مرگ 101 کودک در بیمارستان اکبرمشهد بر اثر کرونا

به گزارش وبلاگ عصر نو، رییس بخش ICU کرونا در یکی از بیمارستان های خراسان رضوی از مرگ 101 کودک در این بیمارستان از ابتدای شیوع کرونا در ایران تا به امروز اطلاع داد.

مرگ 101 کودک در بیمارستان اکبرمشهد بر اثر کرونا

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا خادمی رییس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد در میزگردی با عنوان آنالیز خیز مجدد کرونا و ظهور سویه های جدیدی از این ویروس که در سازمان نظام پزشکی مشهد برگزار گردید، در مورد سندروم کاوازاکی اظهار کرد: سندروم کاوازاکی واکنشی است، همراه با تب چند روزه که ممکن است طولانی باشد و یکسری واکنش های التهابی که بیشتر قلب و عروق بچه ها را درگیر می نماید.

وی اضافه کرد که این بیماری معمولا در سنین شیرخوارگی به بعد شکل می گیرد و عموما بچه ها پنج شش ساله را درگیر می نماید. عموما در این سندروم درگیری قلبی و عروقی از جمله افت فشار خون و نارسایی قلبی وجود داد. همچنین درگیری ریوی و کبدی نیز داریم.

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد در مورد تاثیر کرونا بر رشد بچه ها گفت: هنوز مطالعه دقیقی در این زمینه صورت نگرفته است که کرونا چه تاثیری در رشد بچه ها داشته است.

وی با اشاره به نگرانی سازمان جهانی بهداشت در مورد کرونای بچه ها گفت: عدم تحرک بچه ها و قرنطینه کردن آن ها خطر چاقی بچه ها را تشدید می نماید. آموزش و پرورش به طور جدی از پارسال طرحی را برای مبارزه با چاقی بچه ها پیگیری می نماید.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد: برخورد های فیزیکی، اداری و دستوری، کارایی زیادی در جلوگیری از کرونا ندارد. ما باید درجلوگیری از کرونا در عمل به مردم آموزش بدهیم.

وی ادامه داد: متاسفانه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آموزش به مردم فعال نبوده است. کاش خودرو هایی در خیابان می بود که هشدار های لازم را با بلندگو به مردم می داد. در کشور ما این آموزش ها انجام نمی گردد و جهت جلوگیری از کرونا تنها به رسانه ها از جمله تلوزیون و رعایت فاصله اجتماعی و تنفسی تاکید می کنیم.

رئیس بخش ICU کرونای بیمارستان اکبر مشهد با اشاره به اینکه مرگ و میر کرونا در بچه ها حدود سه درصد از کل بستری ها در خراسان رضوی بوده است، اضافه کرد: فوت در بچه ها به دو علت اتفاق می افتد؛ اولین علت درگیری های قلبی و عروقی و علت دوم فوت بچه ها، بیماری زمینه ای است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد انتقال ویروس به متخصصان اطفال دانشگاه علوم پزشکی به وسیله ارتباط با بچه ها است، مطرح نمود: عموما بیشترین مرگ در بچه ها به دلیل درگیری قلبی، ریوی، کبدی و بیماری های متوالی است.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر واکسیناسیون روی بچه ها در جهان انجام نمی گردد، گفت: در پیک اول، بیشتر بچه ها پنج تا 10 سال مبتلا به کرونا شدند که در همه جهان هم به این صورت بوده است و در اواخر آبان ماه که پیک مرگ و میر بوده است، بچه ها شیرخواره مبتلا به کرونای تنفسی می شدند.

وی در مورد انتقال ویروس کرونا مطرح نمود: شستن کالا ها لزومی ندارد، زیرا انتقال از اجسام اصلا ثابت نشده است. روی اجسام ویروس های اندکی وجود دارد. در حالی که وجود حداقل 10 هزار ویروس برای انتقال ویروس الزامی است.

دکتر مسعود شهابیان، متخصص طب اورژانس، در ادامه این مراسم اظهار کرد: در یک مقاله ای که دو یا سه ماه پیش در مجله نیچر چاپ شده بود، نکته جالبی در مورد انتقال بیماری کرونا بیان شده بود. با توجه به این مقاله دورهمی های خانوادگی 83 درصد موجب انتقال بیماری می گردد. عامل اصلی انتقال بیماری در دورهمی های خانوادگی است. همچنین ترس از بیماری ای که از بین رفته است، خیلی شرایط شیوع را حاد نموده است.

وی مطرح نمود: در موج اول و دوم همه گیری کرونا، بیماران بیشتر از جامعه مبتلا می شدند. در حالی که در موج سوم که شدت ویروس در مهر و آبان خیلی شدید بود، عمدتا ویروس در خانواده ها چرخش داشت و موجب درگیری افراد کهنسال می شد.

شهابیان ذکر کرد: یک خطای علمی دیگر هم وجود دارد. در اوایل پاندمی کرونا روی آلودگی تماسی تاکید می شد. بعدا متوجه شدیم که آلودگی ها بیشتر ناشی از ترشحات بینی و دهان است و به همین دلیل ماسک و تهویه و رعایت فاصله های اجتماعی توصیه شد.

این متخصص طب اورژانس در مورد تاثیرات جامعه شناختی ویروس کرونا اعلام کرد: بیماری کووید 19 فقط از لحاظ بهداشت و سلامتی بر افراد تاثیر نمی گذارد بلکه تاثیرات جامعه شناختی فراوانی هم دارد. براساس اخبار منتشر شده، در برخی از کشور های جنوب شرق آسیا مانند اندونزی، هند و ویتنام افزایش فقر خانواده ها و ازدواج بچه ها کم سن شیوع پیدا نموده است و پدیده کودک همسری افزایش خیلی زیادی داشته است.

شهابیان گفت: بچه ها خوشبختانه درگیری های خیلی خفیفی با کرونا دارند. براساس مطالعات منتشرشده بیماری کووید 19 در اطفال به صورت تب خفیف یک یا دو روزه است که در اورژانس هم این موارد زیاد مشاهده می گردد.

وی در مورد موج چهارم ویروس کرونا گفت: براساس اخبار رسمی موج چهارم بیماری کووید 19 در استان های فارس و خوزستان آغاز شده است. در روز های اخیر نیز تعداد مراجعین سرپایی نسبت به هفته های گذشته افزایش یافته است.

متخصص طب اورژانس در رابطه با موج در بیماری عفونی ذکر کرد: موج در بیماری عفونی یعنی پس از کاهش موارد بیماری، مجددا تعداد مبتلایان افزایش پیدا کند و براساس این تعریف علمی، متاسفانه ما وارد موج چهارم بیماری شده ایم.

منبع: فرارو

به "مرگ 101 کودک در بیمارستان اکبرمشهد بر اثر کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ 101 کودک در بیمارستان اکبرمشهد بر اثر کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید