در 16 تیرماه 1383 چه اتفاقی برای مجموعه تاریخی پاسارگاد رخ داد؟

به گزارش وبلاگ عصر نو، خبرنگاران :در 16 تیرماه سال 1383 مجموعه تاریخی پاسارگاد به اتفاق صد در صد آرا در لیست آثار فرهنگی میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

در 16 تیرماه 1383 چه اتفاقی برای مجموعه تاریخی پاسارگاد رخ داد؟

به گزارش وبلاگ عصر نو ، مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه ای از آثار باستانی برجای مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جا دارد. این مجموعه تاریخی دربرگیرند ه یادمان هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ، نخستین پیغام آور آزادی و حقوق بشر، کاخ دروازه با هشت ستون سنگی، پل، کاخ بار عام یا کاخ پذیرایی، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس، برج سنگی یکی از بناهای بسیار زیبای مجموعه پاسارگاد، نیایشگاه و تنگه بلاغی است.

پاسارگاد در دشتی مرتفع به ارتفاع 1900 متر از سطح دریا، در حصار کوهستان واقع شده است. در سده هفتم قمری اتابکی از سلغریان فارس درنزدیک آرامگاه کورش مسجدی ساخت که در آن از سنگ کاخ ها استفاده شده بود. به مناسبت جشن های 2500 ساله شاهنشاهی ایران در سال 1971 این سنگ ها دوباره به جاهای اصلی خود بازگردانده شدند. کاخ محل سکونت بی تردید نشان از تاثیر و نقش معماری یونانی دارد. ظاهراً هنگامی که کورش در سال 545 پیش از میلاد سارد (مرکز لیدی، شهری در غرب ترکیه امروزی) را به تصرف درآورد به شدت تحت تاثیر بناهای مرمرین شاهان لیدی قرار گرفته است. چه بسا او همان زمان شماری از اساتید اهل لیدی را در پاسارگاد به کار گماشته است. در کاخ تناسب مجذوب کننده سنگ های مرمر تیره و روشن، مخصوصاً در پایه ها، جلب نظر می نماید. این سنگ ها از پیرامون سیوند آورده شده است.

از گواهی هایی که مورخان یونانی و رومی بر جای گذارده اند, تعیین است که پاسارگاد را بیشتر ساخته و پرداخته کورش بزرگ می دانسته اند. این نظریه به چند دلیل دیگر استوارتر می گردد. اول؛ آرامگاه کورش بزرگ که ساخته خود او بود, چنان ارتباطی از نظر طراحی نقشه و کاربرد نماپردازی در میان باغ بزرگ پاسارگاد با کاخ های دروازه, اختصاصی و بار نشان می دهد که تعیین می گردد طراح همه یکی بوده و آن کاخ ها هم نتیجه سلیقه کورش بزرگ بوده اند. دوم کتیبه سه زبانه عیلامی, پارسی باستان و اکدی بر روی جرز ها و درگاه های آن سه کاخ بیانگر آن است که آن ها با کورش ارتباط داشته اند. سوم, نوع معماری و به خصوص شیوه سنگ تراشی و بست های پاسارگاد قدمتی هر چند کوتاه بر معماری تخت جمشیدی را که از آغاز دوره داریوش بزرگ آغاز شد .

این مجموعه، پنجمین مجموعه ثبت شده در لیست آثار میراث جهانی در ایران است که در جلسه یونسکو که تیرماه سال 1383 خورشیدی در چین برگزار گردید به دلیل دارا بودن ویژگی ها و شاخص های فراوان تاریخی، معماری و فرهنگی با صددرصد آرا در لیست میراث جهانی ثبت شد. این مجموعه به شماره 1106 در لیست آثار فرهنگی میراث جهانی یونسکو در سال 1383 به ثبت رسید.

منبع: توریسم آنلاین

به "در 16 تیرماه 1383 چه اتفاقی برای مجموعه تاریخی پاسارگاد رخ داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در 16 تیرماه 1383 چه اتفاقی برای مجموعه تاریخی پاسارگاد رخ داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید