تخم مرغ در ترازوی تغذیه

به گزارش وبلاگ عصر نو، عده زیادی از مردم، با این باور که کلسترول موجود در زرده تخم مرغ می تواند موجب بالارفتن اندازه کلسترول خون و در نتیجه، افزایش خطر بیماری های کرونر قلب گردد، خود را از خوردن این ماده مغذی و لذیذ محروم نموده اند.

تخم مرغ در ترازوی تغذیه

تخم مرغ در ترازوی تغذیه

عده زیادی از مردم، با این باور که کلسترول موجود در زرده تخم مرغ می تواند موجب بالارفتن اندازه کلسترول خون و در نتیجه، افزایش خطر بیماری های کرونر قلب شود، خود را از خوردن این ماده مغذی و لذیذ محروم نموده اند.

سابقه محدودیت مصرف تخم مرغ به سالیان پیش برمی شود که میان متخصصان تغذیه و پزشکان بحث های مفصلی در این زمینه وجود داشته است که آیا وجود تخم مرغ در رژیم غذایی می تواند در افزایش اندازه کلسترول سرم دخالت داشته باشد یا این تصور فقط یک ساده اندیشی اغراق آمیز است؟ از سال 1972 تا به امروز محدودساختن مصرف تخم مرغ در رژیم غذایی پیشنهاد شد ولی جدال میان علمای تغذیه، بدون دست یابی به راه حلی منطقی ادامه یافت. حتی با 30 سال تحقیقات انباشته شده درباره بی خطری تخم مرغ که نشان می داد مصرف تخم مرغ، تنها اثر اندکی روی اندازه کلسترول پلاسما داشته و رابطه ناچیزی با بروز بیماری قلبی دارد. در میان مردم، محدودیت مصرف تخم مرغ در رژیم غذایی، یک باور جدی محسوب و با ترس از چربی و کلسترول عجین شده است اما امروزه به نظر می رسد که این تصور با توجه به تحقیقات تازه و آمار منتشره در رسانه های پزشکی و عمومی به تدریج سیر نزولی می یابد و مردم به این باور می رسند که مصرف تخم مرغ رابطه چندانی با افزایش خطر بیماری های قلبی ندارد. در طول سالیان دراز، تخم مرغ به طور تئوریک، نمادی از کلسترول زیاد در رژیم غذایی به تعداد می رفته است و این موضوع کوشش های تحقیقاتی قابل توجهی را به خود اختصاص داده است تا ثابت کند که تخم مرغ به گروه غذاهای مضر تعلق ندارد.

تخم مرغ و خطر بیماری های قلبی

در 21 آوریل 1999 نشریه انجمن پزشکی آمریکا گزارش داد که اچ.یو و همکارانش در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد 117 هزار نفر از پرستاران و سایر کارکنان حرفه ای بهداشت را به مدت 8 تا 14 سال تحت نظر گرفتند و هیچ رابطه ای میان خوردن تخم مرغ و بیماری قلبی عروقی پیدا نکردند. به این معنی که میان افزایش خطر بیماری قلبی در میان آن دسته از افرادی که کمتر از یک تخم مرغ در هفته می خوردند و آنها که بیش از یک تخم مرغ در روز مصرف می کردند، هیچ تفاوتی مشاهده نشد. در تحقیق دیگری، محققان 80 هزار و 80 زن را برای مدت 14 سال و 37 هزار و 851 مرد را برای هشت سال تحت کنترل قرار دادند و شیوع انفارکتوس غیرکشنده میوکارد، بیماری کشنده کرونر قلبی و سکته های قلبی را در افرادی که به طور روزانه از تخم مرغ استفاده می کردند، مورد ارزیابی قرار دادند و براساس نتایج این آنالیز معین شد که خوردن روزانه تخم مرغ در زنان و یا مردان رابطه ای با خطر بیماری کرونری قلب نداشته است. درباره سکته های قلبی هم آمار مشابهی به دست آمده است. محققان در مقایسه آنانی که هرگز از تخم مرغ استفاده نمی کردند، با گروهی که روزانه دو تخم مرغ یا بیشتر مصرف می کردند، با کمال تعجب، هیچ افزایش قابل توجهی در رابطه با خطر بیماری کرونری در گروه دوم مشاهده نکردند. مولفان در این تحقیق دریافتند این یافته معرف آن است که مصرف یک تخم مرغ در روز تنها در میان زنان و مردان سالم است که می تواند اثر مهمی روی افزایش خطر بیماری کرونری قلب و یا سکته نداشته باشد.

تحقیق و باز هم تحقیق

تحقیقات اجرا شده در این زمینه، تنها به دانشگاه هاروارد محدود نمی شود بلکه در تحقیقات اجرا شده دیگری، در بسیاری از مراکز تحقیقاتی، یافته های مشابهی در زمینه فقدان ارتباط میان کلسترول رژیم غذایی و خطر بیماری کرونری قلب به دست آمده است. تجزیه و تحلیل رابطه میان مصرف تخم مرغ و درجه مرگ و میر بیماری قلبی عروقی در 24 کشور منفی گزارش شده است. در میان سه کشور ژاپن، اسپانیا و فرانسه که بیشتر از همه نقاط جهان مصرف تخم مرغ دارند، درجه مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی از سایر کشورهای صنعتی پایین تر است. همسانی آمارها نشان دهنده آن است که کلسترول موجود در تخم مرغ با خطر بیماری قلبی همراه نبوده و می توان با خیال آسوده از خوردن یک تخم مرغ در روز لذت برد. سالیان دراز است که عده ای از محققان گزارش نموده اند که فکر ارتباط میان مصرف تخم مرغ و چربی پلاسما، همچون خوردن تخم مرغ و شیوع بیماری کرونری قلب، عقیده باطلی به تعداد می رود. در مطالعه گسترده دیگری که از سوی مرکز مطالعات بهداشت عمومی آیند ه نگر ژاپن انجام گرفته است، به این نتیجه رسیده اند که این توصیه که محدودیت مصرف تخم مرغ اغلب سبب کاهش غلظت کلسترول و در نتیجه پیشگیری از خطرات قلبی می شود درست نیست. آنها مصرف تخم مرغ را با توجه به غلظت کلسترول سرم، در رابطه با افزایش خطر بیماری کرونری قلب، در میان 90 هزار و 735 نفر مرد و زن از سال 1999 تا سال 2001 مورد مطالعه قرار دادند که 19 هزار 856 نفر آنان مرد و 21 هزار و 408 نفر زن 40 تا 59 ساله و 22 هزار و 463 مرد و 26 هزار و 8 زن 40 تا 69 ساله بودند و نتیجه گرفتند که خوردن مکرر همه روزه تخم مرغ در افراد با سن میانه به هیچ وجه با شیوع بیماری قلبی همراه نیست. دکتر روت کاوا رییس انجمن علوم تغذیه و بهداشت آمریکا معتقد است: تخم مرغ ماده ای است سرشار از پروتئین و ارزش غذایی بسیار زیاد که تنها دارای 70 تا 80 کالری انرژی بوده و فاقد چربی زیاد است.

روزی یک تخم مرغ بخورید!

پروفسور پاتریشیا کندال، متخصص تغذیه دانشگاه استان کلرادو می گوید: تخم مرغ را نباید به علت کلسترول آن در لیست مواد غذایی بالابرنده کلسترول قرار داد. در هرم غذایی تهیه شده از سوی دولت آمریکا که مواد غذایی را از نظر اهمیت در حفظ سلامت و تامین نیازهای غذایی روزانه به صورت نزولی طبقه بندی نموده است، تخم مرغ جزیی از گروه مواد غذایی غنی از پروتئین شامل گوشت، ماکیان، ماهی، حبوبات خشک، تخم مرغ و آجیل است. در این هرم راهنما، خوردن دو تا سه وعده غذایی از مواد نام برده شده در این گروه غذایی به طور روزانه توصیه شده است. یک تخم مرغ می تواند معادل یک سوم تا یک دوم از یک وعده غذایی این گروه محسوب شود. انجمن قلب آمریکا می گوید که مصرف یک عدد تخم مرغ به طور روزانه قابل قبول است. به شرطی که اندازه کلسترول آن در مصرف مجاز روزانه کلسترولی که در سایر غذاهای مورد مصرف روزانه وجود دارد، مورد محاسبه قرار گیرد. ولی باید توجه داشت، کسانی که مبتلا به بیماری های قلبی یا دیابت هستند، با توجه به عوامل خطر زای دیگری که دارند و یا اندازه کلسترول بد آنها در حد بالایی قرار گرفته است، بهتر است فقط از سفیده تخم مرغ که حاوی پروتئین زیاد ولی فاقد کلسترول است، استفاده نمایند.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "تخم مرغ در ترازوی تغذیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخم مرغ در ترازوی تغذیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید