استفاده از تجهیزات چینی برای توسعه شبکه 5G در کشور

به گزارش وبلاگ عصر نو، دیجیاتو نوشت: زارع پور گفت بسیاری از تجهیزات اینترنت نسل چهارم در کشور ما ساخت کشور چین است و در توسعه نسل پنجم نیز با چین همکاری داریم.

استفاده از تجهیزات چینی برای توسعه شبکه 5G در کشور

عیسی زارع پور با اشاره به همکاری های ایران و چین در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور به چین، وزیر امور خارجه تفاهم نامه مشترکی را در حوزه نرم افزار، سخت افزار و حوزه های فضایی با چین به امضا رساند که دارای بندهای مختلفی است و می تواند به توسعه کشورمان در این زمینه یاری کند.

وزیر ارتباطات درباره توسعه اینترنت نسل پنجم، افزود: بسیاری از تجهیزات اینترنت نسل چهارم در کشور ما چینی است و طبیعی است که برای اینترنت نسل پنجم هم بتوانیم از تجیزات چینی استفاده کنیم.

گفتنیست در بند د از ضمایم شماره 2 قرارداد 25ساله همکاری ایران و چین بخشی به نام همکاری در زمینه فناوری و ارتباطات و رادیو وجود داشت که در آن به توسعه نسل پنجم تلفن همراه اشاره شده بود. ناگفته نماند در بهمن ماه سال گذشته نیز وزیر ارتباطات از ارتقای کیفیت اینترنت ثابت و نسل پنجم اینترنت همراه با یاری چین صحبت نموده بود.

او در این زمینه گفته بود: ما در همکاری هایی که با کشورهای مختلف از جمله چین داریم، توسعه فناوری های لازم برای هم حوزه 5G و هم کیفیت بخشی ارتباطات و اینترنت ثابت را در دستور کار قرار داده ایم. خاطر نشان می گردد وزیر ارتباطات چندی پیش همکاری با چین برای راه اندازی اینترنت ملی را شایعه ای بی اساس دانست.

در تابستان سال گذشته بعضی شرکت های ایرانی توانسته بودند به توسعه 5G در کشور بدون یاری از سایر کشورها دست پیدا نمایند. آنها خواهان حمایت های مالی برای ادامه راه خود شدند اما به نظر می رسد که توسعه این مسیر از سمت دولت، همکاری های چین را لازم دارد و فراوری بومی در این مسیر چندان اولویت ندارد.

بعضی از کارشناسان این احتمال را می دهند که توسعه نسل پنجم تلفن همراه با یاری شرکت های چینی نظیر هوآوی در جریان است هرچند هنوز هیچ چیزی در این مورد به طور رسمی اعلام نشده است اما در توسعه نسل چهارم 4G این شرکت همکاری های زیادی با ایران داشته بود. شایان ذکر است تا به امروز چندین کشور فعالیت شرکت هواوی برای توسعه اینترنت فایو جی را به دلایل امنیتی در کشور خود ممنوع نموده اند.

از اکتبر سال 2022 تا کنون، بیش از 230 اپراتور در سراسر دنیا خدمات تجاری 5G را ارایه نموده اند و در مجموع، فعالان این صنعت بیش از سه میلیون ایستگاه پایه 5G راه اندازی نموده است که به بیش از 700 میلیون مشترک خدمات ارایه می دهد. در ایران نیز ایرانسل و همراه اول از سالیان گذشته به عرضه 5G در نقاط مختلف کشور دست زدند و این دو اپراتور بیش از 100 دکل 5G در کشور احداث کردند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "استفاده از تجهیزات چینی برای توسعه شبکه 5G در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از تجهیزات چینی برای توسعه شبکه 5G در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید