نحوه کاشت ترخون در گلدان به صورت رویشی و تقسیم ریشه

به گزارش وبلاگ عصر نو، ترخون یکی از سبزیجات خوش عطر و طعم و بسیار مطابق علاقه و ذائقه ایرانیان است. از این سبزی در انواع ترشیجات و شوریجات استفاده می شود. بسیاری از افراد تمایل دارند این سبزی را در محیط منزل خود پرورش دهند و از محصول ارگانیک خود استفاده کنند. در این مطلب از سایت انگیزه شما را با نحوه کاشت ترخون در گلدان آشنا می کنیم. لازم است اطلاعاتی نیز در مورد زمان اقدام به کاشت، شرایط محیطی مورد نیاز و زمان و نحوه برداشت ترخون داشته باشید.

نحوه کاشت ترخون در گلدان به صورت رویشی و تقسیم ریشه

زمان مناسب برای کاشت ترخون در گلدان

اوایل فصل بهار زمان خوبی برای تکثیر رویشی ترخون (از روش قلمه های ساقه ای و پاجوش) و پائیز زمان مطلوبی برای تکثیر ترخون از راه تقسیم ریشه است. ترخون 8 تا 10 سال عمر خواهد کرد؛ اما فقط 4 تا 6 سال بازدهی اقتصادی دارد.

روش کاشت ترخون در گلدان به صورت رویشی و تقسیم ریشه

ترخون به سه روش قلمه زدن از ساقه، کاشت پاجوش ترخون و تقسیم ریشه قابل تکثیر است که هر یک از این موارد روش کاشت یکسانی دارند. در ادامه روش تهیه قلمه، پاجوش و ریشه و همچنین روش کاشت آن ها را آموزش خواهیم داد.

1. تهیه قلمه، پاجوش و ریشه ترخون

برای تهیه هر یک از موارد بالا می توانید به مراکز و فروشگاه های باغبانی مراجعه کنید. ولی در صورتی که به بوته ترخون دسترسی دارید با طی مراحل زیر می توانید نسبت به تهیه هر کدام از آن ها اقدام نمایید.

  • قلمه ساقه ای: بعد از جدا کردن ساقه های سبز و جوان از پایه مادری ترخون، قلمه ها برای کاشت آماده هستند. البته کاشت ترخون با استفاده از این روش مناسب نیست و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پاجوش: پیرامون بوته های مادری 3 تا 4 ساله، پاجوش های فراوانی وجود دارد که هر پاجوش ساقه کوتاه و ریشه مناسبی دارد. در این روش در خرداد ماه خاک اطراف گیاهان را کنار می زنند و با جدا کردن پاجوش ها آن ها را برای کاشت، انتخاب می کنند. معمولاً اطراف هر پایه مادری 20 تا 40 پاجوش وجود دارد.
  • تقسیم ریشه: بسیاری از کشاورزان از این روش برای تکثیر ترخون استفاده می کنند. برای این کار پایه های مادری 3 تا 4 ساله را که کاملاً سالم و عاری از هر گونه آلودگی قارچی هستند از خاک خارج می کنند. سپس ریشه را به 5 تا 10 قطعه تقسیم نموده (هر قطعه باید دارای حداقل 1 تا 2 جوانه رویشی باشد) سپس آن ها را در گلدان یا زمین می کارند.

2. تهیه گلدان مناسب

از هر نوع گلدانی می توانید برای کاشت ترخون استفاده کنید ولی پیشنهاد می کنیم گلدان های سفالی با قطر و ارتفاع زیاد را برای این کار انتخاب کنید. همچنین دقت داشته باشید که گلدان شما باید دارای سوراخ های زهکشی مناسبی باشد.

3. تهیه خاک مناسب

ترخون برای رشد مناسب به خاکی حاصلخیز نیازمند است. برای داشتن محصولی مناسب می توانید مقداری از خاک باغچه را با هوموس پوسیده یا ورمی کمپوست ترکیب نموده و گلدان را از این مخلوط پر کنید.

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع خاک گلدانی، ویژگی ها و موارد مصرف آن ها

4. کاشت ترخون

خاک را با استفاده از آب پاش مقداری مرطوب کنید و سپس با استفاده از بیلچه باغبانی گودالی به عمق 5 تا 8 سانتی متر درون آن ایجاد کنید. ریشه، قلمه ساقه ای یا پاجوشی را که تهیه نموده اید را درون این گودال قرار دهید و سپس با خاک گلدان، آن ها را در جای خود محکم کنید. دقت داشته باشید که در هر گلدان یک یا دو قلمه، پاجوش یا ریشه قرار دهید.

5. آبیاری و مراقبت های اولیه گیاه

بعد از کاشت ترخون در گلدان، گیاه را آبیاری کنید. دقت کنید که این آبیاری نباید به صورت غرقابی باشد و نباید در محل قرار گیری ترخون خللی وارد شود. بعد از کاشت، گلدان را به محلی نورگیر و گرم منتقل کنید. بهترین مکان برای قرار دادن آن پشت پنجره و روی بالکن است.

شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت ترخون در گلدان

1. خاک

خاک مناسب برای کشت ترخون خاک های با بافت متوسط شنی - رسی است. اگر ترخون در خاک های رسی کاشته شود، عمر زیادی نخواهد داشت. گیاه ترخون در خاک های خشک عطر بیشتری دارد. برای کاشت ترخون، مخلوطی از کوکوپیت، پیت ماس و خاک باغچه بسیار مناسب است.

2. بیل زدن

پس از برداشت محصول، برگردان کردن خاک گلدان به عمق کم باعث تهویه خاک و نیز تسریع در رویش گیاهان می شود.

3. نور

ترخون به نور مستقیم و طولانی مدت خورشید نیاز دارد. در منزل می توانید گلدان ترخون را پشت پنجره یا تراس نورگیر قرار دهید.

4. دما

ترخون در مناطقی کشت می شود که هوایی گرم و آفتابی دارند. ترخون دماهای پائین را به سهولت تحمل می کند، به صورتی که در دمای 15-درجه سانتی گراد بدون هیچ آسیبی دوام می آورد. ترخون در زمان بروز هوای سرد در فصل بهار دچار سرما زدگی نمی شود و به رویش خود ادامه می دهد.

5. آبیاری

ترخون به آب چندان زیادی نیاز ندارد. در خانه و در گلدان هر سه روز یک بار به گیاه آب بدهید. ولی باید دقت داشت که ترخون در طول رویش به میزان زیادی آب نیاز دارد. آبیاری برای این گیاه در مرحله تشکیل شکوفه ها و نیز بعد از برداشت محصول ضروری است.

6. آفات و بیماری ها

از آفات مهم ترخون می توان به مورچه قرمز اشاره کرد. همچنین ترخون معمولاً بیماری خاصی ندارد. ولی در طول رویش ممکن است توسط عوامل بیماری زای قارچی مانند قارچ عامل زنگ و قارچ عامل لکه برگی آسیب ببیند که می بایست برای مبارزه با آن ها از قارچ کش های مناسب استفاده کرد.

7. اسیدیته

PH مناسب خاک برای کاشت ترخون 6.5 تا 7.8 است.

زمان و نحوه برداشت ترخون

محصول ترخون را می توان یک یا دوبار در سال برداشت کرد. اولین برداشت در مرحله گل دهی انجام می گیرد. اوایل تابستان زمان مناسبی برای اولین برداشت است. از اواخر شهریور تا قبل از بروز سرما می توان دومین برداشت را انجام داد. گیاهان باید از فاصله 7 تا 8 سانتیمتری از سطح زمین برداشت شوند، در غیر این صورت گیاهان خشک می شوند. در صورتی که از پیکر رویشی گیاه به عنوان سبزی یا ادویه استفاده شود، می توان سه بار در سال محصول را برداشت کرد.

سخن پایانی

اگر برای کاشت ترخون در گلدان ایده و تجربه ای دارید و می دانید چطور می توان محصول سالم تری داشت، لطفاً نظرات و تجربیات خود را برای ما ارسال نموده تا با سایر کاربران سایت انگیزه به اشتراک گذاشته شود. شما همچنین می توانید نحوه کاشت ریحان در گلدان را نیز مطالعه کنید و در خانه خود سبزیجات ارگانیک پرورش دهید.

منبع: مجله انگیزه

به "نحوه کاشت ترخون در گلدان به صورت رویشی و تقسیم ریشه" امتیاز دهید

1 کاربر به "نحوه کاشت ترخون در گلدان به صورت رویشی و تقسیم ریشه" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه کاشت ترخون در گلدان به صورت رویشی و تقسیم ریشه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید