چین و ایده ای تازه برای برقی سازی؛ اتصال مستقیم کامیون ها و کشنده ها به شبکه

به گزارش وبلاگ عصر نو، در این ایده، جریان کابل همزمان هم نیروی خودرو را تأمین و هم باتری را شارژ می نماید. ناگفته پیداست وقتی خودرو از مسیر های اصلی خارج شود، باتری وارد مدار خواهد شد. شاید بگویید اجرای چنین پروژه ای نیازمند سرمایه گذاری های بسیار کلان است. در پاسخ باید گفت بله، اما نتایج یک تحقیق نشان می دهد پس از 15 سال، مبلغ سرمایه گذاری به جیب سرمایه گذاران برمی شود.

چین و ایده ای تازه برای برقی سازی؛ اتصال مستقیم کامیون ها و کشنده ها به شبکه

برقی سازی خودرو ها چالش های زیادی در پی دارد؛ به خصوص در خودرو های تجاری و سنگین که در آن ها باید از باتری های خیلی حجیم تری استفاده کرد. این موضوع نیز به نوبه خود فشار مضاعفی را به منابع معدنی موجود تحمیل می نماید و درعین حال باعث افزایش قیمت نهایی می شود.

برای مقابله با این مسائل، چند وقتی است که بعضی شرکت ها استفاده از کابل های برقی روی شبکه بزرگراه ها و اتصال خودرو های تجاری به آن ها را مطرح نموده اند.

هرچند نصب میلیون ها کیلومتر کابل روی جاده ها و بزرگراه ها ایده خیلی مدرن و پیشرفته ای به نظر نمی رسد و تراموا های قدیمی را در فکر تداعی می نماید، اما مزایای زیادی دارد. اتصال و دریافت مداوم انرژی از کابل امکان استفاده از باتری های کم حجم تر را فراهم می نماید. باتری کوچک تر هم به معنای وزن سبک تر و قیمت کمتر است.

علاوه براین، دسترسی دائمی به یک منبع برقی رانندگان را از توقف در ایستگاه های شارژ بی احتیاج می نماید. این امر هم به نوبه خود صرفه جویی در زمان و تحویل محموله در زمان های کوتاه تر را در پی دارد.

احتیاج به سرمایه گذاری های کلان

در این ایده، جریان کابل همزمان هم نیروی خودرو را تأمین و هم باتری را شارژ می نماید. ناگفته پیداست وقتی خودرو از مسیر های اصلی خارج شود، باتری وارد مدار خواهد شد. شاید بگویید اجرای چنین پروژه ای احتیاجمند سرمایه گذاری های بسیار کلان است. در پاسخ باید گفت بله، اما نتایج یک تحقیق نشان می دهد پس از 15 سال، مبلغ سرمایه گذاری به جیب سرمایه گذاران برمی شود.

ذکر این نکته لازم است که ایجاد چنین شبکه ای، احتیاج به احداث ایستگاه های شارژ و چالش های بعدی مربوط به تأمین برق فشار قوی برای هزاران هزار خودروی برقی را رفع می نماید.

چین وارد بازی می شود

درحال حاضر چینی ها در پی بهره برداری از ایده تجهیز بزرگراه ها به کابل های برق مخصوص هستند. مؤسسه تحقیقاتی CRRC Zhuzhou Electric Locomotive Research و یکی از زیرمجموعه های آن به طور جدی در این زمینه فعالیت می نمایند.

نتیجه کوشش های این دو شرکت یک کامیون برقی است که هر چند طراحی مدرن و پیشرفته ای ندارد، اما از نظر کارایی می توان روی آن حساب باز کرد. این کامیون در استان هونان چین و در اتوبانی اختصاصی تست ها را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

این ایده نو نیست و به غیر از چین، در سوئد، آلمان و آمریکا نیز تست شده است. درهرحال باید منتظر ماند و دید که آیا درنهایت این ایده توسعه پیدا خواهد نمود یا مدل هایی مثل کشنده سِمی تسلا به موفقیت خواهند رسید.

منبع:دیجیاتو

منبع: فرادید

به "چین و ایده ای تازه برای برقی سازی؛ اتصال مستقیم کامیون ها و کشنده ها به شبکه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین و ایده ای تازه برای برقی سازی؛ اتصال مستقیم کامیون ها و کشنده ها به شبکه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید