نگرانی از افت تحصیلی دانش آموزان؛ بحث سواد یک نسل در میان است

به گزارش وبلاگ عصر نو، تهران (پانا) - معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نگرانی از افت تحصیلی دانش آموزان گفت بحث سواد یک نسل در میان است و اینکه بستر فضای مجازی هر چقدر هم که پیشرفته باشد هرگز نمی تواند برای دانش آموزان در شروع دوره تحصیلی شان بستر مناسب برای یادگیری مهارت های سواد پایه باشد.

نگرانی از افت تحصیلی دانش آموزان؛ بحث سواد یک نسل در میان است

رضوان حکیم زاده باحضور در بخش گفت و گوی ویژه خبری با موضوع آموزش حضوری بعد از تعطیلات نوروزی با بیان این که دانش آموزان از نیمه آبان ماه به شکل غیر منظم و نه به شکل کامل حضور در مدرسه را تجربه کردند و از روز چهاردهم فروردین ماه برای بار اول نیست که دانش آموزانمان وارد مدرسه می شوند به گزارش پخش شده از سطح مدارس اشاره نمود و گفت: در گزارشی که تهیه شده بود ملاحظه کردید برخی مدارس حضوری بودند، برخی ها هم نه برخی مدارس نیز هم شیفتی بودند. در همه مدارس زمان هایی برای حضور در مدارس داشتیم ولی مدل حضورشان متفاوت بود و بحث حضوری شدن مجدد به صورت کامل بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا اتخاذ شده است.

وی با اشاره به دستورالعملی که در 72 ساعت آینده برای بازگشایی مدارس و دانشگاه ها تهیه و ابلاغ می گردد بیان نمود: باید شیوه نامه یا دستورالعمل تازهی ابلاغ گردد اما به این شکل نیست که تجربه ای در گذشته نداشته باشیم. ما دستورالعمل های متعددی را با همکاری وزارت بهداشت تنظیم کردیم؛ بنابراین اتفاقی که باید بیافتد این است که آخرین تغییرات را متناسب با شرایط تازه و شرایط فصلی در آن شیوه نامه های قبلی اعمال و کوشش کنیم برای مدارس بفرستیم.

حکیم زاده اضافه نمود: خوشبختانه در فواصل زمانی گذشته هم که دانش آموزان در مدارس حضور پیدا می کردند مدارس مکان هایی بودند که بیشترین رعایت پروتکل های بهداشتی را داشتند. باید یادمان باشد بچه هامان در سنینی هستند که می توانند بسیاری از رفتارهایی را که به ارتقای سلامتشان یاری می نماید یاد بگیرند و حتی می توانند مروج یک فرهنگ رعایت پروتکل های بهداشتی باشند. با توجه به تجربه های گذشته که داشتیم، آمادگی هایی از سوی خانواده ها کسب شده و عید سال جاری پس از دو سال محدودیت ها برداشته شد، لذا این امکان پیدا شده است تا خانواده ها بدون محدودیت مسافرت داشته باشند و بچه هایشان همه جا همراهشان باشند لذا محدودیت خاصی برای بچه ها قائل نشدند. امیدواریم با تجربه گذشته و با همکاری نزدیکی که بین همه دستگاه ها داریم و تمهیداتی که اندیشیده شده بتوانیم شرایط حضور ایمن بچه ها را فراهم کنیم و از این زمان به جای مانده تا سرانجام سال تحصیلی بتوانیم برای جبران بخشی از افت تحصیلی که نگران نماینده استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که مصوبه متعلق به ستاد ملی کرونا است، برای همه دستگاه ها لازم الاجراست و در وزارت آموزش و پرورش هم همه مدارس اعم از مدارس دولتی و غیر دولتی مشمول این مصوبه خواهند شد گفت: با توجه به پیگیری هایی که خانواده های عزیز و اشتیاقی که دانش آموزان دارند، فکر می کنم مشکل خاصی برای بازگشایی نخواهیم داشت اما در هر صورت اگر مدرسه ای از این مصوبه تخطی کند و مقررات را رعایت نکند بر اساس دستورالعمل هایی که وجود دارد حتما تیم های نظارتی رسیدگی می نمایند. یکی از وظایف مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش پیگیری اجرای مصوبات است و همه مدارس و همه دستگاه هایی که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش هستند باید مصوباتی را که در سطح ملی است اجرایی نمایند. ما در معاونت آموزش ابتدایی به وسیله مدیران مدارس پیگیری خواهیم کرد و فکر می کنم مشکل خاصی نخواهیم داشت با نظارتی که از سطح مدرسه، منطقه و استان شروع می گردد و نظارتی که ستاد خواهد داشت و همکاری که دستگاه ها دارند ان شاالله همه مدارس ما در روز چهاردهم آموزش های حضوری را از سر خواهند گرفت و اگر احیانا مدرسه ای این مصوبه را رعایت نکرد امکان پیگیری وجود دارد.

حکیم زاده با اشاره به پژوهش هایی که در رابطه با تاثیراتی که تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش به وسیله فضای مجازی بر رشد عاطفی اجتماعی و رشد مهارت های ارتباطی دانش آموزان داشته است گفت: تقریبا همه این پژوهش ها بر این صحه گذاشتند که تعطیلی آموزش حضوری نه تنها باعث افت یادگیری خصوصا در دوره ابتدایی که دوره شکل گیری مهارت های پایه سواد است شده بلکه برای یادگیری تمام فرصت های بعدی در طول زندگی تحصیلی و شغلی برای دانش آموزان ضروری است آموزش ها حضوری باشد، بچه ها از جنبه های عاطفی و تربیتی هم بسیار آسیب دیدند بچه ها نظم را از مدرسه رفتن یاد می گرفتند، سر ساعت خاصی بیدار می شدند، ساعت خاصی در مدرسه حضور پیدا می کردند و یاد می گرفتند که یک ساعت هایی را در کلاس حضور داشته باشند و یک ساعت هایی را برای استراحت در نظر بگیرند این موارد یاری می کرد تا آداب زندگی را یاد بگیرند. تعطیلی آموزش حضوری خیلی به این مسائل لطمه زد؛ کم تحرکی دانش آموزان و پیامدهایی که برای سلامت جسمانیشان دارد، لطمه اساسی به رشد مهارت های ارتباطی دانش آموزان وارد نموده است.

وی یادآور شد: بچه ها به وسیله مدرسه رفتن یاد می گیرند که مهارت های زندگی را فرا بگیرند، ارتباط بگیرند و در اجتماع حضور پیدا نمایند. یکی از آسیب های جدی که تعطیلی آموزش حضوری داشت لطمه ای بود که به رشد مهارت های ارتباطی خورده است، خصوصا برای دانش آموزانی که کلاس اولی یا دومی بودند و می خواستند زندگی مدرسه ای را تازه تجربه نمایند و مجبور شدند به وسیله قاب کوچک موبایل به جای حضور در مدرسه و ارتباط با دوستان و همسالانشان این تجربه را داشته باشند. بچه ها در مدرسه دوست پیدا می نمایند و دوستی می نمایند. افت یادگیری نگران نماینده است و سازمان بهداشت جهانی هم بر این مورد تاکید داشته و گفته آسیب های روحی روانی که دانش آموزان تجربه کردند کمتر از آسیب هایی نبوده که در عرصه های دیگر وارد شده و رشد اجتماعی بچه ها در این زمینه یکی از موارد نگران نماینده است که امیدواریم با فرصت حضور در مدرسه اندکی جبران گردد.

حکیم زاده درخصوص رعایت پروتکل های بهداشتی به وسیله دانش آموزان گفت: در طی دو سال گذشته آموزش های متنوع و متعددی را به دانش آموزان ارائه کردیم و دانش آموزان هم همراه بقیه افراد جامعه از جمله والدینشان در معرض دریافت این آموزش ها به وسیله رسانه، مدرسه و شبکه شاد بودند و آموزش های لازم را دیدند و در دوره هایی هم که مدارس باز شده بود مقدار رعایت پروتکل های بهداشتی را از طرف دانش آموزان در حد بسیار بالایی می دیدیم.

وی ادامه داد: به نظرم با توجه به آموزش هایی که دانش آموزان دریافت کردند از این جهت مشکل نخواهیم داشت و خودم در برخی استان ها که حضور پیدا می کردم زمانی که آموزش حضوری بود می دیدم دانش آموزان حتی کلاس اولی ها خیلی مقیدند ماسکشان را داشته باشند و وقتی سوال می کردیم اطلاعات خیلی کامل می دادند که چرا از ماسک استفاده می نمایند و چرا فاصله را رعایت می نمایند. به نظرم قدرت یادگیری دانش آموزان بسیار بالاست و خصوصا این که بچه ها در سنینی هستند که رفتارهای خوب در آنها می تواند شکل بگیرد و می توانیم بر روی ارتقای سواد سلامتشان فکر کنیم از این جهت نگرانی نداریم چون می دانیم والدین و معلمان نظارت دارند و اگر در مواردی باشد که بچه ها برخی نکات را فراموش نمایند حتما اولیای عزیز در مدرسه همراهی خواهند کرد که از این جهت نگرانی وجود نداشته باشد.

معاون وزیر درخصوص افت تحصیلی دانش آموزان هم شرح داد: کشورها علی رغم این که فن آوری های خیلی پیشرفته داشتند اما خیلی سریع آموزش حضوری را از سر گرفتند دقیقا به علت نگرانی از افت تحصیلی؛ بحث سواد یک نسل، در میان است و این که بستر فضای مجازی هر چقدر هم که پیشرفته باشد هرگز نمی تواند برای دانش آموزان در شروع دوره تحصیلی شان بستر مناسب برای یادگیری مهارت های سواد پایه باشد که به نوبه خودشان پایه ای برای یادگیری های تمام عمر هستند لذا نگرانی های جدی داریم خصوصا برای مهارت نوشتن دانش آموزان در دوره ابتدایی که بیشتر از دیگر مهارت ها آسیب دیده نگران هستیم. امیدواریم بتوانیم با همکاری خوب خانواده ها و نظارت خوب مدیران مدارس و کوشش و همت بالای معلمان عزیز بخشی از این افت تحصیلی نسل آینده را جبران کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "نگرانی از افت تحصیلی دانش آموزان؛ بحث سواد یک نسل در میان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی از افت تحصیلی دانش آموزان؛ بحث سواد یک نسل در میان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید