گلدان 1800 ساله ای که نبرد گلادیاتور ها در انگلیس را ثابت می کند

به گزارش وبلاگ عصر نو، مطالعات نو دربارۀ یک گلدان سفالی 1800 ساله نشان می دهد که در دوران امپراطوری روم پای مبارزات گلادیاتورها حتی به سرزمین انگلستان هم رسیده بود. باستان شناسان اعتقاد دارند که این گلدان یک یادبود ورزشی مربوط به یک مبارزۀ بسیار خاص بوده است.

گلدان 1800 ساله ای که نبرد گلادیاتور ها در انگلیس را ثابت می کند

وبلاگ عصر نو | سال 1853 در وِست لاجِ انگسلتان وقتی گلدان کولچستر پیدا شد به خاطر نقوش برجسته روی آن که نبرد یک گلادیاتور را به تصویر کشیده بود، بی درنگ یک یافته مهم تلقی شد. این گلدان را گلدان خاکستر مرده می پنداشتند، چون بقایای خاکستر انسان درون آن پیدا شد، اما مطالعات نو نشان داد این گلدان یک گلدان معمولی خاکستر مرده نیست، بلکه نمایانگر نخستین شکل یادبود ورزشی است.

به گزارش وبلاگ عصر نو ، تازه ترین آزمایش ها که از طریق محققان در موزه های کولچستر و ایپسویچ که محل نگهداری این دست سازه هستند انجام شد، نشان داد این گلدان با خاک رس محلی حدود سال 200-160 پس از میلاد ساخته شده است. نقوش روی گلدان که شامل نام دو گلادیاتور می شود پیش از آتش دیدن گلدان روی آن حک شده اند و نه پس از آن (آنطور که قبلاً تصور می شد). در نتیجه، این حکاکی برجسته بخش اساسی از طرح گلدان کولچستر بوده و بعداً به آن اضافه نشده است.

گلین دِیویس باستان شناس و موزه دار ارشد می گوید: بسیاری از دست سازه های دیگری که صحنه های نبرد گلادیاتور ها را به تصویر کشیده اند اقلام کلی و انبوه بودند، بنابراین حالا که می دانیم این نقش برجسته بخشی از طرح اصلی گلدان بوده، معنایش این است که این دست سازه جزو تولیدات عام نبوده و در واقع یک اثر یادبود یا به عبارتی یک نشان پیروزی است!

این احتمال وجود دارد که گلدان را صاحب، مربی یا حامی مالی یک گلادیاتور یا حتی یک دوست دار ورزش سفارش داده باشد. دیویس درباره بقایای یافت شده در گلدان می گوید: احتمالاً فردی که این گلدان را سفارش داده رابطه نزدیکی با فرد فوت شده داشته است. او می گوید: شاید سفارش دهندۀ گلدان، جزو سرمایه گذاران مبارزات گلادیاتورها بوده باشد و یا شاید طرفدار سفت و سخت این ورزش بوده! بنا به هر دلیلی، او دیدنگر یک نبرد بوده و با خودش فکر کرده که باید یک یادگاری از این صحنه داشته باشم.

نقش برجسته روایی روی گلدان کولچستر سه صحنه را به سبک باربوتین (شیوه ای از تزئین سفال) به تصویر کشیده است. در یک روایت، دو شکارچی با شلاق و چاقو در حال نبرد با یک خرس هستند، در روایت دیگر، دو گلادیاتور که نام هایشان طبق نوشته روی ظرف مِمنون و والنتینوس است در حال نبرد تن به تن هستند و در روایت آخر، یک سگ شکاری در حال تعقیب یک خرگوش و گوزن است.

نوشته ای که درست زیر لبه گلدان حک شده به ما می گوید صحنه برجسته حکاکی شده نشانه پیروزی مِمنون در میدان نبرد است و والنتینوس عضو لژیون سی ام ارتش روم است. احتمالاً هر دوی این گلادیاتور ها با وجود بردگی در زمان خودشان، سرشناس بودند. تیم تحقیقات باور دارد چنین رویداد های ورزشی به ویژه آن دست رویداد هایی که روی گلدان به تصویر کشیده شدند، به احتمال زیاد در خود کولچستر برگزار می شدند. آزمایشات علمی انجام شده روی خاک رس بکاررفته در ساخت این گلدان نشان داد با دی ان ای دست سازه های مشابه دیگر در کولچستر ارتباط دارد. زمان اشغال رومی ها، نام رومی کولچستر، کامولودونِم (Camulodunum) بود.

فرانک هارگرِیو در این باره گفته است: این تنها مدرکِ نبرد یک گلادیاتور در میدان مسابقات است که در بریتانیا برگزار شده. صحنه این نبرد خاص است. ما نتیجه گرفتیم مکان وقوع نبرد خود کولچستر بوده، چون کوزه همینجا ساخته شده و بعداً اینجا دفن شده است. به نظر من این دست سازه بسیار بااهمیت است، چون مدرکی از دوران بریتانیای رومی و مبارزان و مردم واقعی است که در کولچستر شاهد این نبرد بودند.

گلدان کولچستر همراه با دیگر دست سازه های عصر رومی در نمایشگاه گلادیاتورها: یک روز از بازی های رومی 15 جولای در قلعه کولچستر به نمایش گذاشته خواهند شد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید

به "گلدان 1800 ساله ای که نبرد گلادیاتور ها در انگلیس را ثابت می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلدان 1800 ساله ای که نبرد گلادیاتور ها در انگلیس را ثابت می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید