ال نینو در راه است، احتمال وقوع شرایط فوق نرمال در بارش ها و بروز سیلاب

به گزارش وبلاگ عصر نو، وقوع شرایط فوق نرمال در فاز ال نینو، خبر از وقوع بارش های سنگین و سیل آسا دارد و در صورت تحقق پیش بینی های فصلی، بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش رو با بروز شرایط حدی اقلیمی، شاهد بارش های شدید و رودخانه های سیلابی خواهند بود.

ال نینو در راه است، احتمال وقوع شرایط فوق نرمال در بارش ها و بروز سیلاب

به گزارش تسنیم، سال 1394 بود که برای نخستین بار نام پدیده ال نینو در اخبار ایران جای گرفت و مردم با روز های پربارشی روبرو شدند که نتیجه ال نینو بود؛ حال بار دیگر این پدیده در راه ایران است.

ال نینو پدیده ای است که هر چند سال یک بار باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر کره زمین می گردد و سال جاری طبق پیش بینی ها قرار است پاییز و زمستان پربارشی را برای ایران رقم بزند.

فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب ایران در این خصوص گفت: با توجه به پیش بینی های انسو، پدیده ال نینو به عنوان فاز گرم انسو در جهان حاکم است و اقلیم ایران نیز بطور نسبی از این پدیده متاثر است.

قاسم زاده با بیان اینکه تأثیر ال نینو در ایران گرم شدن دمای هوا و افزایش بارش در فصول سرد است، اضافه نمود: با توجه به دمای بالای هوا در فاز ال نینو، ظرفیت رطوبتی هوا رجحان می یابد، لذا بارش های حادث شده، معمولاً دارای تخلیه رطوبتی بالا و همراه با سیل و طغیان رودخانه ها هستند.

وی گفت: آنالیز نتایج پیش بینی های فصلی برای پاییز و زمستان پیش رو، نشانگر این است که به جز در جنوب و جنوب شرق کشور در استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس، خراسان جنوبی و یزد که دارای شرایط بارشی نرمال و اندکی بالاتر از نرمال خواهند بود، سایر بخش های کشور با افزایش بارش و شرایط فوق نرمال روبرو خواهند بود.

قاسم زاده ادامه داد: وقوع چنین شرایط فوق نرمال در فاز ال نینو، خبر از وقوع بارش های سنگین و سیل آسا دارد و در صورت تحقق پیش بینی های فصلی، انتظار آن می رود که بخش عمده کشور در پاییز و زمستان پیش رو با وقایع حدی اقلیمی روبرو بوده و بارش های شدید و رودخانه های سیلابی را تجربه نمایند.

سخنگوی صنعت آب ایران اذعان کرد: گرمای بالای فاز ال نینو نیز باعث ذوب سریع برف زمستانه خواهد شد و بر شدت سیلاب ها تأثیر خواهد گذاشت؛ در چنین شرایطی، حوضه های آبریز دارای سد های مخزنی بزرگ، می توانند ضمن ذخیره سازی آب برای مصرف در سایر فصول، با کنترل سیل، جلوی وقوع خسارات جانی و مالی را نیز بگیرند، اما در حوضه های فاقد مخازن ذخیره ای و کنترل سیلاب، امکان وقوع خسارت محتمل تر است.

قاسم زاده تاکید نمود: آنچه که از تجربه سال های قبل و وقوع سیلاب در فاز ال نینو در سطح ایران و جهان حاصل شده است، معمولاً این سیلاب ها دارای دبی های بالا و خارج از تاب آوری رودخانه ها است که البته شرایط بارش های حال حاضر در بعضی کشور های جهان از جمله ایران، مؤید همین موضوع است، فلذا تمهیدات لازم در تمام حوزه های شهری، کشاورزی، صنعتی، حمل و نقل و ... بایستی اندیشیده گردد تا مقدار خسارات به حداقل مقدار برسد.

وی اضافه نمود: به همین دلیل وزارت نیرو، ضمن اهتمام جدی برای برنامه ریزی مخازن سد ها و تأمین شرایط رودخانه ها برای عبوردهی مطمئن سیلاب ها، تعداد حدود 8000 نقطه حادثه خیز و سازه تقاطعی را شناسایی و به دستگاه های متولی اعلام نموده است تا مسائل موجود در این نقاط ارزیابی و برطرف و عبور ایمن سیلاب تضمین گردد.

سخنگوی صنعت آب اعلام کرد: لازم بذکر است توجه به پیش بینی های کوتاه مدت هواشناسی و هشدار های صادره از سوی سازمان هواشناسی کشور، می تواند باعث کاهش جدی خسارات سیلاب ها بویژه خسارات جانی گردد، لذا توجه به این هشدار ها از سوی عموم مردم عزیز و فعالان در حوزه های مختلف اکیدا توصیه می گردد.

در سالی که آثار پدیده ال نینو در کشور ما نمود می نماید، دیگر خشکسالی اقلیمی در آن سال نداریم؛ در واقع باید منتظر آغاز سال آبی نو، به عنوان یک سال پربارش و با وقوع سیلاب به ویژه در ماه های پایانی زمستان و ابتدای بهار باشیم.

منبع: فرارو

به "ال نینو در راه است، احتمال وقوع شرایط فوق نرمال در بارش ها و بروز سیلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ال نینو در راه است، احتمال وقوع شرایط فوق نرمال در بارش ها و بروز سیلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید