تصاویر خارق العاده جیمزوب از فضا با استفاده از اشعه ایکس

به گزارش وبلاگ عصر نو، تصاویری که در این مطلب مشاهده می کنید ترکیبی از عکس های ارسالی به وسیله تلسکوپ جیمزوب است که با استفاده از اشعه ایکس ثبت شده است.

تصاویر خارق العاده جیمزوب از فضا با استفاده از اشعه ایکس

هنگامی که تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) اولین تصاویر خود را در تابستان سال جاری ارسال کرد، بسیاری از ما از وضوح و زیبایی عکس ها غافلگیر شدیم. تلسکوپ های فضایی با کمی پشتیبانی برترین عملکرد را دارند و JWST برای کار با بسیاری از تلسکوپ ها و امکانات دیگر طراحی شده است. چهار مورد از اولین تصاویر JWST اکنون به لطف رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا از دید اشعه ایکس این تلسکوپ منتشر شده ئاست. این تصاویر حاصل ترکیب تصاویر اصلی از JWST هستند، به این معنی که آن ها لایه بندی شده اند تا داده های چند تلسکوپ را در برگیرند. به گفته ناسا، عکس های فوری ستاره ای نشان می دهند که هنگامی که تلسکوپ ها با هم کار می نمایند، بعضی از ویژگی هایی را که به تنهایی برای JWST قابل مشاهده نبودند، بسیار قدرتمندتر به تصویر می کشند.

پنج نفری استفان

چهار کهکشان در کوئینتت استفان (با عرض حدود 620000 سال نوری) پایکوبی پیچیده ای با گرانش انجام می دهند. کهکشان پنجم صرفا یک ناظر است که از دور دیدن می نماید. تصاویر پنج گانه گرفته شده به وسیله JWST (که دارای رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی هستند) ویژگی ها و جزئیاتی را نشان می دهد که پیش از این مشاهده نشده بود. داده های چاندرا (به رنگ آبی روشن) همین سیستم، موج ضربه ای را نشان می دهد که گاز را تا ده ها میلیون درجه گرم می نماید، در حالی که یکی از کهکشان ها با سرعت حدود 2 میلیون مایل در ساعت از آن عبور می نماید. داده های فروسرخ از تلسکوپ فضایی اسپیتزر که اکنون بازنشسته شده است (به رنگ قرمز، سبز و آبی نشان داده شده است) نیز گنجانده شده است.

کهکشان آکروباتیک

کهکشان آکروباتیک Cartwheel به علت برخورد با کهکشان کوچکتر دیگر در حدود 100 میلیون سال پیش به این شکل گرفته است. تشکیل ستاره در حلقه بیرونی آن و سایر مکان های کهکشان زمانی شروع شد که کهکشان کوچک تر به آکروباتیک (Cartwheel) ضربه زد.

ناسا در بیانیه ای گفت: پرتو های ایکس چاندرا که به رنگ های آبی و بنفش نشان داده شده اند، ناشی از گاز فوق گرم، ستارگان منفجر شده منفرد و ستاره های نوترونی و سیاه چاله هایی هستند که مواد را از ستاره های همراه می کشند. JWST یک نمای مادون قرمز به رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی ارائه می دهد کهکشان Cartwheel و دو کهکشان کوچکتر همراه را که در برخورد 100 میلیون ساله درگیر نبوده اند.

SMACS 0723.3-7327

داده های JWST که در فاصله 4.2 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است نشان می دهد که خوشه کهکشانی SMACS J0723 در واقع شامل صد ها کهکشان منفرد است. این خوشه های کهکشانی بیشتر از کهکشان هایشان، بعضی از بزرگترین ساختار های دنیا هستند. به گفته ناسا، این خوشه ها پر از مخازن عظیمی از گاز فوق گرم شده اند که تنها در نور پرتو ایکس دیده می گردد. داده های چاندرا گاز واقعا داغ را نشان می دهد. این گاز تقریبا ده ها میلیون درجه است و جرم کلی آن حدود 100 تریلیون برابر خورشید ماست که چندین برابر جرم همه کهکشان های این خوشه است. بخش بزرگتری از جرم در این خوشه به وسیله ماده تاریک منفرد تشکیل شده است.

NGC 3324، صخره های کیهانی سحابی کارینا

صخره ها تنها برای بالا رفتن از زمین نیستند. داده های چاندرا از صخره های کیهانی در سحابی کارینا بیش از دوجین منبع پرتو ایکس را نشان می دهد. این ستارگان در ناحیه بیرونی سحابی بین 1 تا 2 میلیون سال سن دارند و از نظر ستاره ای کاملا جوان هستند. به گفته ناسا به طور معمول، ستارگان جوان در پرتو های ایکس بسیار درخشان تر از ستاره های مسن تر هستند، بنابراین مطالعات پرتو ایکس یک راه ایده آل برای تشخیص ستاره های سحابی کارینا از ستارگان متعدد در سنین مختلف از کهکشان راه شیری در امتداد خط دید ماست. داده های JWST از قرمز، نارنجی، زرد، سبز، فیروزه ای و آبی در این تصویر نیز استفاده می نمایند.

بیشتر بخوانید

منبع:popsci

وبلاگ عصر نو فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تصاویر خارق العاده جیمزوب از فضا با استفاده از اشعه ایکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر خارق العاده جیمزوب از فضا با استفاده از اشعه ایکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید