دمای بسیار بالا چه اثری بر سلامت روان می گذارد؟ ، نشانه های تاثیر گرما بر سلامت روان کدامند؟

به گزارش وبلاگ عصر نو، موج های گرما در تابستان نه تنها می تواند سلامت جسمی افراد را به خطر بیندازد، بلکه می تواند سلامت روانی آنها را هم در معرض تهدید قرار دهد.

دمای بسیار بالا چه اثری بر سلامت روان می گذارد؟ ، نشانه های تاثیر گرما بر سلامت روان کدامند؟

به گزارش وبلاگ عصر نو دماهای بسیار بالا می تواند بر قدرت شناختی افراد اثر بگذارد و به این ترتیب توانایی فکر کردن واضح، تصمیم گیری، برقراری ارتباط درست و انجام اقدامات محافظتی را از آنها سلب کند.

بعلاوه گرمای شدید مانع از خوابیدن راحت می گردد و با افزایش خطر در گرفتن خشونت- چه خشونت فردی و چه خشونت گروهی- ارتباط داده شده است. بعضی از آنالیز ها نشان داده اند حتی گرمای شدید را با افزایش خطر خودکشی مرتبط نموده اند.

دماهای بالا بعلاوه می تواند باعث کاهش احساس لذت و شادی وافزایش مقدار استرس، خشم و خستگی گردد.

افراد دچار بیماری بیشتر آسیب می بینند

افرادی که دچار بعضی از بیماری های زمینه ای از جمله بیماری های روانی وخیم و مداوم هستند، ممکن است بیشتر در معرض خطرات روانی گرمای شدید قرار گیرند. دلیل این است که بعضی از داروهایی که برای درمان این بیماری ها به کار می روند، ممکن است توانایی تنظیم دمای بدن را تغییر دهند.

یک آنالیز که سال پیش در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شد، نشان داد که دماهای بالای در فصل گرم سال با افزایش مراجعه به بخش های اورژانس به دلیل اختلال های روانی همراهی دارد.

با اینکه مقدار خودکشی و مراجعه به بخش های اورژانس روانپزشکی را اغلب نخستین سنجه های مورد اشاره در بحث درباره اثرات حرارت شدید هستند، چرا که شدیدترین و ضربه زننده ترین پیامدها شمرده می شوند، اما گرمای شدید می تواند بر چالش های روزانه افراد از جمله توانایی شان برای پردازش اطلاعات و واکنش به دنیا هم تاثیر بگذارد.

کارشناسان می گویند گرمای شدید می تواند بر توانایی افراد برای کارکرد مستقل و تنظیم امورمان در طول روز اثر می گذارد.

نشانه های هشداردهنده پیامدهای روانی گرمای شدید

یکی از نشانه های هشداردهنده درباره تاثیر گرما بر سلامت روانی ایجاد اشکال در به خواب رفتن است. به خصوص افرادی که در سطوح پایین تر مالی و اجتماعی قرار دارند، ممکن است توانایی مالی تهیه وسایل خنک کننده موثر را نداشته باشند یا در طول روز به مکان های با دمای خنک دسترسی نداشته باشند و در نهایت هم روز داغ آنها به یک شب داغ ختم گردد و این شرایط بر توانایی شان برای خوابیدن اثر می گذارد.

گرمای شدید و بیخوابی ناشی از آن می تواند تصمیم گیری های روزانه فرد حتی در کارهای ساده ای مانند توقف پشت چراغ هدایت در هنگام رانندگی تاثیر بگذارد.

در مواقعی که موج گرما منطقه گسترده ای را فرا گرفته است، ممکن است شمار فراوانی از افراد دستخوش چنین اثراتی شوند و مسائل عمده بهداشت عمومی به وجود آید که پیامدهای قابل توجهی برای مردم داشته باشد.

یک نشانه هشداردهنده دیگر در خصوص اثر گرما بر سلامت روانی افزایش تحریک پذیری و احساس ناکامی، فراخنای توجه کوتاه تر، تاخیر در حافظه و یادآوری و مدت بیشتر از حد معمول برای تکمیل کردن وظایف است.

تحریک پذیری و احساس ناکامی در صورت تداوم ممکن است به مرحله ای برسد که انفجار خشم و پرخاشگری بینجامد.

چه کار باید کرد؟

کارشناسان می گویند برای حفظ سلامت روانی در میانه موج گرمای تابستانی تا حد ممکن خود را از گرما دور نگهداشت، اگر کار در محیط بیرون اجتناب ناپذیر است به طور مکرر وقفه ای برای استراحت به خود داد و آب بدن را تامین کرد.

بحران اقلیمی و گرمایش دنیای باعث شده است موارد موج های گرمای شدید شایع تر و طولانی تر شوند و بنابراین باید اقداماتی برای مقابله با آنها انجام داد تا سلامت روانی افراد را حفظ کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "دمای بسیار بالا چه اثری بر سلامت روان می گذارد؟ ، نشانه های تاثیر گرما بر سلامت روان کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دمای بسیار بالا چه اثری بر سلامت روان می گذارد؟ ، نشانه های تاثیر گرما بر سلامت روان کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید