نوروز بزرگترین رویداد گردشگری اجتماع محور

به گزارش وبلاگ عصر نو، فعال و صاحب نظر شناخته شده در حوزه گردشگری کرمانشاه، یادداشتی در مورد رویداد تاریخی نوروز منتشر نموده است.

نوروز بزرگترین رویداد گردشگری اجتماع محور

رامین پی بردی از فعالان و صاحب نظران شناخته شده حوزه جهانگردی کرمانشاه و از برنامه ریزان رویداد های جشن شکرگزاری انار در منطقه اورامان و رویداد کرمانشاه و کردستان 2020 در یاددشتی به نوروز به عنوان یکی از رویداد های جهانگردی اجتماع محور مهم در جامعه ایرانی پرداخته است.

نو شدن طبیعت و زندگی دوباره آن بهانه ای بود که پیشینیان ما به سبب آن جشنی را برای همواره تاریخ زمین برپا نمودند تا همه مهمانان این کره خاکی در هر زمانه ای از ثمرات فراوان مادی و معنوی آن بهره مند شده و کهنه گی را به دور ریخته و به پیشواز تازه گی بروند و قوای خود را با روحیه ای مضاعف از نوروز و با نیت خیر رسانیدن به همه کائنات بازسازی کنند.

وقتی به فلسفه جشن های این سرزمین می نگریم این موضوع در نهاد همه آن ها پیداست که آدمی برای طی نمودن با کیفیت عمر نیازمند مستمر عواملی است که موجبات تتازه روحیه و شادی و نشاط او را فراهم کرده و او را در برابر نیرو های شر که همنشینی دیرینه ای با غم و غصه دارند تقویت نماید و بدیهی است که هر میزان نیرو های شادی بخش در جامعه ای گسترانیده شوند میل به خدمت و خیر رسانیدن به دیگران در آن اجتماع افزون شده و بساط شر و کدورت و کینه و خشونت در آن جامعه از میان خواهد رفت.

بسیار واضح است که انسان شاد میل بیشتری به خوبی و نیکویی دارد و به تبع آن درجامعه شاد نیز خوبی ها و نیکوی ها افزونتر ترویج یافته ومنتشر خواهند شد و عاملی خواهند بود برای آبادنی و پیشرفت و توسعه.

اگر باز به فلسفه جشن های تاریخی نگاهی بیندازیم در خواهیم یافت که به صورت میانه تعداد این جشن ها در طول سال به عدد دوازده می رسیده یعنی در هرماه یک جشن یا رویداد شادی آفرین که عمده گرداننده آن نیز مردم بوده اند برگزار میشده وضمن خلق امواج شادی، گردش مالی خوبی هم به وجود می آورده که نمونه شاخص و آشکار آن همین عید نوروز است که در دوره زمانی خود بیش از هزاران میلیارد تومان گردش مالی دارد و خیر و انتفاع آن هم به تمامی ذینفعان می رسد. این همان موضوعی است که امروزه صاحب نظران صنعت جهانگردی آنرا به عنوان موتور صنعت جهانگردی و با نام رویداد معرفی می کنند.

رویداد همان بهانه ایست که سبب می گردد میلیون ها سفر در کشور اجرا شده وگردش مالی بسیار خوب ومتنوعی را در بین مردم راه بیندازد. جوامع خلاق ثروت ساز بسیار به خلق و پایدارسازی مستمر رویداد ها توجه کرده و ازاندیشه خردمندانشان برای شکوفایی هر چه بیشتر آن بهره ها می برند.

جالب اینجاست که بسیاری از این رویدادها، فرهنگی وریشه در تاریخ آن مرزو بوم داشته و با قدرت خلاقیت و نوآوری نواندیشان است که می توان از ظرفیت های موجود برای ایجاد موج های تازه مالی استفاده ها نمود. یکی از مسائل اساسی ما برای رونق بخشیدن به اقتصاد جهانگردی، عدم اجماع برطراحی و اجرای رویداد های اجتماع محور جهانگردیست که می طلبد حداقل چهار رویداد به مناسبت چهار فصل و با رعایت جزئیات فرهنگی در استان پایدار گردد که تا به امروز کاملا مغفول مانده و متولی مشخصی نداشته و هیچگونه اراده ای هم برای ایجاد آن مشاهده نمی گردد. بدیهی است که در صورت خلق رویداد است که می توانیم ظرفیت های کرمانشاه را به نحو مطلوبی به هم وطنان و دیگر اهالی جهان معرفی نماییم و زمینه حضور آنان را برای تقویت اقتصاد و اشتغال منطقه فراهم نماییم.

چون محور اصلی رویداد های اجتماع محور مردم هستند بنابراین بایستی ساخت و پردازش این گونه رویداد های جامعه محور را نیز به مردم هر منطقه سپرد تا بر اساس داشته های فرهنگی، طبیعی و تاریخی به برپایی رویداد های جهانگرد پذیر اقدام کنند و در این میان نقش دولت حمایت و پشتیبانی و تسهیل گری است.

یادمان باشد که نقش نهاد های علمی در دانش بنیان نمودن این مقوله بسیار مهم بوده و با حضور آنان و مشارکت فراگیر مردم است که امکان فراوری و اشتغال میسر می گردد و این از جمله ابزار پیشرفت و ویژگی های حکمرانی مطلوب است.

وبلاگ عصر نو کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نوروز بزرگترین رویداد گردشگری اجتماع محور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروز بزرگترین رویداد گردشگری اجتماع محور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید