محبوب ترین جاذبه گردشگری تهران

به گزارش وبلاگ عصر نو، زمانی بود که تصور دیدن جواهرات سلطنتی، تاجی که فرح پهلوی بر سر می گذاشت یا الماس و جواهراتی که نادر از دریای کوه نور با خود به ایران آورد یا شمشیر شاهی محال بود. گنجینه ای که در پستوی کاخ ها نگه داری میشد و تنها راه تماشای آن همه شکوه خیره شدن به عکس ها و فیلم ها بود، اما حالا می توانی خودت را به خیابان فردوسی تهران برسانی و از نزدیک جواهراتی را که زمانی در دست شاهان بود ببینی. در جایی به نام موزه جواهرات ملی ایران.

محبوب ترین جاذبه گردشگری تهران

خیابان فردوسی تهران خیابان پر رفت و آمدی است، صرافی های زیادی در آن قرار گرفته و سه سفارتخانه بریتانیا، آلمان و ترکیه هم در آن است، نزدیکش تعداد زیادی از ، مثل هتل ایرانشهر را می گردد پیدا کرد و انتهایش به خیابان توپخانه و قدیمی ترین محلات تهران می خورد. موزه جواهرات ملی ایران هم توی همین خیابان و مقابل سفارت ترکیه است. در ابتدا جواهرات سلطنتی را در کاخ گلستان نگهداری می کردند، بعد از آن جواهرات به کاخ مرمر منتقل شد و بعد برای سر و سامان دادن به آن موزه ملی جواهرات را در سال 34 ساختند. موزه ای در 1000 متر که در ابتدا زیورآلات و جواهرات دوره صفویه، زند، افشار، قاجار و دوره اول پهلوی در آن نگهداری میشد تا اینکه بعد از انقلاب در سال 69 جواهرات و مرواریدهای زمان پهلوی دوم نیز به موزه اضافه و درهایش به روی بازدیدکنندگان گگردده شد و حالا در بخش پهلوی آن جواهرات،تاج ها و نیم تاجهایی قرار گرفته است که محمدرضا شاه پهلوی و فرح در جشن ها و دید و بازدید ها بر سر می گذاشتند.

جدا از آن بخش زیادی از موزه به هدایا و جواهراتی اختصاص دارد که نادرشاه بعد از لشکرکشی به هندوستان با خود به به ایران آورد، قسمتی از آن را به لشگریانش بخشید، بخشی از آن را به عنوان هدیه به کشورهای دیگر فرستاد و از میان آنها الماس دریای نور که درشت ترین و زیباترینش بود سهم این موزه شد. الماسی که 182 قیراط است و رنگ صورتی اش از کمیاب ترین الماس های دنیاست و تنها داستان های پیرامون آن را شنیده بودیم و تماشایش از نزدیک اتفاق محالی به نظر میرسید.

کره جغرافیایی، تاج ماه، تاج کیان، تخت طاووس، جقه نادری و تاج پهلوی از دیگر جواهرات موزه ملی جواهرات است که در هیاهوی خیابان فردوسی تهران در پشت شیشه های موزه آرام گرفته اند. کارشناسان می گویند کسی تا حالا نتوانسته قیمت جواهرات موجود در موزه را حدس بزند و قیمتی برایش مشخص کند و این را به خاطر وجود اشیایی مثل کره جغرافیایی متعلق به دوره ناصرالدین شاه می دانند که پایه های طلایی آن حدود 37/5 کیلوگرم و روی آن 51366 قطعه جواهر به وزن 36/4 گرم نشانده شده است. جدا از آن تخت طاووس هم زیبایی جواهرات موزه را تکمیل می نماید. این تخت به فرمان فتحعلی شاه و با جواهر و طلای موجود در خزانه ساخته و بعد از ازدواج فتحعلی شاه با تاج الدوله به تخت طاووس معروف و در زمان ناصرالدین شاه اشعاری نیز روی آن نوشته شد. موزه ملی جواهرات مثل قدم زدن در دل تاریخ است. اینجا جایی است که جقه نادری، شمشیر شاهی، کلاه عباس میرزا و تاج فرح و تاج پهلوی هم نگهداری می گردد، تاجی از طلا و نقره و آراسته به الماس های برلیان، یاقوت کبود و مروارید که به شکل تاج های شاهنشاهان ساسانی است و رضا خان و محمدرضا شاه پهلوی در زمان تاجگذاری بر سر داشتند.

موزه دیدنی های دیگری هم مثل انواع جقه (پیش کلاه)، گلدان، سرپوش های غذا، قلیان، آینه، تنگ های مینا، شمعدان، فیروزه، شمشیر، خنجر، سپر، ساعت، قلمدان، انفیه دان، اشیای آراسته به یاقوت و لعل، تفنگ، عصا، مدال، تخت، سنجاق و گل سینه، شنل های مرواریددوزی شده، انواع نشان، سپر، کلاه، قهوه خوری هم دارد که تماشایشان هر بییننده ای را به وجد می آورد. تماشای گرانبهاترین جواهرات سلطنتی، موزه ملی جواهرات را به محبوب ترین جاذبه گردشگری پایتخت تبدیل نموده است، هرچند که فرصت بازدید از آن محدود است. از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 14تا 16:30 می توان با یک بلیط 4 هزار تومانی در آن قدم زد و با بخشی از تاریخ پر زرق و برق گذشتگان آشنا شد.

منبع: اسنپ تریپ

به "محبوب ترین جاذبه گردشگری تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محبوب ترین جاذبه گردشگری تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید