بخشنامه استفاده از کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی ابلاغ شد

به گزارش وبلاگ عصر نو، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه ای جزییات حذف دفترچه درمانی را از ابتدای اسفند ماه به همه واحد های اجرایی ستادی و استانی این سازمان ابلاغ کرد.

بخشنامه استفاده از کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی ابلاغ شد

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ عصر نو، با توجه به فراهم شدن امکان ارایه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراکلینیک شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...) در بستر الکترونیک برای همه پزشکان و ارائه نمایندگان خدمات تشخیصی و درمانی، با صدور این بخشنامه، چاپ دفترچه های درمانی جدید از اول اسفند ماه سال 1399 متوقف می گردد.

براساس این بخشنامه، از اول اسفند سال 1399 صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی متوقف و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می توانند با ارایه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شده و در زمان مراجعه به پزشک و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارایه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

در این بخشنامه همچنین مطرح شده است، همه بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب کاربری و تکمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذکور اقدام نمایند. تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراکز درمانی نیز می توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یکی از روش های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل نمایند.

روش 1: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان

روش 2: شماره گیری #1420*4*، انتخاب گزینه 1 (استعلام اعتبار درمانی)، ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان

روش 3: شماره گیری #1*1420*4*، ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان

روش 4: استفاده از اپلیکیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان

روش 5: شماره گیری #1666*، انتخاب گزینه 1 (استحقاق سنجی)، ورود کدملی و مشاهده شرایط پوشش بیمه درمان

در مواردی که بیمه شده بر اساس نتایج دریافتی از روش های فوق یا اعلام مراکز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می تواند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری کند.

تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب کاربری می توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه نمایند.

همه پزشکان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می توانند با ثبت نام در سامانه نسخه الکترونیک این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام کاربری، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام نمایند.

چنانچه پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، راسا مبادرت به تهیه سامانه های نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک نموده اند و از سامانه های تحت مالکیت سازمان (ep.tamin.ir, darman.tamin.ir) استفاده نمی نمایند، می توانند با استفاده از سامانه های در اختیار و مورد نظر خود و از طریق پیاده سازی نرم افزار های واسط (API) توسط شرکت های نرم افزاری طرف قرارداد خود، نسبت به نسخه نویسی و پذیرش الکترونیک نسخ اقدام نمایند.

پزشکان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد (رویت کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی) و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) از روش های اعلامی سازمان، نسبت به نسخه نویسی و ارایه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الکترونیک و در صورت قطع بودن سیستم مکانیزه با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب پزشک و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام نمایند.

روش های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای بیماران خاص همانند سایر بیمه شدگان است، با این تفاوت که این بیماران در کد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند خاص مشخص می شوند.

ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی که نوزاد فاقد کدملی باشد تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص کدملی به نوزاد (حداکثر تا یکماه پس از تولد) از طریق کدملی مادر امکان پذیر است.

تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از کد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (10 رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می گیرد؛ بنابراین ارائه جلد دفترچه درمانی برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است. همچنین آن دسته از بیمه شدگان اتباع خارجی که جدیدالورود هستند، با ارایه شماره اختصاصی فراگیر (فیدا) می توانند از خدمات درمانی در تعهد سازمان بهره مند شوند.

ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نمی باشد و در حین درمان این فرایند انجام می گردد.

در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، پزشک پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشکی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الکترونیک اقدام می کند. در این صورت حق الزحمه پزشک معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط این سازمان پرداخت خواهد شد.

در صورت مراجعه بیمار به پزشک طرف قرارداد، چنانچه امکان استفاده از سامانه های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...) میسر نباشد، پزشک پس از احراز هویت بیمار با استفاده از کارت ملی /شناسنامه /دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب /مرکز درمانی (ترجیحا در قطع A 5) اقدام می کند. لازم به ذکر است تا زمان ابلاغ استاندارد لازم برای سرنسخه از طرف سازمان، دستور پزشک می بایست به صورت خوانا در دو برگ تجویز گردد. برگ اول سرنسخه برای مراجعه به داروخانه و سایر موسسات پاراکلینیک به بیمار و برگ دوم سرنسخه برای دریافت حق الزحمه به مدیریت درمان استان تحویل می گردد. ارسال برگ دوم سرنسخه مخصوص پزشک به مدیریت درمان استان، کمافی السابق مشابه فرآیند ارسال برگ مخصوص پزشک در دفترچه درمانی است.

ثبت مشخصات هویتی بیمار شامل نام و نام خانوادگی، شماره کدملی، تاریخ ویزیت بیمار و ثبت کد پیگیری استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) بر روی سرنسخه پزشک /مرکز درمانی الزامی است (ثبت کد پیگیری استحقاق درمان توسط پزشکان تا اطلاع ثانوی اجباری نیست).

چنانچه از تاریخ 1 /12 /1399 و بعد از آن، برخی از بیماران با دفترچه درمانی خود به پزشک مراجعه نمایند، پزشک می تواند در صورت عدم امکان نسخه نویسی الکترونیک، همانند روال سابق از دفترچه درمانی بیماران برای تجویز خدمات پزشکی استفاده نموده و برگ مخصوص پزشک را کمافی السابق به مدیریت درمان استان ارسال کند.

پزشک طرف قرارداد، باید نسبت به ثبت عملکرد خود (اعم از انجام ویزیت و خدمات) که با استفاده از سرنسخه مطب یا برگ دفترچه درمانی بیماران اجرا شده است، در فرم ثبت نسخ کاغذی سامانه نسخه الکترونیک کمافی السابق اقدام و نسخ کاغذی را در سرانجام ماه به مدیریت درمان استان ارسال کند.

پزشکان غیرطرف قرارداد همانند پزشکان طرف قرارداد می توانند با اتصال به سامانه های الکترونیک سازمان یا سامانه های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه نویسی الکترونیک اقدام نمایند. در صورت عدم امکان استفاده از سامانه های الکترونیک به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...)، پزشک می تواند دستور پزشکی را در سرنسخه مخصوص مطب /موسسه در یک برگ تجویز و تحویل بیمار کند.

از آنجا که تجویز برخی دارو ها (از قبیل دارو های تحت وب، بیماران خاص، سرطانی، MS و...)، صرفاً از طریق نسخه الکترونیک، در دستور کار سازمان است، ضروری است اطلاع رسانی لازم به پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی غیرطرف قرارداد برای استفاده از بستر الکترونیک برای نسخه نویسی و پذیرش نسخ الکترونیکی انجام پذیرد. تمهیدات لازم برای ایجاد دسترسی موسسات مذکور برای پذیرش نسخ الکترونیک توسط مدیریت درمان استان فراهم می گردد.

داروخانه ها و موسسات پاراکلینیک برای ارایه خدمات بر بستر غیرالکترونیک (نسخ کاغذی) حتی الامکان باید نسبت به دریافت و ثبت کد پیگیری اقدام نمایند. ثبت کد پیگیری پس از تکمیل مشخصات بیمه شدگان در سامانه eservices.tamin.ir الزامی خواهد بود.

در صورت عدم نسخه نویسی الکترونیک، بیمار می تواند نسخه کاغذی پزشک معالج را به داروخانه ها و یا موسسات پاراکلینیک طرف قرارداد ارایه نموده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نماید. موسسات مذکور موظف می باشند با استفاده از کد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخ مندرج در سرنسخه مخصوص پزشک /موسسه در سامانه معاونت درمان (darman.tamin.ir) و یا سامانه تحت مالکیت مرکز (از طریق پیاده سازی API)، و ارایه خدمت اقدام و نسخ کاغذی را مطابق قرارداد به مدیریت درمان استان ارسال نمایند. فرایند ثبت نسخ کاغذی مندرج در دفترچه های درمانی تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود.

از آنجا که نسخه نویسی و پذیرش نسخ در بستر الکترونیک برای تکمیل پفراینده سلامت بیمه شدگان ضروری است، پرداخت مطالبات مرتبط با نسخ الکترونیک در اولویت سازمان قرار گرفته است. استفاده از نسخ کاغذی هم صرفاً در مواردی مجاز است که نسخه نویسی الکترونیک به دلایل نرم افزاری (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...) و سخت افزاری و ... فراهم نباشد.

هماهنگی لازم با بیمه مرکزی برای پذیرش نسخ الکترونیک توسط شرکت های ارایه دهنده بیمه تکمیلی درمان به عمل آمده و توسط بیمه مرکزی به شرکت های بیمه تجاری ابلاغ شده است. در صورت تجویز دستور پزشک بر روی سرنسخه نیز، بیمه شده می تواند نسخه کاغذی پزشک را همچنان به بیمه تکمیلی مربوطه تحویل و اقدام کند.

تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشک به صورت نسخه الکترونیک یا کاغذی به استناد کدملی در پفراینده سلامت شخص بیمه شده ثبت می گردد؛ بنابراین استفاده از کدملی غیر و من غیرحق ضمن مغایرت با موازین حقوقی می تواند در فرایند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشکل نماید؛ لذا تمامی پزشکان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با کد ملی غیر برابر مقررات و ضوابط خودداری نمایند. مسئولیت حقوقی و قضایی حاصل از ارایه و یا استفاده از کد ملی غیر به عهده شخص /اشخاص مربوطه خواهد بود.

معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی موظف است که ظرف مدت ده روز از تاریخ صدور این بخشنامه، ضوابط حذف دفترچه را در دو استان فارس و مازندران، که طرح پزشک خانواده در آن ها اجرا می گردد، تدوین و ابلاغ کند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هشتم بهمن ماه نیز در جلسه با مدیران حوزه های درمان و فناوری اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی گفته بود: چاپ و عرضه دفترچه جدید تأمین اجتماعی از اول اسفند ماه در تمامی شعب و کارگزاری های سراسر کشور متوقف می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بخشنامه استفاده از کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه استفاده از کارت ملی برای دریافت خدمات درمانی ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید