خبرنگاران پیشنهادهایی برای تغذیه سالم و ضد عفونی کردن مواد غذایی

به گزارش وبلاگ عصر نو، اصفهان - خبرنگاران - این روزها که پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا از دغدغه های اصلی مردم است، تغذیه سالم و چگونگی ضد عفونی کردن انواع مواد غذایی و خوراکی که از بیرون خانه تهیه می شود اهمیت بسیاری یافته است.

خبرنگاران پیشنهادهایی برای تغذیه سالم و ضد عفونی کردن مواد غذایی

شیوع بیماری کرونا از ماه های انتهای سال گذشته از کشور چین شروع شد و به مرور زمان سراسر جهان را درگیر خود کرد و تا کنون حدود سه میلیون نفر به آن مبتلا شده و بیش از 200 هزار نفر بر اثر این بیماری در جهان جان باختند.

با توجه به ویژگی ها و همه گیری این بیماری، کارشناسان تغذیه و پزشکان تاکید دارند که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا باید سیستم ایمنی بدن خود را با رعایت تغذیه سالم تقویت کنیم.

بر این اساس توصیه شده است که از منابع غنی از پروتئین مانند ماهی، مرغ، گوشت قرمز، حبوبات (مانند نخود و لوبیا)، شیر، ماست، پنیر، کشک، تخم مرغ و مغزیجات بدون نمک استفاده شود.

همچنین مصرف انواع مرکبات (پرتقال، لیمو شیرین، نارنگی، گریپ فروت و لیموترش)، کیوی، توت فرنگی، کلم، گل کلم، سبزی خوردن، فلفل دلمه ای، جعفری و گوجه فرنگی که سرشار از ویتامین سی (C) هستند را از قلم نیاندازید.

عضو هیأت علمی دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اصول تغذیه سالم در روزهای شیوع کرونا، گفت: کمبود ویتامین دی (D) منجر به تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر بیماری های عفونی می شود به همین دلیل مصرف منابع ویتامین دی (D) مانند زرده تخم مرغ، ماهی های چرب و لبنیات به ارتقای سطح ایمنی بدن کمک می کند.

سید مرتضی صفوی در گفت و گو با وبلاگ عصر نو اضافه کرد: ویتامین ای (E) نیز عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد که این ویتامین در روغن ها از جمله روغن کانولا، آفتابگردان و بادام وجود دارد.

وی با بیان اینکه سیب زمینی شیرین، هویج، کدو حلوایی، اسفناج، بروکلی، گوشت بوقلمون و تخم مرغ از منابع ویتامین آ (A) هستند، گفت: این ویتامین محلول در چربی در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش بسزایی دارد و مصرف این مواد خوراکی توصیه می شود.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه در این روزها نباید از مصرف روی که در گوشت قرمز، انواع ماکیان، غذاهای دریایی، شیر، غلات کامل، لوبیا، دانه ها و مغزیجات وجود دارد، غافل شد، اضافه کرد: مصرف پِره بیوتیک ها مانند کاسنی، کنگر فرنگی، حبوبات، سویا و برخی سبزی ها و محصولات پروبیوتیک نیز در ایمنی بدن موثر هستند.

پره بیوتیک، ترکیبات غیر قابل هضمی است که باعث تحریک رشد باکتری های مفید روده بزرگ می شوند و در تقویت سیستم ایمنی بدن بویژه در بچه ها نقش دارد. پروبیوتیک نیز باکتری های زنده موجود در غذاها یا مکمل های خاص است که برای سلامتی بدن مفید است.

صفوی به نوشیدن آب نیز تاکید و گفت: توصیه می شود هر روز هشت لیوان آب بیاشامید.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا برای رشد به یک میزبان (انسان یا حیوان) نیاز دارد و نمی تواند در غذا رشد کند، گفت: سازمان بهداشت جهانی برای کاهش انتقال ویروس و آلودگی به افرادی که در آماده سازی مواد غذایی و تهیه غذا نقش دارند توصیه کرد که قبل از شروع کار، قبل از دست زدن به غذای پخته، بعد از آماده سازی مواد خام، بعد از دست زدن به ضایعات مواد غذایی، بعد از تمیز کردن میز، بعد از دستشویی، بعد از عطسه یا سرفه و بعد از خوردن و نوشیدن حتما دستان خود را بشویند.

پرهیز از مواد غذایی فله ای، فست فود و غذاهای پر چرب

استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به توصیه هایی برای رعایت بهداشت مواد غذایی جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا اشاره و اضافه کرد: موادغذایی مثل انواع گوشت و تخم مرغ را بطور کامل بپزید، ظروف و وسایلی مانند چاقو و تخته را برای مواد خام و پخته تفکیک کنید، از مواد غذایی فله ای استفاده نکنید و از ظروف و وسایل شخصی استفاده کنید.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اینکه امکان انتقال ویروس کرونا از طریق بسته بندی های موادغذایی وجود دارد، گفت: هنگام استفاده از آنها باید احتیاط و نسبت به ضد عفونی کردن اقدام کرد.

صفوی درباره جلوگیری از انتقال ویروس و آلودگی از مواد غذایی خام، شرح داد: سبزی و میوه را ابتدا با آب ساده باید شست، سپس در ظرفی پر از آب با چند قطره مایع ظرف شویی به هم بزنید تا کاملا به همه قسمت های سبزی و میوه برسد، سپس سبزی و میوه را از روی آب بردارید زیرا موادی مانند تخم انگل ته نشین می شود و نباید ظرف را برگرداند.

وی ادامه داد: سبزی و میوه را سپس باید در ظرف آب با چند قطره پرکلرین و ماده ضد عفونی سبزی شستشو کرد و و در انتها با آب ساده شستشوی کامل داد.

این استاد تغذیه همچنین با تاکید بر اینکه در روزهای شیوع کرونا باید از فست فود و غذاهای پر چرب پرهیز کرد، درباره مصرف زولبیا و بامیه که در ماه رمضان رواج دارد، گفت: تا جای ممکن نباید از زولبیا و بامیه زیاد استفاده کرد و برای ضد عفونی کردن آن نیز قرار دادن در مایکروویو روش خوبی نیست.

صفوی با بیان اینکه خرما جایگزین خوبی برای زولبیا و بامیه است، گفت: زولبیا و بامیه قند ساده و چربی زیاد دارد و بدون املاح و انواع ویتامین است اما خرما قند مرکب، ویتامین و املاح زیادی دارد.

وی با اشاره به اینکه نمی توان از مایکروویو برای ضد عفونی کردن همه مواد غذایی استفاده کرد و این کار علمی نیست، درباره روش های استفاده و ضدعفونی کردن نان نیز شرح داد: در ابتدا تاکید می شود که بهداشت در داخل نانوایی بطور کامل رعایت شود، همچنین بهتر است نان در سفره پارچه ای قرار داده شده و قبل از مصرف، حرارت ببیند.

مدیر نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز درباره خرید مواد غذایی و خوراکی از بیرون از خانه شرح داد: اگر این مواد دارای بسته بندی قابل شستشو و ضد عفونی کردن هستند، همین که بسته های آنها ضدعفونی شود کافی است درغیر این صورت باید مواد غذایی را از آنها خارج کرد.

مرجان هادیان در گفت و گو با وبلاگ عصر نو درباره خرید نان نیز اضافه کرد: هنگام خرید نان از نانوایی، کیسه پارچه ای همراه خود داشته باشید و در هنگام خرید و برداشتن نان، بهتر است از دستکش جدید و تمیزی استفاده کنید، همچنین نان بر روی پیشخوان نانوایی نماند و قبل از مصرف کردن در خانه حتما حرارت داده شود.

فریز کردن نان تاثیری در از بین رفتن ویروس کرونا ندارد

وی با تاکید بر اینکه فریز کردن مواد غذایی مانند نان تاثیری در از بین بردن ویروس کرونا ندارد و این ویروس نسبت به دمای پایین مقاوم است، گفت: همین که انواع نان را قبل از مصرف با استفاده از فر یا مایکروویو یا قرار دادن روی اجاق گاز حرارت داد، کافی است.

این کارشناس با اشاره به اینکه ویروس کرونا در دما و حرارت بالا غیر فعال می شود، اضافه کرد: بهتر است مواد غذایی بویژه آنهایی که از بیرون از خانه تهیه می شود را بین پنج تا 10 دقیقه در دمای بالای 60 درجه سانتی گراد قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه همه مواد غذایی و خوراکی را نیز نمی توان داخل مایکروویو قرار داد، شرح داد: غذاهایی که از رستوران ها و فست فودها تهیه می شود باید قبل از مصرف، مجدد حرارت ببیند.

هادیان درباره محصولات لبنی گفت: این محصولات به دلیل اینکه در دمای مناسب پاستوریزه شده اند، مسئله ای از نظر ویروس کرونا ندارند.

وی با اشاره به بازرسی هایی که از کارخانه های تولید مواد غذایی و خوراکی بسته بندی شده و همچنین اصناف مختلف می شود، گفت: این بازرسی ها از اسفند پارسال تشدید شد و واحدهای تولیدی نیز با وجود برخی مسائل، همکاری خوبی برای رعایت دستورهای بهداشتی بمنظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا داشتند.

هادیان گفت: همه این واحدها و اصناف با ثبت نام در سامانه سلامت وزارت بهداشت، متعهد به رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستند.

وی از مردم خواست تا مواد غذایی و خوراکی مورد نیاز خود را فقط از واحدهای صنفی و شرکت های دارای مجوز و پروانه کسب خریداری کنند زیرا بر این واحدها توسط کارشناسان بهداشتی و معاونت غذا و دارو نظارت می شود.

تا به امروز بیش از 91 هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از پنج هزار نفر رسیده است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پیشنهادهایی برای تغذیه سالم و ضد عفونی کردن مواد غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیشنهادهایی برای تغذیه سالم و ضد عفونی کردن مواد غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید