انگیزه های مالی عامل موفقیت جهانی انیمیشن ژاپن بود، تعجب کاردار سفارت ژاپن از علاقه دانشجویان ایرانی به انیمیشن

به گزارش وبلاگ عصر نو ؛ آیین رونمایی از کتاب چیبی، سادگی در انیمیشن به نویسندگی کیارش زندی و نوید صنایع مظفری به همت دانشگاه سوره تهران و با همکاری موزه هنرهای معاصر با حضور فرخ یکدانه مدرس و تهیه کننده و کارگردان انیمیشن و رضا بهمنی مدرس دانشگاه و انیماتور و داور جشنواره های تخصصی انیمیشن برگزار گشت. امیررضا نوری پرتو مدیریت جلسه را بر عهده داشت.

انگیزه های مالی عامل موفقیت جهانی انیمیشن ژاپن بود، تعجب کاردار سفارت ژاپن از علاقه دانشجویان ایرانی به انیمیشن

این کتاب نقاشی های کارتونی ژاپن را بررسی کرده است به همین دلیل کن جی مورا کامی، کاردار سفارت ژاپن در مراسم حضور داشت.

زکیه سادات طباطبایی معاون پژوهشی دانشگاه سوره گفت: هدف از این برنامه ها معرفی کتاب ها و نقد و بررسی آن ها است تا مخاطبان بیشتری با آن آشنا شوند. درباره این کتاب هم بین ایران و ژاپن در انیمه یک همکاری دیرینه ای برقرار بوده است امیدواریم در ادامه هم بتوانیم از این قرابت فرهنگی بین ایران و ژاپن استفاده کنیم .

مجری برنامه در شرح کتاب گفت: وقتی از هنر انیمه صحبت می کنیم کشور ژاپن جزو پیشروهای این امر بوده که نسل های گوناگون با این انیمه ها بزرگ شده اند.

کن جی موراکامی گفت: کتاب را که نگاه می کردم به نظر خیلی جالب و تأثیرگذار است. به عنوان یک ژاپنی که مانگا و انیمه برایم عادی است این کتاب یادآور شخصیت های مانگا و انیمه بود. برای من از این که دانشجویان ایرانی با علاقه روی انیمیشن کار می کنند برایم خیلی جالب است. تشابه زیادی بین فرهنگ ایران و ژاپن می بینم. بسیار جای خوشحالی دارد که خانم ها بیشتر در این جلسه حضور دارند و مشتاق هنر انیمیشن هستند.

کیارش زندی گفت : این کتاب حاصل زحمات و تلاش های نوید صنایع مظفری است و حاصل پژوهش های او برای انتها نامه خودش است انتها نامه ای در دانشگاه اول شد و بسیار تحقیقات درست و دقیقی دارد. به شدت جای تحقیقات میدانی در کشور ما خالی است. این کتاب جای کار بسکمک دارد و زنجیره دانش هم اینگونه است این تازه نقطه ابتدای کار است.

وی اضافه نمود قطعا بخش هایی از این کتاب را می توان گسترده تر کرد. کار هنر قابل لمس کردن و عینیت بخشیدن به اتفاقاتی است برای همه ناملموس است. هنرمند ما را در تجربه لمس اتفاقات سهیم می کند.

نوید صنایع مظفری نویسنده کتاب گفت: از کودکی به انیمه های ژاپنی علاقه مند بودم و هر چه این انیمه ها ژاپنی تر می شد علاقه مند تر می شدم. در مسیر پژوهش ها به شدت به کمبود منابع خورد و سیستم کل کتاب از چیبی به سبک برتری انیمیشن دو بعدی سوق پیدا کرد. این روش از همه نظر برای انیمیشن سازان به صرفه بود.

وی اضافه نمود: روزهای اولی که ژاپن انیمه می ساخت، بسیار شبیه به دوران نورالدین زرین کلک بود. کم کم انیمیشن هایی با بودجه های دولتی آمدند با یک پروپاگاندای دولتی بود. متأسفانه ایران از این اتفاق جا ماند. در کشور ما این گونه جاافتاده بود که اگر فیلم یا انیمیشنی بخواهد پیروز شود اول باید در کشور خودش پیروز شود، در صورتی که ژاپن انیمیشن هایی ساخت که اول در دنیا پیروز بود بعد در کشور خودش شناخته شد؛ مانند: بچه های کوه آلپ، هایدی و... ، همه این ها انیمیشن هایی بودند که ژاپن ساخته اما شخصیت های آن ها شبیه ژاپنی ها نبود. این به این خاطر بود که در آن دوران ژاپن برنامه ملی گرایی نداشت و بحث اقتصاد برایش حائز اهمیت بود. این عملکرد باعث شد اقتصاد ژاپن در حوزه فرهنگ رشد کند و از این سود به تقویت فرهنگ خود پرداخت.

نویسنده کتاب چیبی؛ سادگی در انیمیشن گفت: در ایران مسیرهای سختی برای تولید انیمیشن داریم؛ شخصیت پردازی ها، خودسانسوری، کپی رایت و... این کتاب راجع به انیمه هایی است که از دست ما برمی آید ودر حوزه تکنیک صحبت می کند و به این سوال پاسخ می دهد که چه پرسشی وجود دارد که من بتوانم آن را حل کنم.

رضا بهمنی گفت: مواجهه شخصی من با این کتاب بسیار مجذوب کننده بود و برخلاف عرف شکل گرفته پژوهش در ایران بود. این کتاب بسیار کاربردی بود. این در حالی است که پژوهش ها در ایران به ویژه در عرصه هنر معمولا دست و پاگیر است. کم اتفاق می افتد که آدم هایی مثل نوید صنایع مظفری زمان زیادی صرف پژوهش و حوزه علاقه مندی خود بگذارند.

وی اضافه نمود ما اهمیت تدوین اندیشه را در قالب کتاب جدی نمی گیریم. شاید بزرگ ترین خلأیی که ما داریم پژوهش جدی در حوزه انیمیشن است. امیدوارم دانشجوها در پی علاقه مندی خود بروند و کارها سفارشی نباشد و بتوانیم پژوهش های قوی در این حوزه انجام دهیم.

بهمنی با اشاره به گستردگی فضای مجازی گفت: نسل حاضر با دسترسی به اطلاعات و فضای مجازی آثاری را می بیند که در تصور ما هم نمی گنجد و این مسلما در آینده این نسل و فرهنگ جامعه در آینده تاثیر زیادی خواهد گذاشت. پس باید با تولید آثاری با هویت و با فرهنگ ایرانی نه صرفا قهرمان پروری فکری به حال انیمیشن ایرانی کنیم.

این انیماتور شرح داد: بحث انیمه و انیمیشن بسیار گسترده است و بسیار جای کار دارد. هر کدام از فصول این کتاب می تواند منبع تهیه کند و حتی جهت فکری دهد یا حداقل انگیزه ای برای جستجو درباره این موضوعات باشد.

در خصوص محتوای کتاب اظهار داشت: فصل چهار این کتاب الگویی را طرح می کند که برای کسانی که می خواهند در این مسیر قدم بردارند بسیار موثر و کاربردی است. الگویی که چینو ژاپن از آن بهره گرفتند و به عنوان یک الگوی پیروز که به نتیجه رسیده می توانیم از آن استفاه کنیم. با توجه به قراباتی که ژاپن با فرهنگ ما و رقابت با جریان روز دنیا دارد، می توانند کمک کنند باشد.

وی اضافه نمود: ژاپن در حوزه مانگا و کمیک استریپ، خیلی زودتر از آمریکا رشد کرد به گونه ای که وقتی از مانگا صحبت می کنیم، به مثابه یک برند عمل می کند که همه می دانند این برای ژاپن است. این کتاب چیزی است که آموزش می دهد چگونه این ها را پژوهش کنیم و به عنوان یک الگوی برنده از آن استفاده کنیم.

بهمنی اظهار داشت: این کتاب، به معدود کتاب های مؤلف و مرجع اضافه شده و در فصل بندی ها و چارچوب نظری آن بسیار دقت شده است. تنها مشکل آن این است که بسیار خلاصه است و جای کار بیشتری دارد. خلاصه شدن انتها نامه به کتاب باعث شده در حد بیان کلیات باقی بماند. انتهای کتاب جدول مجذوب کنندهی دارد که به فرازهای انیمه ژاپن پرداخته است. نکته این است که این کتاب فضای کافی را داشت که یکسری اطلاعات اساسی تر در باب هویت مندی بدهد.

فرخ یکدانه گفت: این کتاب قطعا یکی از کتاب های مرجعی است که من در کتابخانه خودم خواهم داشت. ای کاش از این طولانی تر بود و بحث های بیشتری شد درونش گنجانده می شد.

وی با اشاره به اینکه سادگی در انیمیشن بحث مهمی است، گفت: ما تقریبا مسیر را برعکس می رویم. در کشور ما سادگی را قبول ندارند و فکر می کنند اگر همه چیزی خارجی یا غربی باشد، کار بهتری از آب درمی آید. از دوران دانشجویی به خاطر دارم که دانشجوها همیشه برای طراحی لوگو به سمت حروف های انگلیسی می رفتند. این کتاب می تواند راهنمای پیروز باشد از کشور ژاپن که هم فرهنگ خودمان است.

کارگردان انیمیشن مهارت های زندگی اضافه نمود: از آن جایی که تقلید کردن در فرهنگ ما ریشه دوانده است، مجموعه ای از خروجی هایی داریم که برای ماهیچ هویتی ندارد. تصویرگری هر کشور یا قومی، کننده آن کشور است. تصویرگری روندی را طی کرده و از دل فرهنگ بیرون آمده و بوی فرهنگ ملی می دهد. این امر نشان گر تاریخ هر کشور است. در حوزه انیمیشن باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

فرخ یکدانه در ادامه اظهار داشت: در انیمیشن اتصال ما به تصویرگری تقریبا قطع است. انیمیشن های ما از طریق افرادی تولید می شود که بیشتر هنرمند نیستند و صرفا مهارت کار با نرم افزارها را بلدند اما در دیزنی، افرادی را می بینیم که همه هنرمند بودند.

یکدانه گفت: کتاب مشخصا یک کاستی هایی دارد اما برای نقطه آغاز بسیار خوب است. یک سری اشارات مکملی دارد که محرکی برای کسانی است که علاقه دارند در این حوزه پژوهش انجام دهند. یکی از ایرادات به نظر من این است که بدون هیچ حاشیه ای از مقدمه به متن اصلی رسیده است و نیاز به چکیده دارد. امیدوارم همه علاقه مندان به این حوزه این کتاب را مطالعه کنند. امیدوارم روزی سوادش را داشته باشیم و هویتی بسازیم که بتوانیم به خورد خارجی ها هم دهیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "انگیزه های مالی عامل موفقیت جهانی انیمیشن ژاپن بود، تعجب کاردار سفارت ژاپن از علاقه دانشجویان ایرانی به انیمیشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگیزه های مالی عامل موفقیت جهانی انیمیشن ژاپن بود، تعجب کاردار سفارت ژاپن از علاقه دانشجویان ایرانی به انیمیشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید