طرز تهیه سمنوی خانگی ، فوت و فن های پخت سمنو

به گزارش وبلاگ عصر نو، سَمَنو از جوانه گندم و آرد درست می شود. ریشه پخت این دسر شیرین و خوشمزه به خراسان برمی شود. از سمنو به عنوان برکت زمین یاد و در بهار به عنوان یکی از سین های سفره هفت سین پخته می شود.

طرز تهیه سمنوی خانگی ، فوت و فن های پخت سمنو

به گزارش وبلاگ عصر نو، می گویند سمنو سمبل قدرت، خیر و برکت است؛ برای همین سمنو را برای سفره هفت سین درنظر می گیرند. شما می توانید سمنو را در خانه، خودتان تهیه کنید:

  • مرکز سمنوی ایران کجاست؟

مواد لازم برای تهیه سمنو

گندم: 1 کیلوگرم

آرد گندم: 3 کیلوگرم

آب: 5 لیتر

طرز تهیه سمنو

1. ابتدا باید گندم را تمیز و قسمت های زائد آن را جدا کنید. سپس گندم ها را با آب سرد بشویید و آن ها را در آب سرد قرار دهید؛ به میزان ای که آب 1 الی 2 بند انگشت بالاتر از گندم باشد. گندم را باید به مدت یک الی دو روز در آب خیس کنید. حتما در این مدت سه مرتبه آب گندم را عوض کنید تا بو نگیرد. پس از 48 ساعت، شاهد سفیدشدن سر گندم ها خواهید بود.

2. در مرحله بعدی گندم ها را از آبکش رد کنید و روی آن ها آب سرد بریزید و خوب بشویید. سپس گندم ها را در یک پارچه تمیز قرار دهید و یک پارچه مرطوب و تمیز هم روی گندم ها قرار دهید و 48 ساعت دیگر صبر کنید تا گندم ها جوانه بزنند. نکته مهم در این مرحله مرطوب نگه داشتن پارچه است. پس از گذشت دو روز، گندم ها ریشه دار می شوند.

روزی 3 یا 4 بار با یک اسپری آب بپاشید تا خشک نشوند. یادتان باشد که رطوبت زیاد هم باعث ترشیدگی و گندیدگی جوانه ها می گردد.

3. گندم ها را در یک دستگاه غذاساز، چرخ گوشت یا مخلوط کن بریزید تا له شوند. گندم له شده را در یک فیلتر بزرگ یا یک کیسه پارچه ای بریزید و سپس فشار دهید تا شیره آن خارج گردد. کیسه پارچه ای را به خوبی فشار دهید تا پوسته گندم از محتویات داخل پوسته جدا گردد و بیرون بریزد.

4. مقداری آب به شیره خارج شده از گندم اضافه کنید و دوباره آن ها را داخل کیسه پارچه ای بریزید و برای بار دوم فشار دهید.

5. عصاره گندم را با آرد مخلوط کنید و درون قابلمه ای روی اجاق قرار دهید و به خوبی هم بزنید. بهتر است ابتدا آرد را در قابلمه بریزید و کم کم شیره به دست آمده را به آن اضافه کنید. حواستان باشد باید مدام گندم را خوب هم بزنید، زیرا گندم بلافاصله آب خود را از دست می دهد و بوی سوختگی می گیرد. باید آن قدر هم زدن را ادامه دهید تا سمنو به نقطه جوش برسد. حدود 30 الی 40 دقیقه طول می کشد تا به نقطه جوش برسد و رنگ آن تیره گردد. هم زدن سمنو تا جوشیدن باید بدون وقفه ادامه یابد.

6. زمانی که سمنو به خوبی جوشید و رنگ آن تیره شد، شعله را روی درجه میانه قرار دهید تا آب داخل قابلمه بخار و حجم آن کم گردد. در این مرحله دیگر نیازی به هم زدن نیست؛ چون مواد ته نشین نمی گردد. اگر هر چند دقیقه یک بار هم محتویات داخل قابلمه را هم بزنید، کافی است.

7. بعد از دو ساعت که سمنو با شعله میانه به جوشیدن ادامه داد و به غلظت مناسب رسید، شعله گاز را پایین بیاورید، یک دم کنی روی قابلمه قرار دهید و در آن را ببندید تا بپزد.

8. حدود 1 الی 1.5 ساعت طول می کشد تا رنگ آن تیره گردد. پس از گذشت 1.5 ساعت، سمنو آماده است. می توانید چند بادام با پوست هم داخل آن قرار دهید و پس از سردشدن، آن را سرو کنید.

منبع: همشهری آنلاین

به "طرز تهیه سمنوی خانگی ، فوت و فن های پخت سمنو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمنوی خانگی ، فوت و فن های پخت سمنو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید