کنترل بیابان زایی؛ ریزگردها با فناوری تازه تثبیت شد

به گزارش وبلاگ عصر نو، محققان کشور روشی فناورانه برای مبارزه با بیابان زایی ارائه دادند تا راه حلی برای برطرف مسائل زیست محیطی در این حوزه باشد.

کنترل بیابان زایی؛ ریزگردها با فناوری تازه تثبیت شد

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ عصر نو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سطح بالایی از منطقه ها کشورمان خشک و نیمه خشک است. همین مسئله خود باعث بالا رفتن فرسایش های بادی و بیابان زایی می گردد. موضوعی که علاوه بر مسائل زیست محیطی هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می نماید.

به همین دلیل فناوران کشور برای برطرف این مشکل دست به کار شدند تا با روش های فناورانه و نوآورانه راهکاری برای این مشکل ارائه دهند. فراوری مالچ های غیرنفتی و سازگار با محیط زیست یکی از این روش ها است که به کاهش فرایند بیابان زایی در کشور یاری می نماید.

در طرحی که محققان کشور با حمایت کارگروه تخصصی توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام دادند، تثبیت کانون های گرد و غبار به اسم معضل محیط زیستی مد نظر نهاده شد.

استفاده از بنتونیت به اسم یک ماده سازگار با محیط زیست در تثبیت ریزگردها، افزایش مقدار حفظ و ماندگاری رطوبت خاک و افزایش درصد موفقیت مبارزه بیولوژیکی از دستاوردهای این طرح است.

استفاده از بنتونیت خالص سازی شده فناوری جدیدی است که این محققان در حال توسعه آن هستند. پایلوت هایی هم برای ارزیابی عملکرد و تاثیر آن بر تثبیت گرد و غبار صورت گرفته است. نتایج استفاده از بنتونیت خالص سازی شده در کاهش فرسایش بادی نشان داده است که این ماده بر سطح خاک، ظرفیت مقاومت در برابر فرسایش خاک را افزایش می دهد و درصد خاکدانه های درشت به صورت معناداری بالا می رود.

بعلاوه استفاده از این محصول برای تثبیت خاک و مبارزه با بیابان زایی موثر و ارزان است. در حال حاضر با انجام این طرح ظرفیت فراوری این محصول ایران ساخت در کشور ایجاد شده است و عملیات پاشش در واحد سطح را می توان انجام داد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "کنترل بیابان زایی؛ ریزگردها با فناوری تازه تثبیت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل بیابان زایی؛ ریزگردها با فناوری تازه تثبیت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید