شرایط برای همکاری ایران و ترکیه در بخش های کشاورزی و معدن مهیاست

به گزارش وبلاگ عصر نو، رئیس اتاق ارومیه با اشاره به توسعه تجارت استان آذربایجان غربی با کشورهای همسایه به خصوص ترکیه، گفت: با در نظر گرفتن ظرفیت های اقتصادی ایران و ترکیه و همچنین استان آذربایجان غربی و استان وان ترکیه در بخش های مختلف اقتصادی، افزایش مبادلات تجاری دوجانبه بسیار حائز اهمیت است و باید با استفاده از ظرفیت 550 کیلومتری مرز مشترک دو کشور، درهای ورودی و خروجی افزایش پیدا کند تا حجم تبادلات تجاری نیز افزایش یابد.

شرایط برای همکاری ایران و ترکیه در بخش های کشاورزی و معدن مهیاست

حسن انتظار در دیدار با نجدت تاکوا، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه، به سفر اخیر خود به شهر مالاتیا ترکیه و دیدار با شهردار، کننده مجلس و مسئولین دانشگاه این شهر اشاره کرد و دیدار مقامات عالی دو استان ازجمله استانداران و مقامات استانی آذربایجان غربی و مقامات استان وان ترکیه در راستای توسعه همکاری های اقتصادی و افزایش مراودات تجاری را خواستار شد.

انتظار افزود: همان طور که توریست های ایرانی از شهر وان دیدن می کنند انتظار داریم مقامات این شهر نیز اقدامات لازم جهت ورود توریست به ارومیه را انجام دهند. ضمن اینکه در بخش کشاورزی و معدن نیز دو استان آذربایجان غربی و وان می توانند ارتباطات بسیار خوبی داشته باشند.

در ادامه این جلسه اعضای هیات کنندگان اتاق ارومیه نیز هر یک با بیان موضوعات مهم در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت خواستار افزایش دیدارها و اعزام و پذیرش هیات های تجاری و ارتباط کمیسیون های تخصصی هر دو اتاق باهم شدند.

ابراهیم حق جو، دبیر کل اتاق ارومیه در ادامه با اشاره به سفر ارزروم، پیشنهاد ایجاد کنسولگری جدیدی در شهر وان به علت تردد ایرانیان و ارتباطات اقتصادی در کنار کنسولگری ارزروم بیان نمود و گفت امید است مقامات دو کشور نسبت به ایجاد این کنسولگری با توجه به نزدیکی شهر وان به کشور ایران و استان آذربایجان غربی تلاش کنند.

نجدت تاکوا، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع وان ترکیه نیز در این نشست، دیدار با 4 مقام مسئول استانی در دو روز گذشته را نشان از تعامل بسیار خوب دو کشور و به ویژه استان های آذربایجان غربی و وان دانست و گفت: دو شهر وان و ارومیه به عنوان دو مرکز استان هم جوار روابط صمیمانه ای در راستای توسعه روابط فی مابین ایفا می کنند.

وی جایگاه کنونی اتاق های وان و ارومیه در تعاملات و همکاری دوجانبه را نشان از تلاش های گسترده روسا و هیات کنندگان اتاق های بازرگانی دو شهر دانست و ابراز امیدواری کرد این تعاملات افزایش یافته و مقامات نیز در توسعه این عرصه تلاش کنند.

رئیس اتاق وان با اشاره به مذاکرات قبلی در خصوص برگزاری جلسات استانداران مرزی دو کشور در شهر وان، آمادگی اتاق وان را جهت برگزاری مذاکرات در آینده ای نزدیک را اعلام کرد.

وی در ادامه به تشکیل آژانس های مسافرتی در شهر وان جهت اعزام توریست اشاره کرد و افزود امیدواریم تعداد این آژانس ها با گذشت زمان افزایش یاید.

نجدت تاکوا با بیان اینکه 52 ماده معدنی مهم در استان آذربایجان غربی وجود دارد خواستار ارتباط بیشتر کمیسیون های تخصصی حوزه معدن دو شهر وان و ارومیه شد.

اعضای هیات کنندگان اتاق وان نیز ضمن تشکر از میزبانی اتاق ارومیه جت برگزاری جلسه و همچنین مهمان نوازی مقامات استان به تشریح مسائل و مسائل موجود و راهکارهای حل مسائل پرداختند. اعضای اتاق وان با بیان اینکه اتاق وان جزو 7 اتاق برتر کشور ترکیه به شمار می رود خواستار مستحکم تر روابط دو اتاق شدند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "شرایط برای همکاری ایران و ترکیه در بخش های کشاورزی و معدن مهیاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط برای همکاری ایران و ترکیه در بخش های کشاورزی و معدن مهیاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید