غم نان قهرمان و غیرقهرمان نمی شناسد، استخدام در بن بست!

به گزارش وبلاگ عصر نو، مصوبه استخدام قهرمانان ورزشی سال 95 به تصویب هیئت دولت رسید؛ اما از همان زمان استخدام ورزشکاران و مدال آوران به موضوع چالشی در ورزش ایران تبدیل شد.

غم نان قهرمان و غیرقهرمان نمی شناسد، استخدام در بن بست!

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری وبلاگ عصر نو، درست چهار سال پیش بود؛ مردادماه سال 95 اسحاق دنیاگیری، معاون اول رئیس جمهوری آیین نامه استخدام جذب قهرمانان ورزشی را به وزارت ورزش و جوانان و سازمان وقت مدیریت و برنامه ریزی ابلاغ کرد. بر اساس این آیین نامه، قهرمانان بازی های المپیک شامل نفرات اول تا سوم و قهرمانان اول و دوم مسابقات قهرمانی دنیا و نفرات اول، دوم و سوم بازی های آسیایی و مسابقات دنیای در رشته های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) حسب مورد در رشته های فردی، گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام دنیای فوتبال، بسکتبال، والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان بازی های پارالمپیک شامل نفر اول در رشته های فردی و تمامی نفرات در رشته های گروهی می توانند با رعایت شرایطی از سوی دستگاه های اجرایی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام شوند.

در متن کامل این آیین نامه آمده بود؛ دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری می توانند مشمولان این آیین نامه را با رعایت شرایط در نظر گرفته شده بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام نمایند.

انتشار این خبر موجی از امید و انگیزه به ورزشکاران کشورمان داد؛ کسانی که شامل این قانون می شدند و ورزشکارانی هم که در لیست شرایط درج شده نبودند، تصمیم گرفتند تمام کوشش خود را به کار بگیرند تا مشمول این قانون شوند. بدون شک داشتن شغل یکی از دغدغه های اصلی ورزشکاران و قهرمانان کشورمان است؛ به هرحال دیر یا زود عمر قهرمانی آن ها به انتها می رسد و این ورزشکاران باید برای تأمین مایحتاج خود در جایی مشغول به کار شوند تا بتوانند از پس هزینه ها بربیایند.

تا قبل از شیوع ویروس مهلک کرونا که این روزها شدت بیشتری هم گرفته است؛ قرار بر این بود که بعد از المپیک توکیو تعداد زیادی از ورزشکاران المپیکی در آوردگاه توکیو که به مدال رسیدند در دستگاه های اجرایی مشغول به کار شوند؛ اما با شیوع این ویروس منحوس و البته تعویق المپیک تمام برنامه ریزی ها مختل شد.

در دی ماه سال 98، درست چند ماه مانده به برگزاری المپیک (قبل از تعویق آن) وزیر ورزش و جوانان با رونمایی از یک خبر خوش به ورزشکاران و قهرمانان کشور دلگرمی داد. سلطانی فر در این خصوص عنوان نموده بود: کوشش های ورزشکاران کشورمان در عرصه های ورزشی از جمله المپیک به عنوان رویدادی مهم باید موردتوجه قرار گیرد. به قهرمانان و افتخارآفرینان این رقابت ها باید بیشتر توجه گردد. وزارت ورزش و جوانان سال 98 تعداد 42 نفر از مدال آوران دنیای، المپیکی و آسیایی را استخدام نموده و ان شاءالله پس از المپیک 2020 توکیو هم قهرمانان بیشتری به استخدام این وزارتخانه درخواهند آمد.

حالا سؤال اصلی اینجاست چه تعداد از این 42 نفر استخدام شده اند؟! این روزها در مصاحبه بیشتر ورزشکاران المپیکی و مدال آوران آسیایی از نبود شغل و نگرانی ها آن ها در مورد آینده صحبت می گردد. همین چند وقت پیش بود که نوشاد عالمیان دارنده مدال برنز بازی های آسیایی 2018 بعد از 52 سال، از نبود شغل و بیمه گلایه نموده بود.

علی پاکدامن یکی از ورزشکاران المپیکی کشورمان هم در مورد بحث استخدام خود گفت: من سه مدال بازی های آسیایی دارم، 15 سال شمشیرباز تیم ملی هستم، اما در تربیت بدنی استان تهران جایی ندارم. رتبه ام در بین ورزشکاران تهرانی اول است، اما اداره کل ورزش و جوانان استان تهران برای آقازاده هاست. هیچ وقت برای ما جایی نبوده است. آن هم برای من که دو بار سهمیه المپیک گرفته ام. نمی دانم چه قانونی دارند که جایی برای ما قهرمان ها وجود ندارد. فکرش را بکنید. برادر من بازاری است. برای اینکه خرج زندگی ام را دربیاورم پیش او کار می کنم. فکر کنم به زودی تغییر شغل بدهم و وارد کاروکاسبی شوم.

دیگر ورزشکاران هم به همین صورت و حتی بعضی از آن ها مجبور هستند به مشاغلی همچون کارگری یا مسافرکشی روی بیاورند. بدون شک افرادی که مشغول به چنین فعالیت هایی هستند بسیار زحمت کش و کوشش گر هستند؛ اما موضوع بحث اجرا نشدن وعده های توخالی مسئولان ورزش کشور است که سال ها موضوع نخ نمایی ورزش ایران شده است و حتی این روزها به پاداش های ورزشکاران هم سرایت نموده است؛ به طوری که در بعضی رشته های ورزشی پس از کسب قهرمانی در آسیا و دنیا مسئولان هنوز به پاداش هایی که وعده آن را داده بودند، عمل نکردند.

بدون شک استخدام قهرمانان و مدال آوران در دستگاه های دولتی یکی از پرحاشیه ترین وعده های مسئولان ورزشی به قهرمانان و مدال آوران در سال های اخیر بوده است. وعده ای که آن قدر حاشیه و معضل دارد که حتی باعث شده خیلی از قهرمانان کشورمان قید آن را بزنند و عطایش را به لقایش ببخشند. سعید محمدپور یکی از وزنه برداران کشورمان که در المپیک لندن به دلیل دوپینگ وزنه برداران اول تا چهارم این دسته توانست بعد از 8 سال به مدال خوش رنگ طلا برسد؛ او از ورزشکارانی بود که قید استخدامی را زد و از این قانون استفاده نکرد چرا که به گفته خودش دردسرهای زیادی داشت و کسی هم به او پاسخ دقیقی نمی داد.

ژاله فرامرزیان، معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش شهریور سال گذشته از همکاری نکردن سایر دستگاه های دولتی صحبت کرد و یکی از عواملی که سبب شده استخدام قهرمانان در بعضی نهادها با مشکل روبه رو گردد و اجرایی نگردد را به این موضوع ربط داد.

فرامرزیان دراین باره گفته بود: تا به امروز 100 قهرمان و مدال آور استخدام و از میان آن ها 86 نفر جذب ادارات کل استان ها شده اند. فقط 14 نفر جذب سایر دستگاه ها شدند، درحالی که 209 نفر درخواست استخدام دادند، اما سایر نهادها همکاری نمی نمایند، درحالی که سازمان اداری استخدامی در این زمینه تأکید نموده است.

فرشته قربانی یکی از همان قهرمان هایی است که بیشتر از یک سال است که پیگیر استخدام خود است؛ او دارنده مدال برنز میکس تیمی بازی های آسیایی جاکارتا در رشته تیروکمان در سال 2018 است و در مورد عدم استخدام خود گفت: برای استخدام شدن در اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان بیش از یک سال است که دوندگی می کنم اما تازه بعد از 5 ماه متوجه شدم که نامه ارسال شده از وزارت ورزش و جوانان در کارتابل اداره کل باقی مانده و هیچ ترتیب اثری به آن داده نشده است. در حقیقت بعد از 5 ماه که نامه در کارتابل اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان باقی مانده بود، آن ها در پاسخ نامه استانداری چند ارگان و سازمان را به جز اداره کل برای برطرف مشکل استخدامی من معرفی نموده بودند، درحالی که هدف اصلی من استخدام در اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان بود، نه سایر ارگان های دولتی. دوست داشتم پس از استخدام در اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان باانگیزه بیشتری به تیم ملی برگردم و دوباره در کامپوند افتخارآفرینی کنم اما الآن وقتی می بینم به جایگاهی که حقم بوده، دست نیافتم دلسرد شدم.

غم نان، قهرمان و غیرقهرمان نمی شناسد؛ این روزها شرایط مالی و تورم فشار زیادی به مردم وارد نموده است؛ بدون شک ورزشکاران هم از این شرایط به دور نیستند؛ به خصوص اینکه این روزها به خاطر تعویق المپیک و شیوع ویروس کرونا، لیگ ها در سایر رشته های ورزشی تعطیل شده است و ورزشکاران از محل لیگ هم درآمد ندارند و نبود یک شغل ثابت برای آن ها بیشتر از گذشته حیاتی شده است.

4057/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "غم نان قهرمان و غیرقهرمان نمی شناسد، استخدام در بن بست!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غم نان قهرمان و غیرقهرمان نمی شناسد، استخدام در بن بست!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید