قدم به وادی اعتیاد با مصرف الکل حتی به اندازه کم

به گزارش وبلاگ عصر نو، محققان در آزمایش اخیر خود کشف کردند حتی نوشیدن اندازه کمی الکل، مغز را برای اعتیاد آماده می نماید.

قدم به وادی اعتیاد با مصرف الکل حتی به اندازه کم

بر اساس یک پژوهش نو بر روی جوندگان، حتی کمی الکل ممکن است باعث تغییراتی در مدار های بخشی از مغز و در نتیجه ایجاد اعتیاد گردد. به گفته محققان دانشگاه ایلینوی در آمریکا، راستا هایی که در آماده کردن مغز برای اعتیاد نقش دارند، با عوارض ناشی از نوشیدن نیز مرتبط هستند.

وبگاه سای تِک دِیلی (SciTechDaily)، ابهاش پاندی (Subhash Pandey)، از استادان دانشگاه ایلینوی، گفت: هنگامی که مغز اثرات ضداضطرابی الکل و بهبود خلق و خو، آرامش و همهمه، را تجربه می نماید، هم زمان برای اختلال مصرف الکل نیز آماده می گردد.

پاندی گفت: براساس مشاهدات ما رفتار هایی که نشان دهنده اعتیاد به الکل است، همواره ناشی از نوشیدن طولانی مدت الکل یا اندازه زیاد آن نیست؛ بلکه نتیجه تغییرات اپی ژنتیکی سریع در مغز است که حتی ممکن است با کمی نوشیدن آن شروع گردد.

پاندی و همکارانش در آزمایش هایش بر روی موش ها آن ها را در معرض الکل با غلظت کم قرار داد. آن ها موش ها را در هنگام حرکت در هزارتو مشاهده می کردند؛ سپس، از توالی یابی آراِن اِی (اسید های نوکلئیکی که در فرایند های مهم سلولی مانند سنتز پروتئین نقش دارند) برای آنالیز نمونه های بافت مغزی استفاده و الگو های بیان ژن را جست وجو کردند.

پژوهشگران پس از تجزیه وتحلیل نمونه ها دریافتند که ژن Hif 3 a به مدت زمان ماندن موش ها در بخش هایی از هزارتو مرتبط است و نتیجه گرفتند که حتی اندازه کم الکل، بیان ژن را در آمیگدال (بادامه مغز)، ناحیه ای از مغز که اضطراب را تنظیم می نماید، تغییر می دهد؛ به عبارت دیگر، یک راستا اپی ژنتیک برای اعتیاد ایجاد می نماید. تأثیر الکل بر موش های نر و ماده در این زمینه یکسان بود.

پاندی و همکارانش آزمایش های دیگری را نیز انجام دادند که در آن ژن را در آمیگدال موش ها با یا بدون قرار گرفتن در معرض الکل مسدود کردند تا متوجه ارتباط آن با اضطراب شوند. هنگامی که ژن Hif 3 a مسدود شد، اضطراب در موش های گروه کنترل افزایش یافت. این اقدام شبیه به ترک مصرف مداوم الکل بود و از اثرات ضداضطرابی الکل نیز جلوگیری می کرد.

پاندی گفت: باید بدانیم اندازه کم الکل مقدمات اعتیاد را فراهم می نماید. مردم نباید تصور نمایند که نوشیدن کمی الکل بی خطر است. غلبه بر اختلال مصرف الکل پیچیده است. اطلاعاتی که از این پژوهش به دست آوردیم، به ما یاری می نماید تا آنچه را که در مغز اتفاق می افتد، بهتر درک کنیم تا شاید روزی از آن برای ارائه درمان ها و فراوری دارو های بهتر استفاده گردد.

وبلاگ عصر نو علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "قدم به وادی اعتیاد با مصرف الکل حتی به اندازه کم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قدم به وادی اعتیاد با مصرف الکل حتی به اندازه کم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید