رمان زنان کوچک؛ وقتی قدرت خواهری تحمل سختی ها را ممکن می نماید

به گزارش وبلاگ عصر نو، زنان کوچک کتابی کلاسیک است که درست پس از جنگ داخلی در پاسخ به تقاضای یک ناشر برای رمانی که خوانندگان زن جوان را جذب کند، نوشته شد. زنان کوچک بر اساس زندگی خود لوئیزا می الکات است. در واقع، این رمان نیمه اتوبیوگرافیک بازتابی است از تجربیاتی که او با خواهرانش در نیوانگلند داشته. پس از انتشار آن، خوانندگان به الکات و ناشرانش نامه نوشتند و درخواست فصول بیشتری کردند و به ویژه در خصوص زندگی عاشقانه دختران پرسیدند. بیشتر خوانندگان می خواستند بدانند که هر خواهر با چه کسی ازدواج نموده، به خصوص اینکه آیا جو با لاری ازدواج نموده یا نه. خود الکات در تمام عمرش مجرد ماند، بنابراین برای نوشتن دنباله، مجبور شد از زندگی نامه جدا گردد و داستانی مستقیم بنویسد و نامش را بگذارد همسران خوب. بدون تجارب زندگی خودش، قسمت دوم رمان ممکن است کمتر واقع گرایانه به نظر برسد.

رمان زنان کوچک؛ وقتی قدرت خواهری تحمل سختی ها را ممکن می نماید

زنان کوچک از همان اولین انتشارش محبوب بود و پس از گذشت بیش از 140 سال، هنوز هم برای خوانندگان پیر و جوان و زن و مرد جذابیت دارد - اگرچه مسلماً بیشتر دوستداران مادام العمر رمان زن هستند. این داستان سه بار هم به عنوان یک فیلم اقتباس شده. ابتدا کاترین هپبورن، سپس جون آلیسون و بار سوم وینونا رایدر در نقش جو مارچ ظاهر شدند. این رمان به نمایشنامه، اپرا و موزیکال هم تبدیل شده است.

درباره لوییزا می الکات

الکات در 29 نوامبر 1832 در جرمن تاون پنسیلوانیا متولد شد. او یک رمان نویس پرفروش اواخر دهه 1800 بود و شاخص ترین اثرش یعنی زنان کوچک، همچنان محبوب است. الکات تا سال 1848 به وسیله پدرش آموس برونسون الکات آموزش دید و به طور غیررسمی با دوستان خانوادگی مانند هنری دیوید ثورو، رالف والدو امرسون و تئودور پارکر تحصیل کرد. الکات که در بوستون و کنکورد ماساچوست زندگی می کرد برای یاری به خانواده از سال 1850 تا 1862 در کنار سایر موقعیت ها معلمی هم می کرد و در طول جنگ داخلی هم به واشنگتن دی سی رفت تا به عنوان پرستار خدمت کند.

الکات از سال 1851 اشعار، داستان های کوتاه، هیجان انگیز و داستان های نوجوانانه را با نام مستعار فلورا فیرفیلد منتشر می کرد. روایت او از تجاربش در جنگ داخلی که طرح های بیمارستانی (1863) نام داشت، تمایلش برای نویسندگی را جدی تر کرد. او آغاز به انتشار داستان هایی با نام واقعی کرد و در سال 1865 قبل از اینکه سردبیر مجله ای دخترانه گردد، سفری کوتاه به اروپا داشت.

موفقیت بزرگ زنان کوچک به الکات استقلال مالی داد و تقاضا برای کتاب هایش بیشتر شد. در سال های پایانی زندگی اش، او جریان ثابتی از رمان ها و داستان های کوتاه را منتشر کرد که بیشتر برای جوانان بود و مستقیماً از زندگی خانوادگی اش نشأت می گرفت. از دیگر کتاب های او می توان به مردان کوچک (1871) و پسران جو (1886) اشاره نمود.

خلاصه زنان کوچک

جو، مگ، بث و ایمی مارچ چهار خواهر هستند که با مادرشان در نیوانگلند زندگی می نمایند. پدرشان به جنگ رفته و خانواده اخیراً ثروت خود را از دست داده اند بنابراین خواهران برای تأمین مخارج خود و اداره خانه سخت کوشش می نمایند. در این میان، آن ها با همسایه ثروتمندشان، لاری، دوست صمیمی می شوند.

همانطور که دختران بزرگتر می شوند، مسائل شخصی و چالش های اخلاقی شان هم بزرگتر می گردد. جو، قهرمان محبوب ما، باید خلقیات پسرانه اش را رام کند و یاد بگیرد که زنانه تر رفتار کند و در عین حال برای رویایش یعنی تبدیل شدن به یک نویسنده بزرگ کوشش کند. خواهر بزرگتر، مگ نام دارد که اگر می خواهد از قلبش فرمان ببرد باید عشقش به ثروت و تجملات را کنار بگذارد. سومین خواهر یعنی بث خجالتی است و باید از این ضعف بزرگ خلاص گردد. در نهایت ایمی، کوچک ترین خواهر، باید غرور اشرافی خود را قربانی کند. دختران در مسیر رشد شخصی مادرشان خانم مارچ را هم در کنار خود دارند.

در کتاب دوم یعنی همسران خوب، مگ عاشق جان بروک می گردد و با هم ازدواج می نمایند و صاحب یک دوقلو می شوند. ازدواج دیگری هم قریب الوقوع به نظر می رسد: لاری عاشق جو شده است اما جو او را پس می زند و به نیویورک می رود و به نویسندگی مشغول می گردد. در همین حال، ایمی به اروپا سفر می نماید تا استعدا هنری اش را پرورش دهد. لاری هم به طور جداگانه به همراه پدربزرگش به اروپا می رود. او در پی علاقه اش به موسیقی است و سعی می نماید جو را فراموش کند. همانطور که رمان ادامه پیدا می نماید پیوندهای نوی شکل می گیرد و با ظهور و بروز عشق های جدی تر شخصیت ها سروسامان می گیرند.

تحلیل و آنالیز رمان زنان کوچک

خوانندگان زنان کوچک معمولاً دو دسته اند. اولین دسته افرادی هستند که این رمان را می خوانند و عاشق آن می شوند. به عنوان مثال، زنانی که این کتاب را در دوران نوجوانی خوانده اند و اکنون بار ها و بار ها آن را می خوانند و هر چند سال یک بار به آن مراجعه می نمایند تا از تجربیات و پیروزی های خواهران مارچ لذت ببرند. این ها زنانی هستند که با جاه طلبی جو و طبیعت رمانتیک مگ همذات پنداری می نمایند و هم عاشق خواندن هستند هم قدردان ارجاعات ادبی کتاب. این پایگاه هواداران با کشف داستان به وسیله خوانندگان نو، دائماً قوی تر می گردد.

دومین دسته افرادی هستند که فوراً عاشق زنان کوچک نمی شوند و ممکن است حتی برایشان جالب نباشد. به هر حال، این رمانی است بدون شرور، بدون هیچ نبرد یا حتی دعوای جدی. خب بله جو از دست ایمی عصبانی می گردد و او را برای چند روز نادیده می گیرد، اما همین. تمام تضاد های اصلی عاطفی، اخلاقی و روانی هستند.

اما به نظر می آید دسته دوم باید یک تنونظر اساسی داشته باشند چون این رمان فوق العاده تأثیرگذاراست، هم بر ادبیات آمریکا و هم در توسعه مرز های رمان بزرگسالان و کتاب کودک. الکات با این رمان نشان می دهد که چگونه مسائل انتزاعی پیش روی فیلسوفان متعالی واقعاً در زندگی روزمره ظاهر می شوند. مردم امروز درست همانطور که در کتاب هم می خوانیم هنوز درگیر این هستند که بفهمند چگونه در مقابل دیگران ظاهر خود را با رفتار های اخلاقی متعادل نمایند.

جدا از درس های اخلاقی، اهمیت تاریخی و لذت مطلق از خواندن، رمان الکات شامل گروهی از شخصیت هایی است که به شدت برای ما آشنا هستند و حتی ممکن است حین خواندن خودمان را در میان آن ها بیابیم. چهار خواهر مارچ دوست داشتنی و همدلی برانگیزند؛ مگ مسئول، مهربان و پرورش دهنده، جو مستقل، جاه طلب و خلاق، بث ملایم و مهربان و ایمی خوش ذوق و سرزنده و البته کمی خودخواه است.

تضاد اصلی رمان مبارزه خانواده مارچ با فقر و چالش های بزرگ شدن و یافتن جایگاه خود در دنیا است. خواهران با حمایت از یکدیگر، فداکاری و یادگیری از تجربیات خود به این چالش ها پاسخ می دهند.

فقر خانواده مارچ جنبه مهمی از داستان است که تجربیات و ارزش های شخصیت ها را شکل می دهد. فقر، خواهران را وادار می نماید که به یکدیگر تکیه نمایند، به آن ها درس هایی در خصوص سخت کوشی و سخاوت می دهد و آن ها را تشویق می نماید که در پی تحصیل و رشد شخصی باشند. آموزش در زنان کوچک بسیار ارزشمند است و شخصیت ها در پی توسعه درک خود از دنیا و یافتن رضایت به وسیله یادگیری هستند. خواهران به طور گسترده مطالعه می نمایند، داستان و نمایشنامه می نویسند و در رویداد های فرهنگی شرکت می نمایند.

پیغام زنان کوچک چندوجهی است اما به طور کلی بر موضوعات خانواده، عشق و رشد شخصی متمرکز است. این رمان بر اهمیت پیوند های خانوادگی قوی، ارزش سخت کوشی و از خودگذشتگی و احتیاج افراد در پی کردن علایق و اهداف خود تأکید می نماید. بعلاوه عشق و روابط را به عنوان تجربیات پیچیده و گاهی دردناک نشان می دهد که احتیاجمند صداقت، بخشش و احترام متقابل است.

زنان کوچک در هسته خود داستان امید است. خواهران مارچ مصمم هستند تا با وجود چالش هایی که با آن روبرو هستند برترین استفاده را از شرایط ببرند. آن ها با مسائل مالی، غیبت پدرشان که در جنگ داخلی می جنگد، و سختی های شخصی که آن ها را از هم جدا می نماید، روبرو هستند. اما با اینحال انعطاف پذیرند و از یکدیگر نیرو می گیرند و سختی ها و مصیبت های بزرگ شدن را تحمل می نمایند و پشت سر می گذارند.

شجاعت یکی دیگر از موضوعات کلیدی در زنان کوچک است. خواهران از ترس و شک مصون نیستند اما حاضرند در راه رسیدن به رویا های خود ریسک و فداکاری نمایند. جو، به ویژه، مظهر این روحیه شجاعانه است زیرا جرأت می نماید علیرغم محدودیت های اجتماعی که در دوران او برای زنان وجود داشت به شوق نویسندگی اش بال و پر بدهد. این اقدامات شجاعانه نه تنها الهام بخش خواهران، بلکه الهام بخش خوانندگان هم می گردد زیرا سرگذشت جو یادآور پتانسیل بی حد و حصری روح انسان است.

زنان کوچک قدرت خواهری را هم به برترین نحو ممکن نشان می دهد. خواهران مارچ، با شخصیت ها و دیدگاه های منحصر به فرد خود، گرد هم می آیند تا یک واحد خانوادگی نزدیک و حمایت نماینده را تشکیل دهند. آن ها برای نصیحت، آرامش و همراهی به یکدیگر تکیه می نمایند و با وفاداری شدیدی به هم پیوند می خورند که تا حد زیادی پایدار است. عشق و حمایت آن ها از یکدیگر گرمی و صمیمیتی ایجاد می نماید که در طول رمان ملموس است. خواهران مارچ با مسائل و موانعی از جمله مبارزات مالی، بیماری، دلشکستگی و چالش های بزرگ شدن در جامعه روبرو می شوند. جامعه ای که آنچنان برای یاری ها و مشارکت های زنان ارزش قائل نیست. با این حال، در طول رمان پیوند آن ها قوی باقی می ماند. آن ها به هم می چسبند و یکدیگر را تشویق به استقامت می نمایند. خواهران با حمایت از یکدیگر قدرت روابط خواهری و اهمیت وجود یک سیستم حمایتی قوی را نشان می دهند.

علاوه بر حمایت عاطفی، خواهران عملاً به یکدیگر متکی هستند. آن ها در کار های خانه به یکدیگر یاری می نمایند و با هم برای کسب عایدی برای خانواده کار می نمایند. مهمتر از همه اینکه آن ها به یکدیگر یاری می نمایند تا رشد نمایند: جو مگ را تشویق می نماید تا به خودش اطمینان بیشتری داشته باشد، ایمی به بث یاری می نماید بر کمرویی خود غلبه کند و همه با هم به جو یاری می نمایند تا عصبانیت خود را کنترل کند.

در مجموع، زنان کوچک اثری زنده و جاودانه است که از امید، شجاعت و خواهری تجلیل می نماید. تصویر الکات از خواهران مارچ و اینکه چگونه با یاری هم مصائب را پشت سر می گذارند و مستقل می شوند همچنان برای مخاطبان امروزی مفید و باارزش است.

منبع: دیجیکالا مگ

به "رمان زنان کوچک؛ وقتی قدرت خواهری تحمل سختی ها را ممکن می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمان زنان کوچک؛ وقتی قدرت خواهری تحمل سختی ها را ممکن می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید