جذاب ترین مقبره ها و آرامگاه های جهان

به گزارش وبلاگ عصر نو، برای مزار بعضی افراد، یک سنگ قبر کفایت نمی کند و باید باشکوه و عظمت از آن ها یاد گردد و آرامگاه ابدی شان، محلی عظیم و رویایی باشد. به همین دلیل این آرامگاه ها به منظور گرامی داشت شخص متوفی، جزئیات و تزیینات مفصل و زیبایی دارند تا میراث باقیمانده از این افراد مهم برای همواره حفظ گردد. در ادامه به تعدادی از معروف ترین آرامگاه ها جهان اشاره خواهیم کرد که در بازدید از آن ها باید نهایت احترام را برایشان قائل شوید.

جذاب ترین مقبره ها و آرامگاه های جهان

تاج محل، آگرا، هند

تاج محل در هند یکی از معروف ترین آرامگاه های دنیا است که گردشگران بسیاری برای بازدید آن می فرایند، اما بسیاری از آن ها نمی دانند که ارزش این محل فقط به زیبایی عمارت آن خلاصه نمی گردد.

در اصل هدف از ساخت این محل، آرامگاهی برای قبر ممتاز محل، همسر موردعلاقه امپراتور شاه دنیا بوده است

در اصل هدف از ساخت این محل، آرامگاهی برای قبر ممتاز محل، همسر موردعلاقه امپراتور شاه دنیا بود. دستور ساخت تاج محل در سال 1632 داده شد و همچنان بادقت از آن مراقبت می گردد، هرچند ترافیک سنگین گردشگران در آن، کوشش های حفاظتی را پیچیده نموده است. این عمارت که در امتداد رودخانه یامونا در آگرا ساخته شده است، در فهرست میراث دنیای یونسکو واقع شده است و ساختمان مرمری بسیار عظیم آن برای مردم دنیا شناخته شده است.

مقبره امپراتور کین، شی آن، چین

مقبره امپراتور کین در چین به واسطه جذابیت فرهنگی و هزاران سال تاریخی که در پس آن پنهان شده، در فهرست میراث دنیای یونسکو نهاده شده است. کار ساخت وساز این مقبره 208 سال پیش از میلاد به انتها رسید. بازدیدنمایندگان با حضور در این مقبره شاهد هزاران جنگجوی معروف تراکوتا خواهند بود که هر یک منحصربه فرد هستند و بسیاری معتقدند باید جزو عجایب دنیا باشند.

جالب است بدانید که این مقبره تا دهه 1970 کشف نشده بود، تا اینکه کشاورزی که مشغول حفر یک چاه بود، آن ها را پیدا می نماید. این جنگجویان درون یک قبر گنبدی شکل نهاده شده اند تا از امپراتور در زندگی بعدی اش محافظت نمایند. این مجموعه عظیم شامل یک تپه قبر، بناهای آرامگاهی، گودال های خاکسپاری و محوطه های تشریفات مذهبی نیز می گردد و ردپاهایی عظیم تر از هرم عظیم مصر دارد.

آرامگاه شاه زنده، سمرقند، ازبکستان

آرامگاه شاه زنده در سمرقند ازبکستان مزین به کاشی های رنگارنگ با صدها سایه آبی است و شامل مجموعه ای از مقابر چهره های سرشناس و گمنام است. این گورستان اکنون بیش از 20 سازه را در خود جای داده است که بر اساس افسانه ها شامل آرامگاه و مسجد قثم بن عباس، پسرعموی پیامبر، چندین آرامگاه متعلق به دهه 1300، آرامگاه شیرین بیکا آقا و تعدادی از پسرعموهای پیامبر می گردد و از این جهت اهمیت مذهبی بسیاری دارد. آرامگاه شاه زنده برای بسیاری از بازدیدنمایندگان حکم زیارتگاه را دارد و به همین دلیل هنگام بازدید از این مکان باید احترام را رعایت کنید.

آرامگاه هادریان، رم، ایتالیا

آرامگاه هادریان در رم، یکی از جاهای دیدنی ایتالیا است که به دستور هادریان، امپراتور روم، در فاصله سال های 117 تا 138 پس از میلاد ساخته شد؛ چراکه او می خواست از این مجموعه کلاسیک برای محل تدفین خود و خانواده اش استفاده کند. این آرامگاه زمانی، بلندترین سازه رم به شمار می رفت و امروزه، همچنان به عنوان یک نمونه زیبا از دوران رومی ها پابرجا است. خاکستر امپراتورهای پس از او در این آرامگاه نگهداری شد، اما این سازه بعدها کاربری های دیگری پیدا و برای قلعه و قصر نیز مورد استفاده نهاده شد. در حال حاضر، آرامگاه هادریان به موزه تاریخ و هنر تبدیل شده و به روی عموم مردم باز است.

مقبره دنیاگیر، شاهدره، پاکستان

مقبره دنیاگیر در شاهدره پاکستان در قرن هفدهم برای امپراطور دنیاگیر ساخته شد و فضای داخلی آن مزین به کاشی کاری های رنگارنگ و فضای بیرونی دارای نقاشی های دیواری و حجاری روی سنگی است. این سازه شاید یکی از زیباترین ساختمان های کشور پاکستان باشد که دورتادور آن را باغ های چشم نواز احاطه نموده اند. مقبره دنیاگیر در نزدیکی مرز هند واقع شده است و بازدید از آن برای عموم آزاد است. اگر از این محل دیدن کردید، سری نیز به مقبره نور دنیا در همان نزدیکی بزنید که به همسر دنیاگیر شاه تعلق دارد و با وجود معماری بسیار ساده تر، تزیینات بسیار زیبایی دارد.

آرامگاه لنین، مسکو، روسیه

آرامگاه لنین واقع در میدان سرخ مسکو روسیه، به ولادیمیر لنین، رهبر انقلاب 1917 روسیه و بنیان گذار دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی تعلق دارد.

بدن لنین از زمان مرگش در سال 1924، به شکل مومیایی در معرض نمایش است

این آرامگاه یکی از ترسناک ترین جاهای دیدنی مسکو و جسد او شاید مشهورترین مومیایی مدرن در دنیا باشد. در واقع بدن لنین از زمان مرگش در سال 1924، به شکل مومیایی در معرض نمایش است. به منظور نگهداری از جسد مومیایی لنین و همچنین برای اطمینان از اینکه جسد وی تا حد ممکن واقعی به نظر برسد، تیمی از متخصصان مومیایی در این آرامگاه حضور دارند. بازدید از این موزه برای همه رایگان است.

هرم عظیم جیزه، مصر

یکی دیگر از شناخته شده ترین بناهای یادبود تاریخی دنیا و یکی از هفت عجایب دنیا باستان، هرم عظیم جیزه در مصر است. این هرم با ارتفاع 146.5 متر، در حدود 4000 سال پس از ساخت، بلندترین ساخته دست انسان محسوب می شد. هیچ کس نمی داند بدون استفاده از فناوری های پیچیده و قابلیت هایی که امروز داریم، این هرم چطور در 2560 سال قبل از میلاد ساخته شده و همین موضوع تا به امروز باعث بهت و حیرت بشر شده است. هرم های کوچک تر نزدیک به این هرم عظیم به مقابر همسران فرعون خوفو و اشراف تعلق دارند.

مقبره مائو زدونگ، پکن، چین

مقبره مائو زدونگ در پکن چین، محل تدفین مائو زدونگ، شخصیت برجسته سیاسی حزب کمونیست چین در اواسط دهه 1900 است. جسد او نیز مثل لنین به صورت مومیایی در یک تابوت شیشه ای در معرض نمایش است. این آرامگاه در میدان معروف تیانانمن واقع شده است و بیشتر ایام هفته به صورت رایگان به روی عموم مردم باز است. بازدیدنمایندگان این آرامگاه باید لباس مناسب بپوشند و از بردن دوربین عکاسی خودداری نمایند.

حرم امام حسین (ع)، کربلا، عراق

حرم امام حسین (ع) در کربلا عراق، آرامگاه و مسجدی بسیار عظیم و باشکوه و مدفن حسین بن علی (ع)، امام سوم شیعیان است. این حرم پس از مکه و مدینه، یکی از مقدس ترین اماکن مذهبی مسلمانان به حساب می آید و به همین دلیل سالانه میلیون ها زائر به زیارت آن می فرایند. این زیارتگاه با کاشی کاری های رنگارنگ و تزیینات طلا به خصوص در طول شب به طرز زیبا و حیرت آوری می درخشد. غیرمسلمانان نیز می توانند به دیدن این حرم بفرایند، اما باید به این مکان احترام بگذارند و به اهمیت مذهبی آن واقف باشند.

منبع: گردشبان

به "جذاب ترین مقبره ها و آرامگاه های جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذاب ترین مقبره ها و آرامگاه های جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید