کوشش پژوهشگران دانشگاه دامغان برای تبدیل ضایعات پسته به کربن خبرنگاران

به گزارش وبلاگ عصر نو، رئیس مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان گفت: دانشگاه دامغان با همکاری شرکت مایان شیمی مشغول تبدیل ضایعات پسته به کربن (ذغال) فعال است که ارزش افزودۀ قابل توجهی دارد.

کوشش پژوهشگران دانشگاه دامغان برای تبدیل ضایعات پسته به کربن خبرنگاران

مهدی صرفی، رئیس مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه وبلاگ عصر نو در رابطه با معرفی مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان گفت: رسالت مرکز ارتباط با صنعت، این است که فراوریات علمی که در دانشگاه صورت می پذیرد را با صنعت، بازار و جامعه نزدیک کند و نتیجه این ارتباط، برای دانشگاه و صنعت ملموس خواهد بود.

صرفی با بیان اهداف تشکیل مرکز ارتباط با صنعت اظهار کرد: چند سالی است که دانشگاه های کشور به سمت ارتباط فعال با صنعت حرکت می نمایند و در دانشگاه دامغان نیز از سال 1394، مرکز ارتباط با صنعت به صورت یک واحد جداگانه تعریف و این فرآیند شروع شده است.

رئیس مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان اضافه نمود: در چند سال اخیر حوزۀ پروژه ها و کار های این مرکز، از نظر مبلغ و تعداد رشد خوبی داشته و در حال حاضر، بیش از سی طرح را برای جامعه و صنعت انجام داده ایم که طیف متنوعی از تمام رشته ها را شامل می گردد. دانشگاه یک بنگاه تجاری نیست و در کنار توجه حداکثری به پیشرفت علمی و آموزشی، بیشتر به دنبال خدمات دهی به جامعه است و بخش عمده درآمد این طرح ها، در خود پروژه صرف می گردد. خوشبختانه در دانشگاه دامغان علاوه بر اساتید، تعداد زیادی از دانشجویان نیز در این پروژه ها مشغول هستند که دانشکده های شیمی و زمین شناسی در این زمینه فعالیت چشم گیری داشته اند.

وی در رابطه با کلینیک صنعت اضافه نمود: کلینیک صنعت یک کار خودجوشی است که در دانشکده فنی و مهندسی، با مشارکت تعدادی از دانشجویان و موضوع دکتر فضل الله تبار شروع شده است. این گروه با مراجعه به شهرک صنعتی دامغان درصدد هستند خدماتی به شهرستان دامغان ارائه نمایند و تا به امروز جلسات مشترک خوبی نیز برگزار شده است.

صرفی اعلام نمود: این کلینیک، جهت ارتباط با صنعت را به صورت معکوس دنبال می نماید و در انتظار مراجعه صنعت به دانشگاه نمی ماند، بلکه خود به سراغ قسمت های مختلف می رود. در حال حاضر چهار شرکت با این کلینیک در ارتباط هستند که حتما در سال های آینده این ارتباطات گسترده تر خواهد شد.

رئیس مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه دامغان اشاره نمود: استفاده از مزیت های منطقه ای و استانی از دیگر برنامه های این مرکز می باشد. با توجه اینکه یکی از شاخص ترین محصولات شهرستان دامغان و استان سمنان، پسته است، در این زمینه، طرحی جامع به وزارت علوم ارائه شد و از طرف این وزارت خانه مورد تأیید نهاده شد. مطابق این طرح، دانشگاه در مأموریت پسته، به عنوان یک مأموریت منطقه ای وارد شده است.

صرفی گفت: در این طرح به صورت متمرکز و با انگیزۀ دوچندان مشغول فعالیت هستیم تا دانشگاه بتواند خدماتی را به این بخش ارائه کند. دو اقدام در این رابطه صورت گرفته و چند طرح نیز در حال اجرا است. پروژه ای با شرکت نوید نو قومس انجام دادیم که تهیه و فراوری کود اورۀ فرمالدهید بود که مورد استفاده بسیاری از کشاورزان است. این پروژه، با همکاری مشترک این شرکت و دانشکدۀ شیمی انجام شد و در مراحل نهایی فراوری محصول قرار گرفته است.

وی اضافه نمود: یکی از معضلات در زمینه پسته، حجم بسیار زیاد پوست تازه پسته است که تقریبا هیچ کاربردی ندارد. طرحی با همکاری شرکت مایان شیمی در حال اجرا است و دانشگاه دامغان مشغول انجام مطالعات آن است؛ تبدیل این ضایعات به کربن (ذغال) فعال است که ارزش اضافه نمودۀ قابل توجهی دارد.

صرفی افزود: در هسته های فناور ما هم ایده ها و طرح های دانشجویی با نظارت اساتید وجود دارد که ما حمایت می کنیم و امیدواریم بیش از پیش بتوانیم علاوه بر خدمات آموزشی دانشگاه، خدمات دیگری را نیز به جامعه ارائه نماییم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "کوشش پژوهشگران دانشگاه دامغان برای تبدیل ضایعات پسته به کربن خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش پژوهشگران دانشگاه دامغان برای تبدیل ضایعات پسته به کربن خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید