تاثیرگذار، کلیدواژه ای بود که از مخاطبان هَبوب دریافت کردم

به گزارش وبلاگ عصر نو، تهران (پانا) - مهسا سامانی درباره موفقیت های اثرش و بازخوردهایی که دریافت نموده است گفت کلیدواژه ای که از بازخوردهای نمایش هَبوب تا به امروز گرفته است تاثیرگذاربوده است و فکر می نماید اکران آثاری از این دست در محیط های آموزشی تاثیرگذارتر باشد.

تاثیرگذار، کلیدواژه ای بود که از مخاطبان هَبوب دریافت کردم

مهسا سامانی یکی از کارگردانان حوزه انیمیشن کوتاه است که طی سال گذشته با ساخت انیمیشن هبوب پیروز به دریافت جوایز بسیاری از جشنواره های داخلی و خارجی شد. این فیلمساز که لیسانس گرافیک از دانشگاه شریعتی و فوق لیسانس انیمیشن از دانشگاه سوره دارد فعالیت در حوزه انیمیشن را از دوره تحصیل در مقطع لیسانس شروع نموده است. با او درباره فعالیت ها و پیروزیت هایش به تبادل نظر نشسته ایم که در ادامه می خوانید.

چند انیمیشن تا به حال ساختید؟ و چه نام و موضوعاتی داشته اند؟

تا به امروز دو انیمیشن مردخاکی و هَبوب را فراوری نموده ام. مرد خاکی که سال 94 فراوری شد درباره انزوا و تنهایی انسان بود و هَبوب فراوری سال 99 و راجع به محیط زیست و موضوع ریزگردهای خوزستان بود. مسئله ای که سالهاست مردم خوزستان با آن درگیر هستند و این روزها به بحران تبدیل شده و استان های دیگر را هم دچار این مسئله نموده است.

انیمیشن هبوب به کارگردانی شما سال گذشته پیروز به کسب جوایز بسیاری شد بخشی از این جوایز را نام ببرید.

تقدیر ویژه در بخش تریک استار نیچر آوارد جشنواره اشتوتگارت آلمان، تقدیر ویژه بخش خاک و بخش انیمیشن جشنواره اینسبروک اتریش، برترین انیمیشن جشنواره کرامت اردن، جایزه ویژه آسیفا در جشنواره فیلم کوتاه تهران، برترین انیمیشن جشنواره باکو آذربایجان، برترین انیمیشن جشنواره فیلم امبینت برزیل، برترین انیمیشن جشواره گرین فست بلگراد صربستان، برترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره فستیور کلمبیا و ...

در مصاحبه های پیشین گفته بودید موضوع این انیمیشن را از عکسی واقعی الهام گرفتید. این عکس چه مراحلی را در فکر و تحقیقات شما طی کرد تا تبدیل به انیمیشنی پیروز شد؟

عکس را محمدصادق گلچین عارفی پیدا کرد و ما با نقوشی که روی آن گرد و غبار کشیده شده بود قصه ساختیم و کاراکتر تعریف کردیم داستان چندبار عوض شد و در آخر از آن عکس قصه هَبوب عایدی. داستان پدر و دختری که در صلح و آرامش با طبیعت زندگی می نمایند، اما پس از مدتی تغییراتِ آب و هوایی زندگی آن ها را دگرگون می نماید...

آیا مطرح کردن موضوعی زیست محیطی چون ریزگردهای خوزستان در انیمیشن می تواند باعث توجه مسئولان کشور و مردم به این مسئله گردد؟ به چه شکل می توان این تاثیرگذاری را افزایش داد؟

من با هبوب یکی از دغدغه های محیط زیستی ام را مطرح کردم و به نظرم این اثر مخاطب را به فکر وامی دارد. در خصوص تاثیرگذاری روی مردم امیدوارم ولی در خصوص مسئولین با توجه به اخباری که از محیط زیست می شنوم امید چندانی ندارم. اگه قرار به بهبود شرایط ریزگردها بود تا به حال شاهد بعضی اقدامات بودیم اما متاسفانه این طور نیست. همراهی مردم می تواند تاثیرگذار باشد اما مسائل بزرگ محیط زیستی تحت کنترل مردم نیست.

موضوعات زیست محیطی از جمله موضوعات روز دنیا و مورد توجه جشنواره ها هستند، چه بازخوردی از مخاطبان کشورهای دیگر گرفتید؟

ایمیل های زیادی از سوی افرادی که هبوب را دیده بودند دریافت کردم که از تاثیرگذاری این انیمیشن گفته بودند ولی از بین بازخوردایی که گرفتم این چند تا بیانیه را بیشتر دوست داشتم.

بیانیه آسیفا در جشنواره فیلم کوتاه تهران که نوشته بود: این فیلم با نگاهی بی آلایش همانند کاراکترهایش توانست مارا در دنیای تازه با درد قدیمی آشنا کند.، بیانیه جشنواره اشتوتگارت که در آن آمده بود: ما تصمیم گرفتیم از هبوب تقدیری ویژه به عمل آوریم، زیرا که آنرا فیلمی بسیار حساس و تأثیرگذار یافتیم. فیلم با به کارگیریِ هوشمندانه از متریال از محیطِ فیلم سخن می گوید. انتها بندی به ویژه تمامِ فیلم را گرد هم می آورد و بر پدیدهٔ هبوب در جنوب ایران پرتو می افکند.

و هچنین بیانیه هیات داوران جشنواره اینسبروک بخش موضوعِ خاک که این بود: مسئله وجود گرد و غباردر هوا فقط به این معنی نیست که سلامت انسان در خطر است بلکه این را هم به ما نشان می دهد که در جایی فرسایش خاک داریم.هَبوب از این گرد و غبار استفاده می نماید تا مارا از پیغامدهای محیط زیستی آن باخبر کند و این کار را با تصویرسازی ساده و منحصر به فرد و داستان تکان دهنده ای انجام می دهد. بنابراین مراقب باشید که بر باد رفته نشوید. و بیانیه هیات داوران جشنواره اینسبروک بخش انیمیشن که نوشته بود: صراحت نقاشی های بچگانه، تضاد شدیدی را با موضوع آن نشان می دهد و این وزن بیشتری را برای پیغام تکان دهنده ای که در اینجا بیان می گردد به ارمغان می آورد. همین ویژگی در خصوص تکنیکی که استفاده شده هم صدق می نماید. این محو شدن (اشاره به اتفاقاتی که در داستان هَبوب می افتد)، هویت بصری را به داستان متصل می نماید. اما مهمتر از این تاثیر آلودگی هوا بر زندگی روزمره است.

ابزاری چون فیلم انیمیشن چه مقدار می تواند باعث فرهنگ سازی در بچه ها گردد تا بسیاری از رفتارهای اشتباه محیط زیستی آن ها تغییر یابد؟

بسیاری از فرهنگسازی ها روی بچه ها راحت تر و بنیادی تر جواب می دهد و تاثیر بیشتری هم دارد هبوب به بسیاری از جشنواره های کودک و نوجوان دنیا راه پیدا کرد و در بسیاری از جشنواره ها مثل زاگرب و دورتموند در بخش کودک و نوجوان پدیرفته شد. البته به غیر از ایران که به جشنواره کودک و نوجوان راه پیدا نکرد و در جشنواره رشد هم مورد توجه قرار نگرفت.

آیا نمایش فیلم های انیمیشنی چون هبوب که هم می توانند مخاطب بزرگسال و هم مخاطب کودک داشته باشند در فضاهایی چون دانشگاه ها، مدارس و ... می تواند باعث افزایش فرهنگ سازی و تاثیرگذاری بیشتر گردد؟

بله مسلما می تواند. کلیدواژه ای که از بازخوردها تا به امروز گرفته ام تاثیرگذار بوده و فکر می کنم اکران آثاری از این دست در محیط های آموزشی تاثیرگذارتر هم باشد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "تاثیرگذار، کلیدواژه ای بود که از مخاطبان هَبوب دریافت کردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیرگذار، کلیدواژه ای بود که از مخاطبان هَبوب دریافت کردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید