راه های طبیعی حفاظت از پوست در تابستان

به گزارش وبلاگ عصر نو، یکی از رایج ترین اختلالات پوستی ماه های گرم سال، آفتاب سوختگی است که درجات آن متناسب با شرایط اقلیمی هر محیط فرق دارد و درمان های مختلفی را طلب می نماید.

راه های طبیعی حفاظت از پوست در تابستان

راه های طبیعی حفاظت از پوست در تابستان

با گرم شدن هوا در فصل تابستان بیماری ها و اختلالات پوستی مختلفی سراغ افراد می آید که درمان نکردن آن ها مشکلاتی را برای بیمار در درازمدت به وجود می آورد. یکی از رایج ترین اختلالات پوستی ماه های گرم سال، آفتاب سوختگی است که درجات آن متناسب با شرایط اقلیمی هر محیط فرق دارد و درمان های مختلفی را طلب می نماید. علاوه براین تعریق زیاد، عرق سوز شدن، از دست رفتن آب بدن، گرمازدگی و بازشدن منافذ پوست همگی از جمله اختلالاتی است که توجه نکردن به آن ها منجر به ابتلا به بعضی از بیماری های پوستی در افراد می گردد. برای پیشگیری و درمان این اختلالات با دکتر سعید صانعی، درمانگر و مشاور گیاه پزشکی به گفت وگو نشستیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنیم.

تابستانی آرام با طب سـنتی

امروزه طب مکمل و جایگزین در کشورهای زیادی در دنیا مورد اقبال قرار گرفته و افراد بسیاری برای درمان بیماری های شان از این شیوه های طبیعی استفاده می نمایند؛ شیوه هایی که کم عارضه بوده و سلامت و تندرستی عمومی بدن را سرلوحه خود قرار داده اند.

طب سنتی ایران هم یکی از همین شیوه های طبیعی درمانی در دنیا است که اشتراکات قابل ملاحظه ای با طب سنتی هند و چین دارد. در این شیوه درمانی متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیم هر فرد، تدابیر و نکات بهداشتی- درمانی به افراد ارائه می گردد که رعایت کردن آن ها می تواند در پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری های جسم و روح موثر باشد. دستوراتی که از آن ها با اسم تدابیر حفظالصحی یاد می گردد. اما در کنار این دستورات که به طور عمومی در اختیار مردم قرار می گیرد شیوه های درمانی وی ژه ای وجود دارد که با یاری گیاه درمانی، ماساژ، حجامت، فصد و زالودرمانی، اصلاح شیوه زندگی و دیگر روش های طب سنتی ایران به درمان بیماران می پردازند.

با گفت وگو با دکتر سعید صانعی، مشاور گیاه درمانی نکات تازه و قابل تأملی را درباره شیوه های طب سنتی ایران در رویارویی با روزهای گرم تابستان و آفتاب سوزان آن به دست می آوریم؛ نکاتی که با رعایت آن ها می توانیم تا حد بسیار زیادی از بروزآفتاب سوختگی، گرمازدگی و دیگر بیماری های شایع در فصل تابستان پیشگیری کنیم. در این مصاحبه علاوه بر این درباره راه های درمان انواع آفتاب سوختگی ها و چگونگی تهیه کرم های طبیعی و خانگی مطالبی ارائه شده است. با مطالعه این شماره سیب سبز علاوه بر این مصاحبه شیوه ماساژ درمانی برای درمان بی خوابی، گیاهان دارویی مناسب برای بچه ها و انواع بخورهای گیاهی مناسب پوست خود را خواهید شناخت.

فزایش متابولیسم پوست و آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یکی از طبیعی ترین عوارض روزها و ماه های گرم سال است. بروز این پدیده در تابستان و نمود آن به صورت آفتاب سوختگی های درجه یک تا 3 به دو عامل مهم درونی و بیرونی مرتبط است که مهم ترین آن ها مربوط به ترشح موادی است که کبد وارد خون انسان می نماید. ترشح این مواد از کبد به درون خون در فصل های گرم سال در بعضی از نمونه ها موجب افزایش متابولیسم پوست شده و در نتیجه پوست را در مقابل تابش نور خورشید حساس می نماید. علاوه بر این اندازه خشکی و رطوبت هوای محیطی که در آن زندگی می کنیم هم در شدت بروز آفتاب سوختگی نقش موثری دارد. هر چه اندازه خشکی هوا بیشتر و اندازه رطوبت آن کمتر باشد درصد آفتاب سوختگی در بدن افزایش می یابد.

از آفتاب سوختگی پیشگیری کنید

آفتاب سوختگی ها انواع مختلفی دارند اما آفتاب سوختگی هایی که بیش از 20 تا 30 درصد پوست بدن را اشغال می نمایند عموما در گروه آفتاب سوختگی های جدی قرار دارند که برای درمان آن ها باید اقدام کرد. در این حالت علاوه بر سوزش پوست، گرمازدگی، بی حالی و در مواردی ضعف به سراغ بیمار می آید. در این شرایط علاوه بر خارش سطح آفتاب سوخته و بروز حساسیت در این ناحیه بیمار ممکن است از بی حالی هم رنج ببرد. بهترین اقدام برای پیشگیری از آفتاب سوختگی از دیدگاه متخصصان طب رایج و درمانگران طب سنتی ایران، محافظت بدن در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب به وسیله لباس، کلاه، دستکش، کرم های ضدآفتاب و عینک آفتابی است. این شیوه به ویژه برای افرادی که در محیط های باز فعالیت می نمایند بسیار لازم و ضروری است.

درمان سوختگی با ژل آلوورا

یکی از ساده ترین شیوه های درمان آفتاب سوختگی ها در منزل استفاده از ژل گیاه آلوورا است. برای این کار ضروری است، این ژل را از دیواره مرکزی گیاه خارج نموده و آن را روی سطح آفتاب سوخته بمالید. پس از مدتی که ژل روی پوست خشک شد آن را با آب ولرم بشویید. باید دقت کنید، هنگام مالش این ژل بیش ازحد فشار به پوست دست وارد نکنید. این ژل را به صورت صنعتی هم می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. علاوه بر این شیوه کمپرس آب سرد هم در درمان و تسکین حرارت آفتاب سوختگی ها موثر است. برای این منظور با یاری دستمالی مرطوب سطح آفتاب سوختگی را بپوشانید.

دور این غذاها را خط بکشید

در طب سنتی ایران برای پیشگیری از آفتاب سوختگی توصیه های غذایی و رژیم غذایی ویژه ای ارائه شده است. درمانگران این طب به بیماران خود توصیه می نمایند، در فصل تابستان از مصرف غذاها و مواد خوراکی گرم مزاج پرهیز نمایند. از دیدگاه این درمانگران مصرف این غذاها موجب افزایش حرارت خون می گردد. این افزایش حرارت درونی در کنار حرارت و نوری که از سوی خورشید به بدن تابیده می گردد، چندبرابر شده و زمینه آفتاب سوختگی در بدن را به شدت بالا می برد.

با سیب زمینی ماسک بسازید

استفاده از رنده سیب زمینی و ماسک کردن آن روی آفتاب سوختگی ها، تاثیر زیادی در کاهش اندازه حرارت و پیشگیری از آفتاب سوختگی ها دارد. در حقیقت رنده سیب زمینی دارویی جایگزین ژل آلووراست. در شرایطی که این ژل را در دسترس نداشتید بهتر است از رنده سیب زمینی برای تسکین حرارت و درمان آفتاب سوختگی بهره بگیرید. زیرا زمان استفاده از این مواد هر چه به آفتاب سوختگی نزدیک تر باشد، پوست بهتر و زودتر درمان می گردد. اقدام سریع برای درمان آفتاب سوختگی مانع از بروز درد و خارش در بدن می گردد.

کرم گیاهی کدو و خیار ضد سوختگی

متخصصان طب سنتی استفاده از کرم کدو و خیار را یکی از بهترین کرم های گیاهی برای درمان آفتاب سوختگی ها می دانند. تهیه این کرم بسیار ساده است و شما می توانید با تهیه آن در منزل از آن برای درمان و پیشگیری از ابتلا به آفتاب سوختگی بهره ببرید. برای آغاز بهتر است آب خیار و آب کدو را به یاری دستگاه آبمیوه گیری بگیرید و آن را با روغن کنجد یا میزانی وازلین به میزان مساوی مخلوط نموده و روی حرارت قرار دهید تا آب موجود در آن بخار گردد. پس از این مرحله، مخلوط روغنی شکل به دست آمده را درون یخچال قرار داده و اجازه دهید سرد گردد. استفاده از این کرم علاوه بر خنک کردن سطح پوست و ترمیم بافت های آسیب دیده در پیشگیری از آفتاب سوختگی های درجه یک و دو هم موثر است.

پیشگیری از آفتاب سوختگی

استفاده از کرم سفیداب روی بر پوست بدن پیش از خروج از منزل و قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید در پیشگیری از ابتلا به آفتاب سوختگی بسیار موثر است.

سفیداب روی که با نام صنعتی اکسیددو زنگ در داروخانه ها یافت می گردد در پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی بسیار موثر است. علاوه بر این استفاده از روغن بادام تلخ هم یکی دیگر از شیوه های طبیعی برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی است. با وجود این هنوز هم متخصصان طب سنتی و مدرن پیشگیری از آفتاب سوختگی و استفاده از پوشش مناسب را بهترین راه برای پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی می دانند.

چرا در تابستان بیشتر عرق می کنیم؟

تعریق بدن یکی از واکنش های سیستم دفاعی بدن برای کاهش حرارت بدن و متعادل نگه داشتن اندازه حرارت درونی بدن است. عرق کردن به پوست یاری می نماید تا حرارت موجود در خود را به بیرون منتقل نموده و به این ترتیب احساس خنکی کند. اندازه تعرق افراد در فصل تابستان و با گرم شدن هوا بیشتر می گردد. گاهی این اندازه آن چنان افزایش می یابد که ظاهر ناخوشایندی را برای افراد به وجود می آورد. به این ترتیب که ممکن است اندازه زیاد تعریق موجب خیس شدن لباس شده و ظاهر افراد را درمحیط های رسمی ناخوشایند کند. با وجود این تعریق بدن حتی در فصل های گرم سال به جز کاهش حرارت، دلایل مختلفی از قبیل ضعف عمومی بدن و کمبود اندازه انرژی هم می تواند داشته باشد.

رابطه عرق سوزی با افراد چاق

عرق سوزی یا سوختگی های سایشی از جمله شایع ترین دردسرهای فصل گرم سال است. این اختلال بیشتر در افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند دیده می گردد. البته افرادی که از لباس های زیر تنگ هم استفاده می نمایند نسبت به سایر افراد بیشتر دچار عرق سوز شدن یا سوختگی های سایشی می شوند. یکی از ساده ترین راه ها برای پیشگیری از این عارضه که غالبا با بروز بیماری قارچ پوستی هم همراه است، پرهیز از پوشیدن لباس های زیر تنگ و انتخاب این لباس ها از جنس خنک و نخی است. استفاده از روغن نباتی جامد در درمان این عارضه بسیار مفید است. حتی بسیاری از افراد چاق می توانند از این روغن برای پیشگیری از ابتلا به سوختگی های سایشی رایج در فصل تابستان و روزهای گرم استفاده نمایند. غالبا این سوختگی ها در کشاله ران و زیربغل اتفاق می افتد و پیشگیری از بروز آن ها نسبت به درمان آن ساده تر است.

چرا در تابستان باید پتاسیم بخوریم؟

درصورتی که تعریق بدن در فصل تابستان زیاد باشد و فرد پس از عرق کردن احساس سرما کند به این ترتیب که عرق سرد بر بدن او بنشیند، این امر نشانه بروز ضعف یا کمبود انرژی در بدن اوست. درمانگران طب سنتی برای درمان این عارضه مصرف پتاسیم را بهترین راهکار برای از بین بردن ضعف و جبران کردن اندازه انرژی مورد احتیاج بدن می دانند. یکی از بهترین منابع پتاسیم سیب است. بنابراین بهتر است سیب رنده شده را با میزان کمی گلاب و یک قاشق غذاخوری شکر مخلوط نموده و روزانه میل نمایند.

برای کنترل تعریق چه بخوریم ؟

برای کنترل تعریق علاوه بر مصرف سیب که به آن اشاره شد، مصرف گوشت گوسفندی که به یاری گلاب و زعفران پخته شده باشد هم در درمان ضعف عمومی بدن و کنترل تعریق های سرد در فصل تابستان بسیار موثر است. علاوه بر این مصرف حلوایی که با یاری آرد گندم، روغن زیتون، گلاب و زعفران تهیه شده باشد هم در درمان تعریق تابستان بسیار موثر خواهد بود. در کنار این غذاها استفاده از میوه ها و گیاهان تازه از قبیل پرتقال، نارگیل، ریواس، لوبیا قرمز، کلم قرمز، کلم قمری و آب هویج هم مفید است.

تعریق و ضعف قوه ماسکه پوست

گاهی ضعف قوه ماسکه پوست منجربه کنترل نشدن اندازه تعریق و برون ریزی بیش ازحد آن در پوست بدن می گردد. قوه ماسکه پوست در حقیقت همان قوه ای است که موجب کنترل دستگاه کلیه، مجاری اداری و خروج فضولات از بدن می گردد. این قوه در تمامی ارگان ها و اعضای بدن وجود دارد و ضعف آن موجب بروز اختلال در عملکرد دستگاه ها می گردد. بنابراین این قوه درصورتی که دچار ضعف یا بحران گردد، اختلالاتی در عملکرد پوست به وجود می آورد.

ماده معدنی مردارسنگ یکی دیگر از داروهای سنتی با منشا طبیعی است که برای کنترل اندازه تعریق پا و جلوگیری از بوی بد پا از سوی درمانگران طب سنتی بسیار توصیه شده است

دلایل بدبویی عرق ؟

مصرف داروهای شیمیایی یا وجود سم در بدن انسان از جمله عواملی است که موجب بدبویی عرق در فصل تابستان می گردد. گاهی که ماده ای سمی در بدن وجود دارد، کل بدن برای مقابله با این سم و دفع آن کوشش می نماید. پوست هم یکی از این اندام هاست که برای تخلیه سلول های خود از مواد مسموم کوشش نموده و آن ها را به یاری عرق از خود دور می نماید. خروج این عرق با مواد سمی موجب ساطع شدن بوی بدی می گردد که گاهی بسیار آزار دهنده است. علاوه بر این که مصرف بعضی از مواد شیمیایی و داروها هم موجب تغییر رنگ و بوی عرق شده بلکه باعث تغییررنگ ادرار افراد هم می گردد که در طب سنتی ایران، درمان خاصی برای هر یک از آن ها وجود دارد.

بهترین خوشبو نماینده گیاهی چیست؟

به اعتقاد درمانگران شیوه های طبیعی درمان استفاده از گِل های استحمام که از زمان های گذشته در حمام های عمومی و خصوصی مورد استفاده مردم قرار می گرفت، بهترین راهکار برای دفع بوی عرق بدن و خوشبو شدن بدن است. این گل ها که امروزه در بسته بندی ها و قالب های زیبا به وسیله کشورهای اروپایی به مردم سراسر دنیا ارائه می گردد به وفور در کشورمان وجود دارد و همان گل حمام یا گل سرشور خودمان است که مردم از زمان های قدیم برای خوشبو کردن بدن از آن ها استفاده می کردند. برای افزایش تاثیر این گل کافی است، آن را برای مدتی در مجاورت گل های سرخ قرار دهید. برای مصرف این گل هم بهتر است پیش از مصرف آن را درون آب گرم قرار دهید تا بتوانید به راحتی سنگ ریزه هایی که در آن وجود دارد را جدا کنید. این گل علاوه بر خاصیت خوشبونمایندگی از جمله داروهای طبیعی برای افزایش قوت قوه ماسکه پوست است.

راهی برای کنترل تعریق کف پا

ماده معدنی مردارسنگ یکی دیگر از داروهای سنتی با منشا طبیعی است که به راحتی به وسیله عطاری ها و داروخانه های داروهای گیاهی قابل دسترسی و تهیه است. این دارو که به صورت پودرشده در بازار موجود است برای کنترل اندازه تعریق پا و جلوگیری از بوی بد پا از سوی درمانگران طب سنتی بسیار توصیه شده است. در حقیقت مجاور بودن این دارو با پوست پا هنگام فعالیت های روزانه موجب می گردد تا انواع میکروب ها و آلودگی هایی که در نزدیک پا وجود دارد از بین برود و جایی برای رشد باکتری ها و بروز بوی بد باقی نماند. برای استفاده از این داروی معدنی کافی است میزانی از پودر آن را درون کفش یا جوراب خود بریزید تا شاهد اثرات معجزه آسای آن در کنترل تعریق و بوی بد پا باشید.

نکاتی حیاتی برای روزهای تابستانی

رعایت نکاتی بسیار ساده در روز و شب های تابستان می تواند موجب پیشگیری از بسیاری از عوارض ناشی از این گرما و رطوبت این فصل گردد.

اگر در فصل تابستان زیاد به سفر می روید و عموما شهرهای شمالی یا جنوبی کشور و جاهای مرطوب را برای مسافرت انتخاب می کنید، بهتر است مردارسنگ به همراه داشته باشید. این دارو یاری می نماید تا پای شما در محیط های مرطوب به بوی بد گرفتار نگردد.

در روزهای تابستانی سعی کنید بیشتر از کفش های جلو باز، صندل و کفش هایی که تخت های چرمی دارند، بهره ببرید.

دقت کنید دمپایی یا کفش شما کفی های متخلخل داشته باشد. وجود این کفی ها و برجستگی های موجود در آن ها یاری می نماید تا کف پا به طور مستقیم به کفی کفش نچسبد. تماس مستقیم این 2 با هم و عبور نکردن هوا از میان آن ها موجب تعریق بیشتر و بروز بوی بد پا می گردد. ضمن آن که با یاری این کفی ها احتمال رشد باکتری ها در محیط مرطوب کف پا و درون کفش ناممکن می گردد.

منبع:بهترین ها

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : peymanfaelegari

منبع: راسخون

به "راه های طبیعی حفاظت از پوست در تابستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های طبیعی حفاظت از پوست در تابستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید