رشته مهندسی عمران برای مهاجرت چگونه است؟

به گزارش وبلاگ عصر نو، برای اطلاع از اینکه رشته مهندسی عمران برای مهاجرت چگونه است و بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران کجاست، با ما در این مطلب خبرنگاران همراه شوید این روزها ایرانیان زیادی در پی ادامه تحصیل و انتخاب یک رشته تحصیلی آینده دار و پردرآمد برای مهاجرت هستند و این رشته نیز یکی از بهترین ها برای اپلای میباشد.

رشته مهندسی عمران برای مهاجرت چگونه است؟

اینکه بخواهید با یک برنامه ریزی 2 تا 4 ساله، در یکی از مقاصد تحصیلی مطرح دنیا نظیر کانادا، فرانسه و یا آلمان به تحصیل رشته مهندسی عمران بپردازید و بودجه قابل توجهی را برای پرداخت شهریه و هزینه های جانبی دانشگاه و زندگی دانشجویی در کشوری خارجی پرداخت کنید، مستلزم این است که مطمئن شوید، رشته تحصیلی شما از بازار کار خوبی در خارج و یا کشور مبدا برخوردار است و مناسب مهاجرت است.

رشته مهندسی عمران برای مهاجرت

به طور شک، این رشته یکی از بهترین رشته های تحصیلی در دنیا است که می تواند گزینه بسیار خوبی برای مهاجرت شما به کشوری خارجی باشد. اگر بخواهیم دقیق تر به این سوال که رشته مهندسی عمران برای مهاجرت چگونه است نگاه کنیم، باید از چند جنبه مختلف این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم.

  • اینکه ادامه تحصیل در رشته مهندسی عمران دانشگاه های خارج از کشور، انتخابی مالی و کم هزینه برای مهاجرت است و یا جزو رشته های گران تحصیلی محسوب می شود؟
  • اینکه دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل از این رشته تا چه مقدار شانس استخدام و فعالیت در بازار کار دنیای را دارند؟
  • آیا جزو رشته های تحصیلی پردرآمد در خارج از کشور محسوب می شود؟
  • آیا انتخاب این رشته برای مهاجرت تصمیمی عاقلانه است و یا باید به سراغ سایر رشته های مهندسی برویم؟

اگر شما هم مایل هستید تا در آینده ای نزدیک برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید و قصد دارید تا به ادامه تحصیل این رشته دانشگاهی در خارج از کشور بپردازید، در این مطلب وبلاگ عصر نو همراه ما باشید.

مهاجرت مهندس عمران به کانادا

در جواب این سوال که رشته مهندسی عمران برای مهاجرت چگونه است، باید بگوییم که این رشته یکی از بهترین رشته های مهندسی برای اپلای و مهاجرت محسوب می شود. اما برای اینکه بتوانیم به طور دقیق جوانب مهاجرتی این رشته تحصیلی را در خارج از کشور ارزیابی کنیم، دو مقصد تحصیلی معروف آمریکای شمالی و قاره اروپا را مورد مقایسه قرار می دهیم.

در حالت کلی باید این را به شما بگوییم که انتخاب رشته برای مهاجرت تحصیلی کاملاً بستگی به سلیقه و شغل مورد نظر شما در آینده دارد و باید با رزومه تحصیلی و نمرات شما هم خوانی داشته باشد.

رشته عمران همان طور که از اسمش معین است وابستگی زیادی به ساخت و ساز داشته و با فاکتورهای مختلفی از جمله طراحی، ساختمان سازی و نگهداری محیط فیزیکی و طبیعی ساخته شده مثل جاده ها و مسیرهای راه آهن در ارتباط است.

در واقع، رشته عمران جزو آن دسته از رشته های تحصیلی است که در هر کشوری مورد نیاز بوده و جزو مشاغل رده بالا و نسبتاً پول ساز برای مهاجرت محسوب می شود.

اما اگر بخواهید هوشمندانه به موضوع رشته مهندسی عمران برای مهاجرت به کشوری نظیر کانادا نگاه کنید، دانستن جواب فاکتورهای زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند:

  • طول دوره تحصیلی
  • هزینه دانشگاه و زندگی دانشجویی در کانادا
  • شرایط استخدام و جذب نیروی فارغ التحصیلان رشته عمران
  • میانگین درآمد مهندسی در کانادا
  • مزایای انتخاب رشته مهندسی عمران در دانشگاه های کانادا

طول دوره رشته عمران با احتساب دوره 4 ساله کارشناسی و دوره 2 ساله ارشد، 6 سال است که با احتساب هزینه های نسبتاً زیاد تحصیل در دانشگاه های با کیفیت کانادا، بهتر است دوره کارشناسی عمران را در ایران گذرانده و برای مهاجرت به کانادا، ادامه تحصیل در مقطع ارشد عمران را انتخاب کنید.

در مورد هزینه تحصیل رشته مهندسی عمران در کشور پیشرفته ای نظیر کانادا، باید بگوییم که به طور میانگین شهریه مورد نیاز شما برای هر سال بین 20 تا 30 هزار دلار خواهد بود که به این مبلغ یک هزینه حداقل 10 تا 11 هزار دلار کانادایی نیز برای هزینه های سالانه زندگی دانشجویی اضافه می شود.

یعنی با یک حساب سر انگشتی، اگر قصد داشته باشید تا دو دوره کارشناسی و ارشد رشته عمران را در کانادا بگذرانید، نیاز به حداقل 180 هزار دلار کانادا در طول 6 سال تحصیل خواهید داشت.

اما اگر برای تحصیل در مقطع ارشد رشته مهندسی عمران به کانادا مهاجرت کرده اید، دوره تحصیلی شما دو ساله بوده و حداقل بودجه مورد نیازتان در حدود 60 هزار دلار کانادا خواهد بود.

اگر از جنبه شرایط استخدام و جذب نیروی کار خارجی فارغ التحصیل رشته عمران بخواهیم به موضوع مهاجرت به کانادا نگاه کنیم، چنانچه فارغ التحصیل دانشگاه های کانادا باشید، کار شما برای فعالیت در بازار کار پویای این کشور ساده بوده و می توانید در حوزه مهندسی عمران، از میانگین درآمد سالانه 47262 هزار دلار کانادا برخوردار شوید.

یعنی به طور میانگین حقوق یک مهندس عمران در کشور کانادا بین ساعتی 25 تا 61.54 دلار کانادا است و در استانهای مختلفی از جمله انتاریو، بریتیش کلمبیا و آلبرتای کانادا، شغل های متعددی برای شما وجود دارد.

در مجموع می توان این طور گفت که مهندسی عمران برای مهاجرت به کشوری نظیر کانادا، یک رشته هزینه بردار و البته پردرآمد است که می تواند در بازه زمانی کمی بعد از فارغ التحصیلی، شما را به سودآوری برساند.

این در حالی است که حضور 5 ساله شما در کشور کانادا (مجموع زمان تحصیل و کار قانونی)، می تواند منجر به دریافت کارت اقامت PR کانادا و زندگی و کار دائمی در کشور کانادا شود.

اما اگر دارای تمکن مالی و بودجه کافی برای پرداخت شهریه و هزینه های زندگی در کشور کانادا نیستید، بهتر است به سراغ یک مقصد تحصیلی دیگر بروید.

مهاجرت مهندس عمران به سوئد

چنانچه بخواهید از جزئیات رشته مهندسی عمران برای مهاجرت به اروپا و کشور با کیفیتی نظیر سوئد باخبر شوید، باید بگوییم که مقطع ارشد رشته عمران در دانشگاه های سوئد (2 ساله بوده) و به طور میانگین بین 11 تا 15 هزار یورو در سال هزینه دارد.

این مقدار هزینه برای شهریه دانشگاه بوده و هزینه های سالانه زندگی دانشجویی در سوئد نیز بین 10 تا 15 هزار یورو خواهد بود. در واقع تحصیل در یکی از پردرآمدترین رشته های تحصیلی در دنیا در کشور سوئد، کمی هزینه بردار بوده و نیاز به تمکن مالی قابل قبول شما در طول حضور در اروپا دارد. البته همانند کشور کانادا، امکان انجام کار دانشجویی پاره وقت را در حین تحصیل دارید، ولی درآمد چندان زیادی را نصیب شما نکرده و تنها برای پرداخت قبوض مصرفی و کرایه ماهانه به کار می آید.

کیفیت سیستم آموزشی و اعتبار بالای مدارک دانشگاهی یکی از مواردی است که هر ساله دانشجویان بین المللی زیادی را ترغیب به تحصیل رشته مهندسی عمران در دانشگاه های سوئد می کند.

رشته مهندسی عمران برای مهاجرت به سوئد گزینه خوبی محسوب می شود، چون با احتساب هزینه 50 تا 60 هزار یورویی مقطع ارشد، شما این امکان را دارید تا پس از فارغ التحصیلی برای ویزای جستجوی کار 6 تا 9 ماهه سوئد درخواست داده و به کار تمام وقت در بازار کار مجذوب کننده سوئد مشغول شوید.

جایی که به طور میانگین حقوق ماهانه 3993 یورویی را نصیب شما می کند و می توانید در عرض دو سال حضور و کار تمام وقت در حوزه مهندسی عمران، تمامی هزینه های پرداختی تحصیل این رشته در سوئد را جبران کنید و در کنار آن از مزیت کارت اقامت اروپا و امکان سفر آزادانه به 26 کشور حوزه شنگن بهره مند شوید.

اگر دارای بودجه و پس انداز کافی برای تحصیل در مقاصد تحصیلی نسبتاً گرانی مثل آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا و یا سوئد نیستید، می توانید به سراغ چندین مقصد تحصیلی با کیفیت و البته مقرون به صرفه در خارج از کشور بروید.

یعنی از نگاه خیلی از متقاضیان ایرانی مهاجرت تحصیلی، رشته عمران برای مهاجرت به کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه گزینه بسیار خوبی به شمار می رود. چون هم از دانشگاه های با کیفیت و تراز اولی برخوردار است، هم بازار کار خوبی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران دارد و هم اینکه شهریه های تحصیلی آن در مقایسه با خیلی از کشورها مقرون به صرفه و مالی است.

از این رو، چنانچه مهندسی عمران رشته تحصیلی مورد علاقه شما برای مهاجرت تحصیلی است، اما به دلیل کمبود بودجه، تا به حال برای مهاجرت، تحصیل و کار پس از فارغ التحصیلی در خارج از کشور اقدام نکرده اید، دانشگاه های فرانسه و یا آلمان پیشنهادهای ایده آلی برای شما خواهد بود.

به طور معمول، دانشگاه های دولتی و با کیفیت آلمان و فرانسه شهریه چندانی را از دانشجویان بین المللی دریافت نکرده و نهایتاً 1500 یورو بابت هزینه های اجرایی در هر ترم از دانشجو می گیرند. اما ممکن است رشته عمران به زبان بومی آلمانی و یا فرانسوی تدریس شود و شما برای تحصیل به زبان انگلیسی نیاز به پرداخت هزینه بیشتری داشته باشید.

بازه زمانی مقطع کارشناسی ارشد عمران در هر دو کشور آلمان و یا فرانسه 2 ساله بوده و با احتساب هزینه 1500 یورویی در هر ترم و هزینه 10 تا 15 هزار یورویی زندگی دانشجویی در هر سال، در مجموع برای شما بین 20 تا 30 هزار یورو هزینه خواهد داشت.

ولی به طور میانگین مقدار حقوق و درآمد فارغ التحصیلان رشته مهندسی عمران در کشوری نظیر آلمان چیزی در حدود 41.174 هزار یورو در سال است که شرایط بسیار خوبی را برای زندگی و مهاجرت شما ایجاد می کند.

از این رو می توان این طور گفت که مهندسی عمران برای مهاجرت به آلمان و یا فرانسه گزینه مناسبی محسوب می شود.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که به دلیل کم هزینه بودن شرایط تحصیل رشته های متنوع دانشگاهی در دو کشور آلمان و فرانسه، حجم زیادی از متقاضیان مهاجرت در صف انتظار هستند و رقابت زیادی بین دانشجویان بین المللی برای اخذ نامه پذیرش و ویزای تحصیلی این کشورها وجود دارد.

بهترین کشور برای مهاجرت مهندس عمران

از آنجایی که در موضوع مهاجرت تحصیلی و انتخاب رشته دانشگاهی، فاکتور هزینه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، از جنبه مقدار درآمد سالانه و بازار کار مهندسی عمران، بهترین کشور را برای مهاجرت شما انتخاب می کنیم.

بنابر جدیدترین آمار وب سایت onlinecivilforum، 10 کشور زیر بیشترین درآمد سالانه را به مهندسان عمران واجد شرایط ارائه می دهند:

  • سوئیس با میانگین درآمد سالانه 77.438 هزار دلار
  • دانمارک: 71.565 هزار دلار در هر سال
  • نروژ: 67.154 هزار دلار
  • آمریکا: 62.019 هزار دلار
  • استرالیا: 54.155 هزار دلار
  • کانادا: در حدود 47.262 هزار دلار
  • آلمان: میانگین 44.803 هزار دلار آمریکا
  • فرانسه: درآمد سالانه 42.211
  • انگلیس: 40.692
  • هلند: 40.612

تا به این جای مطلب متوجه این موضوع شدید که رشته مهندسی عمران برای مهاجرت انتخاب خوبی بوده و شما را با موقعیت های شغلی پردرآمد روبرو می کند. در صورتی که از دانشگاه های خوش نام و با کیفیت خارجی فارغ التحصیل شوید، شانس زیادی برای استخدام و فعالیت در بازار کار دنیای و کسب درآمد ارزی مناسب و بالا خواهید بود.

اما اگر فارغ التحصیل رشته عمران در داخل ایران هستید و قصد دارید تا به جای مهاجرت تحصیلی، گزینه مهاجرت کاری را انتخاب کنید، فرایند کاری شما تغییرات اساسی داشته و برای پیدا کردن جاب آفر و موقعیت شغلی مناسب در کشورهای معروفی نظیر کانادا و یا سوئد، متحمل سختی های زیادی خواهید شد.

در واقع، بنابر آمار ارائه شده در وب سایت پرمخاطب quora، اگر به عنوان یک نیروی کار خارجی (آسیایی) قصد مهاجرت کاری در رشته مهندسی عمران را به خارج از کشور دارید، بهتر است در کشورهای حوزه خلیج فارس مثل امارات، قطر، عمان، عربستان سعودی و بحرین و یا کشورهایی مثل کنیا، اوگاندا، تانزانیا و یا زامبیا در پی شغل بین المللی در حوزه مهندسی بگردید.

این بدین خاطر است که ترجیح کشورهای برتر دنیا با جذب نیروی کار بومی و تحصیل کرده در دانشگاه های خارجی است و چندان به جذب مهندس عمران از سایر کشورها رغبتی نشان نمی دهد.

البته در صورتی که از امتیازات لازم برای شرکت در برنامه های مهاجرتی کشورهایی نظیر کانادا و یا استرالیا برخوردار باشید، شانس زیادی برای کار قانونی و دریافت اقامت دارید، ولی این طرح ها زمان بر، سخت و پرهزینه بوده و ممکن است تا حداکثر دو سال به طول بیانجامد.

در یک جمع بندی کلی، اگر از انتخاب رشته مهندسی عمران برای مهاجرت مطمئن نیستید، نمی دانید که چه دانشگاه و کشوری را برای آینده تحصیلی، کاری و زندگی خود انتخاب کنید و از ورود به فرایند مهاجرت تحصیلی هراس دارید، می توانید با خیال راحت از مشاوره، ارزیابی و خدمات تخصصی کارشناسان ما در وبلاگ عصر نو استفاده کنید و بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن کسب کنید.

منبع: لتس گو یونی

به "رشته مهندسی عمران برای مهاجرت چگونه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشته مهندسی عمران برای مهاجرت چگونه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید