بازخوانی ماجرای پیدا شدن استخوان های سوخته یک کودک در شهر سوخته ، آیا این کودک پیش از سوختن خفه شده بود؟

به گزارش وبلاگ عصر نو، 5 هزار سال پیش در زمستان، کودکی زیر یک اجاق کرسی در نتیجه استشمام دی اکسیدکربن خفه شد و سپس با آتش گرفتن فضای کرسی بدون هیچ گونه حرکتی به مرور سوخت. این گزارش در ویژه نامه ایران شناسی، ماهنامه سرزمین من در اسفند1387 منتشر شده است.

بازخوانی ماجرای پیدا شدن استخوان های سوخته یک کودک در شهر سوخته ، آیا این کودک پیش از سوختن خفه شده بود؟

وبلاگ عصر نو، حالا پس از این همه سال، اسکلت این کودک به وسیله باستان شناسان در دوازدهمین فصل کاوش در شهرسوخته پیدا شده است.

فرزاد فروزانفر - انسان شناس هیات باستان شناسی شهر سوخته - می گوید که شواهد به دست آمده نشان می دهد که سوختگی با آتشی میانه و در حد یک اجاق یا چیزی شبیه به آن، به کندی انجام شده است. به گفته فروزانفر، در این حالت استخوان ها آب خود را از دست داده و پوک و سیاه رنگ شده و استخوان های دراز کمی متورم شده اند.

اینکه اندام و دست ها در حالت طبیعی قرار داشته و آتش سبب تحرک و جابه جایی اندام و مقاومت کودک حین سوختگی نشده است، می تواند احتمال خفه شدن کودک را قبل از آتش سوزی تقویت کند؛ پس احتمالا زمان وقوع حادثه در فصل سرما بوده و کودک زیر کرسی قرارداشته است.

شواهد بعلاوه نشان می دهد که کودک به مرور خوابش برده و تنها قسمتی از سر کودک تا بینی به زیر کرسی رفته است؛ تمام اندام کودک که به طور صددرصد در آتش سوخته به رنگ سیاه درآمده و تنها قسمتی از سر کودک که بیرون از فضای آتش قرار داشته، سالم است.

سوختگی جمجمه تنها در ناحیه دهان، بینی و قسمت تحتانی آن بوده است.

تا به امروز در 17 فصل کاوش به وسیله هیات های خارجی و ایرانی در شهر سوخته، آثار بسیاری از سوختگی و آتش در مکان های مسکونی و دیگر مکان ها و از جمله روی بقایای انسانی مدفون در گورستان به دست آمده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "بازخوانی ماجرای پیدا شدن استخوان های سوخته یک کودک در شهر سوخته ، آیا این کودک پیش از سوختن خفه شده بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازخوانی ماجرای پیدا شدن استخوان های سوخته یک کودک در شهر سوخته ، آیا این کودک پیش از سوختن خفه شده بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید