کاربرد و مزیت استفاده از نایلون در صنعت کشاورزی

به گزارش وبلاگ عصر نو، رپرتاژ آگهی- یکی از موارد استفاده از نایلون کاربرد آن در حوزه کشاورزی است. پوشش های نایلونی که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرند با ایجاد شرایط مطلوب برای گیاهان کشت شده در نهایت منجر به فراوری محصولات با کیفیت تر می شوند. این امر علاوه بر تاثیری که در مقدار سود کشاورزان دارد بر روی سلامت مصرف کنندگان هم تاثیرگذار خواهد بود. اگر می خواهید درباره کاربرد و مزایای نایلون در کشاورزی بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

کاربرد و مزیت استفاده از نایلون در صنعت کشاورزی

کاربرد نایلون عریض در کشاورزی

در بخش های مختلف کشاورزی انواع خاصی از نایلون های عریض استفاده می شوند که هر یک کارکرد خاص خود را دارند:

نایلون مالچ: این پلاستیک مخصوص کشت نایلونی است. اگر می خواهید در مصرف آب صرفه جویی کنید و کیفیت خاک و شرایط رشد گیاه را بهبود ببخشید می توانید از این نوع پلاستیک در کار کشت و زرع استفاده نمایید.

نایلون گلخانه: از این نایلون به اسم پوشش روی اسکلت فلزی گلخانه استفاده می گردد و درست مثل یک چادر روی میله ها را می پوشاند. استفاده از نایلون گلخانه در واقع این امکان را برای کشاورزان فراهم می نماید تا شرایط محیطی مناسب که گیاهان برای رشد سریع تر و ایمن تر احتیاج دارند را برای آن ها فراهم نمایند. از این نوع پلاستیک علاوه بر گلخانه، در پوشش تونل های کم ارتفاع هم استفاده می گردد. محصولاتی که بیشتر در تونل ها کشت می شوند مارچوبه، هندوانه، توت فرنگی و غیره هستند.

نایلون ضدعفونی خاک: این نایلون ها به منظور ضدعفونی کردن خاک روی آن فرش می شوند و در مدتی که خاک را می پوشانند از انواع مواد معدنی، میکرو ارگانیسم ها و موجودات زنده خاک زی محافظت می نمایند. این نایلون ها هم چنین می توانند خاک را از انواع آفت ها، ویروس ها، باکتری های غیر مفید و انواع بیماری ها حفظ نمایند. به طور کلی استفاده از این نایلون ها باعث افزایش راندمان خاک می گردد که در نتیجه آن کمیت و کیفیت محصولات تولیدی بالاتر می رود.

نایلون سیلویی: از نایلون سیلویی یا نایلون سیلاژ جهت بسته بندی علوفه دامی استفاده می گردد. به این ترتیب علوفه از تابش مستقیم نور خورشید در امان می ماند که باعث حفظ ارزش غذایی و بالا رفتن عمر آن به اندازه قابل توجهی خواهد شد.

نایلون کشاورزی چیست؟

نایلون کشاورزی که با نام نایلون مالچ هم شناخته می گردد نوعی نایلون عریض است که در صنعت کشاورزی از آن استفاده می گردد. هر چند که نایلون های عریض به غیر از صنعت کشاورزی در صنایع دیگر هم کاربردهای مختلفی دارند، اما از آن جا که این نایلون به طور عمده در صنایع کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد، نام دیگر آن نایلون کشاورزی است. نایلون های کشاورزی در بهبود کیفیت محصولات زراعی تاثیر به سزایی دارند. محصولاتی که در زمین های نایلون کشی شده پرورش داده می شوند معمولا کیفیت بهتری نسبت به آن دسته که در زمین های باز کشت شده اند دارند. استفاده از پلاستیک در کشاورزی علاوه بر کیفیت در کمیت محصولات زراعی هم تاثیر مثبتی دارد. پژوهشگران نشان داده اند که استفاده از مالچ پلاستیکی منجر به زودرسی گیاه بین هفت تا چهارده روز و عملکرد سه تا چهار برابر نسبت به محصولاتی می گردد که بدون پوشش مالچ رشد نموده اند. امروزه استفاده از انواع پوشش های پلاستیکی در کشاورزی برای افزایش عملکرد و زودرسی گیاهان به ویژه گونه های گرمادوست مانند فلفل، ذرت، گوجه فرنگی و گیاهان پیچک دار در حال افزایش است.

مزایای کشت نایلونی

پلاستیک کشاورزی به علت مزایای فراوانی که دارد یک محصول ارزشمند است که به رشد هرچه بهتر این صنعت یاری بسیار زیادی خواهد نمود:

** از هدر رفتن آب به علت تبخیر جلوگیری می نماید و این بدین معناست که باعث ماندگاری اندازه رطوبت خاک و کاهش تعداد دفعات آبیاری محصولات کشاورزی خواهد شد و هزینه های کشاورزان را تا اندازه قابل توجهی کاهش خواهد داد.

** کشت زیر نایلونی راهکار مناسبی برای مشکل کم آبی و کشاورزی در منطقه ها گرم و خشک است چرا که اندازه آب مصرفی در این روش تا پنجاه درصد کاهش می یابد. هم چنین اگر این شیوه کشت با روش آبیاری قطره ای و استفاده از نوار آبیاری همراه گردد صرفه جویی در مصرف آب به اندازه قابل توجهی کاهش می یابد.

** از رسیدن نور خورشید به خاک ممانعت می نماید که باعث جلوگیری از رشد علف هرز می گردد. این مسئله شخم زدن برای حذف علف های هرز که امکان آسیب به ریشه های گیاه را به همراه دارد از بین می برد.

** از پوسته پوسته شدن و فشردگی خاک در اثر باران و آفتاب جلوگیری می نماید که باعث می گردد خاک زیر نایلون هم چنان نرم و دارای هوا باشد.

** از آسیب تماشا و خراب شدن محصولات در برابر گرد و خاک یا تغییر شرایط هوایی ناگهانی جلوگیری می نمایند.

** میوه گیاه را از خاک دور نگه می دارد که این موضوع باعث تمیزی بیشتر میوه و سبزی می گردد. این مورد در توت فرنگی بسیار مشهود است.

** به کاشت زود هنگام و خارج از فصل گیاه یاری می نماید و به این ترتیب باعث می گردد کشاورزان در تمام فصول سال محصولی برای عرضه به بازار داشته باشند که از نظر رقابتی یک فرصت استثنایی به حساب می آید.

** شرایط رشد گیاه را از نظر نور، آب، خاک، مواد مغذی و… بهبود می بخشد و منجر به ارتقای کیفیت محصول تولیدی می گردد.

غنی سازی پلاستیک های عریض با مواد اضافه نمودنی

پوشش های پلاستیکی را با اضافه کردن موادی به ترکیبات اولیه آن ها می توان غنی سازی کرد و قابلیت های ویژه ای را به آن ها اضافه نمود. چهار تا از مهم ترین اضافه نمودنی هایی که در نایلون های عریض استفاده می شوند عبارتند از:

** (Anti UV) ضد اشعه ماورای بنفش خورشید، جهت افزایش مقاومت و ماندگاری نایلون در برابر نور خورشید

** (IR Absorber) جذب نماینده اشعه مادون قرمز خورشید، جهت جلوگیری از کاهش دمای زمین در طول شب

** (Anti-Static) ضد الکتریسیته ساکن، جهت کاهش جذب گرد و غبار بر روی نایلون

** (Anti-Fog) ضد بخار و مه گرفتگی، جهت جلوگیری از تشکیل بخار آب و رشد میکرو ارگانیسم ها بر سطح نایلون

منبع: شفقنا اقتصادی

به "کاربرد و مزیت استفاده از نایلون در صنعت کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربرد و مزیت استفاده از نایلون در صنعت کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید