سکه تاریخی نقره آل جلایر کشف شده در استان هرمزگان در لیست ثبت ملی نهاده شد

به گزارش وبلاگ عصر نو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، سکه تاریخی نقره آل جلایر کشف شده در استان هرمزگان در لیست ثبت ملی نهاده شد.

سکه تاریخی نقره آل جلایر کشف شده در استان هرمزگان در لیست ثبت ملی نهاده شد

محمد محسنی اضافه نمود: این سکه در کاوش های شهر حریره کیش در سال 1390 بدست آمده و شماره ثبت ملی آن در ماههای آینده اعلام می گردد.

وی ادامه داد: سکه نقره (درهم) ضربی آل جلایر به قطر 23 میلیمتر است که طبق مقایسه اجرا شده با نمونه های مشابه، با توجه به شکل ظاهری سکه و عبارات نقر شده بر پشت و روی این سکه نقره و نیز ذکر نام خلیفه میتوان قدمت آن را مربوط به دوران جلایریان (آل جلایر) قرن هشتم ه. ق (740-835) و به احتمال فراوان زمان خلافت شیخ اویس بهادر خان (757-776) دانست.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه نمود: روی سکه عبارت السلطان الاعظم (شیخ اویس؟) بهادر خان خلد ملکه و پشت سکه، درون کادر چهارگوش (مربعی) عبارت لا اله الا الله محمد رسول الله نگاشته شده است.

محسنی بیان نمود: عبارت حاشیه ای پشت سکه ناخواناست و به احتمال فراوان نام خلفای راشدین در چهار جهت نوشته شده و سمت راست سکه سوراخی وجود دارد که احتمالا جهت آویختن حلقه آویز بوده است.

وی ابراز کرد: سکه دارای آلودگی و رسوبات سیاه رنگ است و نیز در قسمتهایی از لبه، فلز دچار چین خوردگی، تاب برداشتن شده است، نبودن نام ضرابخانه و سال ضرب بر روی سکه شاید به علت ناخوانا بودن بعضی کلمات به وسیله نگارنده بوده باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه نمود: سکه ها تنها منابع دست اولی بوده که حاوی اطلاعات ارزشمندی از شرایط اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی یک دوره هستند و از آنجایی که سکه ها یکی از ابزارهای مهم در تاریخ گذاری هستند، علم سکه شناسی، باستان شناسان را قادر خواهد ساخت که سال یابی لایه های فرهنگی کشف شده را مشخص تر و دقیق تر مشخص نمایند.

سکه آل جلایر هم اکنون در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس نگهداری می گردد.

منبع: همگردی

به "سکه تاریخی نقره آل جلایر کشف شده در استان هرمزگان در لیست ثبت ملی نهاده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سکه تاریخی نقره آل جلایر کشف شده در استان هرمزگان در لیست ثبت ملی نهاده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید