مفرغ های لرستان نماد تاریخ و هنر استان

به گزارش وبلاگ عصر نو، عطا حسن­ پور اظهار کرد: مفرغ های کشف شده در لرستان گواه قدمت و تاریخ چندهزار ساله سکونت بشر در این منطقه و بعلاوه چیره دستی، هنر و ذوق سرشار سازندگان آن هاست.

مفرغ های لرستان نماد تاریخ و هنر استان

وی بیان نمود: مفرغ کاری لرستان وسیله ای برای انتقال هنر و سنن اجدادی، انتقال مفاهیم و موضوعات مشترک مذهبی و بیان قانونمندی هایی بوده است که همه اقوام سوارکار، جنگاور و کشاورز دنیای قدیم را در بر می گیرد.

حسن پور با بیان اینکه معرفی و حفاظت از این آثار ماندگار تاریخی لرستان در اولویت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به شمار می رود اضافه کرد: به همین دلیل با پیگیری های انجام شده 10 اثر مفرغی استان اواخر بهمن ماه سال جاری در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: این آثار شامل تبرزین مفرغی با نقش انسان، تبرزین مفرغی با نقش شیر، چاغو تیزکن با نقش بز کوهی، خنجر مفرغی، دسته چاغو تیزکن با نقش سر اسب، دسته چاغو تیزکن با نقش سر شیر، سر کلنگ، سرعلم، قوری لوله دار و لیوان مفرغی هستند.

وی با اشاره به اینکه این آثار ثبت شده در حال حاضر در موزه قلعه فلک الافلاک خرم آباد در معرض نمایش هستند، توضیح داد: با ثبت این 10 اثر تعداد آثار مفرغی لرستان در لیست آثار ملی به 14 اثر رسید.

منبع: گردشبان

به "مفرغ های لرستان نماد تاریخ و هنر استان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مفرغ های لرستان نماد تاریخ و هنر استان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید