ایران احتمالا روز شنبه پاسخ آژانس را خواهد داد

به گزارش وبلاگ عصر نو، ایرنا نوشت: شبکه خبری ان. اچ. کی ژاپن در واکنش به انقضای توافق فنی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی شد که یکی از مقامات دولت ایران به این شبکه گفته است احتمالا در روز شنبه، پاسخی از سوی ایران به این درخواست داده خواهد شد.

ایران احتمالا روز شنبه پاسخ آژانس را خواهد داد

ان. اچ. کی روز شنبه در گزارشی با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواسته است توافقنامه موقتی که اجازه نظارت این سازمان بر فعالیت های هسته ای این کشور را می دهد، تمدید کند؛ نوشت: نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل هم به ان اچ کی گفته است که تا روز آدینه، ایران به این درخواست پاسخی نداده است.

این شبکه ژاپنی بدون اشاره به جزییات بیشتر و یا نام مقام ایرانی به نقل از وی نوشت که احتمالا در اولین فرصت در روز شنبه پاسخی از سوی ایران به این درخواست داده خواهد شد.

گزارش می افزاید: عدم تمدید این توافقنامه می تواند بر مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و ایران برای احیای توافقنامه هسته ای 2015 (برجام) تاثیر داشته باشد.

31 اردیبهشت گذشته، توافق همکاری سه ماهه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی سرانجام یافت. تهران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف نموده و دوربین های نظارتی بعضی از مراکز هسته ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی دور نگه می دارد.

مقرر شد که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد؛ در غیر اینصورت اطلاعات برای همواره پاک خواهد شد. خرداد ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حسن نیت به خرج داد و با درخواست آژانس برای ضبط داده های دوربین ها به مدت یک ماه دیگر (سوم تیر) موافقت کرد.

این درحالیست که رافائل گروسی روز گذشته (آدینه) به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که در خصوص تمدید تفاهم با ایران، پاسخی از تهران دریافت ننموده است. وی ادعا کرد که تداوم فعالیت های راستی آزمایی و نظارت در ایران و گردآوری بی وقفه داده توسط تجهیزات این نهاد بین المللی، لازم است.

در همین حال کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین با انتقاد از اقدام غیر حقوقی گروسی توضیح داد: آژانس هیچگونه وظیفه ای برای ارائه گزارش در خصوص تفاهم منقضی شده مشترک و ثبت داده ها نداشته و ندارد. وی خاطر نشان کرد: بدون شک، هر تصمیمی که ایران در این رابطه بگیرد، صرفا مبنای سیاسی خواهد داشت و آژانس نمی تواند آن را به عنوان حقی برای خود تلقی کند.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "ایران احتمالا روز شنبه پاسخ آژانس را خواهد داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران احتمالا روز شنبه پاسخ آژانس را خواهد داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید