علفی که از آن سوخت تهیه می گردد

به گزارش وبلاگ عصر نو، علف اردک مهندسی شده می تواند منبع پایدارتری برای سوخت زیست باشد.

علفی که از آن سوخت تهیه می گردد

آزمایشگاه کلد اسپرینگ هاربر نیویورک از علف اردک به نام Lemna japonica استفاده کردند و با ژن های متعددی که قبلاً برای فراوری و ذخیره روغن در گیاهان دیگر شناخته شده بودند به آن اضافه کردند.

با چیزی که تحت عنوان اثر فشار/کشش/محافظت توصیف می گردد، یکی از آن ژن ها فراوری اسید های چرب را افزایش می دهند..یکی از آن ها اسید های چرب را به روغن های تری گلیسرول می کشد و مجموعه می نماید.دیگری با پوشش دادن از آن ها در برابر تخریب محیطی محافظت می نماید.

با قطرات روغن در بافت گیاهی، علف اردک مهندسی شده، تقریباً 10 درصد از وزن خشک زیست توده خود، روغن انباشته می نماید، که طبق گزارش ها، افزایش 100 برابری نسبت به همتای وحشی گیاه است.

بازده روغن آن نیز هفت برابر بیشتر از دانه سویا است. با این حال، بر خلاف سویا، محصولات علف اردک زمین کشاورزی را اشغال نمی نمایند، زیرا در کشتی های بزرگ یا حوضچه ها رشد می نمایند.

در واقع، دانشمندان پیشنهاد می نمایند که گیاهان اردک را می توان در رواناب زباله های مایع مزارع پرورش طیور رشد داد، این گیاهان با بیرون کشیدن مواد مغذی اضافی از آب به پاکسازی آن ها یاری می نمایند.

یک چالش در این واقعیت نهفته است، معمولاً ژنی که فراوری اسید های چرب را تحریک می نماید رشد گیاه را نیز متوقف می نماید.برای دور زدن این مشکل، ژن فشار با ژن دیگری به نام پروموتر جفت شده، که دومی با افزودن یک القانماینده شیمیایی خاص به آب فعال می گردد.

جان شنکلین، دانشمند ارشد، بیوشیمی دان بروکهاون، گفت: افزودن این پروموتر ژن فشار را خاموش نگه می دارد تا زمانی که القانماینده را اضافه کنیم، که به گیاهان اجازه می دهد تا قبل از اینکه فراوری اسید چرب/روغن را اضافه کنیم، رشد طبیعی داشته باشند.

محققان اکنون در حال آنالیز روش هایی برای پرورش علف اردک و استخراج روغن از آن در مقیاس تجاری هستند.

مقاله ای در خصوص این مطالعه اخیراً در مجله Plant Biotechnology منتشر شده است.

منبع: سایت نیواطلس منتشره از آزمایشگاه ملی بروکهاون

وبلاگ عصر نو علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "علفی که از آن سوخت تهیه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علفی که از آن سوخت تهیه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید