه پیدا کند، ادامه داد: مدیریت سیلاب یک کار بین بخشی است و هر چقدر در این زمینه تمرین بیشتری داشته باشیم سیلاب نفع بیشتری برای ما خواهد داشت.

وزیر نیرو گفت: امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است، اگرچه در بخش آب هنوز شاید در حدود نیمی، اتکا به این منابع وجود دارد.

اردکانیان اضافه نمود: یکی از دلایل پیروزیت صنعت آب و برق در سال های اخیر که با تحریم ها هم همزمان شد، این بود که توانست باوجود تامین آب و برق برای بخش های مختلف، در سال جهش تولید، تابستان را بدون خاموشی پشت سر گذاشته، تعهدات برای صادرات انرژی را به صورت کامل جوابگویی کرده و همچنین 11 درصد انرژی بیشتری به تولیدکننده های عمده کشور عرضه شود.

وی اضافه نمود: این حاکی از آن است که بیش از هر چیز، دست اندرکاران عرصه آب و برق پیروز شدند هدف تنوع بخشی به منابع مالی را عملی کنند.

اردکانیان گفت: با تایید دولت و تصویب مجلس، وزارت نیرو از سرمایه گذاری مستقیم بخش خصوصی، سرمایه گذاری هایی که این بخش با استفاده از صندوق توسعه ملی در قالب وام برای طرح ها هزینه می کند، فاینانس خارجی، فاینانس داخلی (مکانیزم ماده 56)، تسهیلات بانک توسعه اسلامی و ساز و کار هایی که در بودجه سال های مختلف بوده، استفاده کرده است؛ به نحوی که در دولت تدبیر و امید، طبق آخرین آمار حدود 60 هزار میلیارد تومان منابع غیربودجه عمومی و 6.7 میلیارد یورو از این منابع جلب و جذب شده است.

وی اضافه نمود: با توجه به مجموعه محدودیت های موجود، قرار دریافت منابع داخلی وزارت نیرو در مکانیزم تبصره 14 و محدود شدن دسترسی ها به منابع صنعت آب و برق، تاخیر های جدی ایجاد شده بود و مشکلاتی به وجود آمد که موجب شد بدهی های ما به موقع تسویه نشود.

اردکانیان ادامه داد: در لایجه بودجه 1400، دولت تصویب کرد منابع داخلی آب و برق از مکانیزم تبصره 14 خارج شود که این اتفاق بزرگی است و با تصویب آن در مجلس، در سال 1400 وزارت نیرو قادر خواهد بود هم طرح ها را سریع تر به ثمر برساند و هم تعهدات خود را ایفا کند.

وی همچنین در خصوص بدهی های وزارت نیرو به بخش خصوصی با بیان این که بدهکار قابل اعتماد و خوش حسابی هستیم، شرح داد: وزارت نیرو در نیمه سال 1396 به میزان قابل توجهی بدهی داشت که با روش های مختلف از جمله تسویه بدهی ها که آن موقع حدود 40 هزار میلیارد تومان بود، از طریق تهاتر (بدهی دولت از بابت مابه التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی) و با ساز و کار های بودجه بخشی از این بدهی ها پرداخت شد.

وزیر نیرو گفت: بخش خصوصی هم بابت مالیات و دیگر موارد به سیستم دولتی و بانکی بدهی دارد که توانستیم این چرخه را به گونه ای به هم وصل کنیم تا گشایشی ایجاد شود و بر اثر این گشایش، کماکان بخش خصوصی مشتاق به مشارکت فعال است.

وی ادامه داد: امید است با تصویب لایحه بودجه 1400 در مجلس، بویژه صنعت آب و برق از نخستین روز های سال آینده بتواند تاثیر این ساز و کار ها را در گشایش بیشتر در کار با بخش خصوصی نشان دهد.

اردکانیان گفت: معوقه ما به بخش خصوصی با مجموعه طرح هایی که اجرا شده حدود 30 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان این که خیلی از بدهی ها پرداخت و همچنین، طرح های بسیاری هم اجرا شده است، اضافه نمود: امید زیادی وجود دارد که سال 1400 سال خیلی بهتری، از نظر تسویه حساب های مالی با کسانی که با وزارت نیرو کار می کنند، باشد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امروز اتکای صنعت برق به منابع دولتی بسیار ناچیز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید