طرز تهیه مربای چاقاله گردو ؛ یک صبحانه مقوی و خوشمزه

به گزارش وبلاگ عصر نو، مربای چاقاله گردو که ممکن است تا به حال اسمش را نشنیده باشید، یکی از معروف ترین سوغاتی های کشور ارمنستان است و البته در کشور ما هم اصلی ترین سوغاتی شهر جلفای آذربایجان شرقی به شمار میرود؛ چون این منطقه مرکز اصلی فراوری گردو در کشور است. مربای چاقاله گردو از گردوی سبز نارس تهیه می گردد و انتخاب گردوهای مناسب مربا که به طور معمول از میانه های خرداد تا تیر برداشت می شوند، نکته ای بسیار مهم است.

طرز تهیه مربای چاقاله گردو ؛ یک صبحانه مقوی و خوشمزه

برای این که گردوهای مناسب برای تهیه این مربا را انتخاب کنید، یک خلال را داخل گردو فرو کنید. اگر خیلی راحت و بدون فشار زیاد این کار انجام شد، یعنی گردو تازه است. بعد از انتخاب گردوها مراحل آماده سازی مربا آغاز می گردد. اگر چه برای تهیه این مربا به زمان زیادی احتیاج دارید، اما نتیجه کار حتما شما را راضی خواهد نمود و یک تجربه فوق العاده را برایتان ثبت می نماید که علاوه بر طعم خوبش، فواید بی شماری هم دارد. با طرز تهیه مربای چاقاله گردو همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه مربای چاقاله گردو

  • چاقاله گردو 100 عدد
  • شکر دو کیلوگرم
  • آب چهار لیوان
  • جوهر لیمو دو قاشق مرباخوری
  • دانه میخک 10 عدد
  • آهک بهداشتی یک کیلوگرم
  • آب برای برطرف تلخی گردوها 20 لیتر

طرز تهیه مربا چاقاله گردو

مرحله اول

مربای توت فرنگی یا مربای به یا مربای گل سرخ گزینه ها خوبی برای آغاز یک روز دل انگیز هستند اما برای آغاز یک روز پرهیجان باید مربای چاقاله گردو را امتحان کنید. برای آغاز یک ظرف پر از آب را کنار دست خود قرار دهید. در این مرحله بهتر است از دستکش بهره ببرید. به یاری یک چاقو لایه نازکی از روی پوست گردو را جدا کنید و بلافاصله گردو را داخل آب بیندازید. سپس به همین ترتیب گردوهای دیگر را هم پوست گیری نموده و داخل آب بیندازید. صبر کنید تا گردوها حدود بیست روز داخل آب بمانند. اما باید هر روز آب آن را تعویض کنید تا بو نگرفته و تازه بماند.

مرحله دوم

یک قابلمه نسبتا بزرگ بردارید و آهک را داخل قابلمه بریزید. به تدریج آب را اضافه نموده و هم بزنید. برای این که آهک ته نشین گردد، قابلمه را حدود شش ساعت کنار قرار دهید. بعد از شش ساعت خیلی آرام آب را داخل یک ظرف دیگر ریخته و رسوب ته قابلمه را دور بریزید.

مرحله سوم

بعد از گذشت 20 روز گردوها را داخل آب آهک بریزید و صبر کنید تا برای پنج ساعت داخل آب بمانند. سپس آن ها را آبکش نموده و آب بگیرید تا آب آهک کاملا از روی آن ها پاک گردد. سپس به یاری یک چاقو گردوها را سوراخ کنید.

مرحله چهارم

قابلمه را پر از آب نموده و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید. گردوها را داخل آب جوش ریخته و بگذارید حدود پنج دقیقه ای بجوشند. گردوها را آبکش نموده و با آب سرد بشویید. این کار را برای چهار بار تکرار کنید؛ یعنی یک قابلمه آب را روی حرارت قرار دهید. گردوها را پنج دقیقه بجوشانید و آبکش کنید سپس با آب سرد بشویید. این کار کاملا تلخی گردوها را خواهد گرفت. در آخرین بار صبر کنید تا گردوها حدود چهل دقیقه روی حرارت بمانند تا پخته شده و نرم شوند.

مرحله پنجم

داخل یک ظرف شکر را با آب مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا به جوش آیند. سپس گردوهای پخته شده را داخل شربت بریزید و میخک ها را به آن اضافه کنید. بعد از این که آب مربا به قوام رسید، جوهر لیمو را اضافه نموده و بعد از چهار تا پنج دقیقه جوشاندن حرارت را خاموش کنید. مربای چاقاله گردوی شما اماده است؛ نوش جان!

فوت و فن های طرز تهیه مربا

  • بعد از این که مربا سرد شد، آن را داخل ظروف شیشه ای درب دار ریخته و داخل یخچال نگهداری کنید.
  • اندازه شکر مربا به ذائقه تان بستگی دارد. اگر دوست داشتید، می توانید اندازه شکر را بیشتر یا کم تر کنید.
  • می توانید به جای جوهر لیمو از دو قاشق غذاخوری آبلیمو بهره ببرید. آبلیمو و جوهرلیمو از شکرک زدن مربا جلوگیری می نمایند.
منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه مربای چاقاله گردو ؛ یک صبحانه مقوی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مربای چاقاله گردو ؛ یک صبحانه مقوی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید