چگونه در تفلیس رفت و آمد کنیم؟

به گزارش وبلاگ عصر نو، هر موقع که قصد سفر به کشوری خارجی را داریم، باید قبل از آنکه اقدام به تهیه بلیط مقصد مورد نظر کنیم، به آنالیز عوامل مهم و تاثیر گذار در کشور مقصد بپردازیم؛ این عوامل از رزرو هتل گرفته تا انواع دیدنی ها و منطقه ها تاریخی کشور مقصد را در بر می گیرند. یکی از مهم ترین مواردی که از اهمیت بسیاری در سفرهای خارجی برخوردار است، اطلاع از حمل و نقل موجود در آن کشور است. با کسب اطلاعات کافی در خصوص حمل و نقل عمومی یک شهر، می توانید در صورت احتیاج از وسایل نقلیه ارزان بهره ببرید و یا با آگاهی از مسیرهای مختلف بدون صرف زمان بسیار، به مقاصد مورد نظر خود دست پیدا کنید.

چگونه در تفلیس رفت و آمد کنیم؟

سفر به شهر تفلیس نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای آنکه بتوانید یک سفر کاری یا تفریحی بدون دغدغه را پشت سر بگذارید، باید با سیستم حمل و نقل و بعلاوه هزینه های هر کدام آشنایی داشته باشید. از همین رو، در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به آنالیز حمل و نقل عمومی در تفلیس بپردازیم و انواع وسیله نقلیه عمومی مورد استفاده مردم در این شهر را معرفی نماییم.

حمل و نقل عمومی در تفلیس به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

شهر تفلیس یکی از محبوب ترین و مطرح ترین مقاصد تفریحی و مهاجرتی ایرانیان به شمار میرود و در سال های اخیر نیز علاقه مندان بسیاری را به خود جذب نموده است. برای آن که در سفر به این شهر دچار مشکل نشوید، یکی از مهم ترین اقداماتی که باید انجام دهید کسب اطلاع از انواع حمل و نقل عمومی در تفلیس می باشد. حمل و نقل عمومی در تفلیس به چند دسته کلی تقسیم می شوند، اما از خصوصیات و ویژگی هایی نیز برخوردارند که باید قبل از سفر به این شهر از آن ها با خبر باشید.

آشنایی با انواع راه های شهر تفلیس

در کنار آشنایی با حمل و نقل عمومی در تفلیس شما باید تا حدودی با راه ها و دسترسی های موجود در شهر نیز آشنا بوده یا از فردی که به این امور آشنا هستند یاری بگیرید. هزینه استفاده از بعضی وسایل نقلیه در شهر تفلیس نسبتا بالا می باشد و با این حال وسایلی هستند که می توانید با صرف کمترین هزینه از آن ها بهره ببرید و بدون دغدغه به مقصد خود برسید. با کسب اطلاع در خصوص حمل و نقل عمومی در تفلیس این فرصت را خواهید داشت تا به تمام مکان ها و مراکز دیدنی که می خواهید، به راحتی دست پیدا کنید. بنابراین همراه وبلاگ عصر نو باشید تا با همه وسایل نقلیه مورد استفاده در شهر تفلیس آشنا شوید.

بلیط الکترونیک شهر تفلیس چیست؟

همان طور که می دانید، شهر تفلیس، مرکز کشور گرجستان بوده و از امکانات پیشرفته بسیاری برخوردار است. این شهر، همچون بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، دارای خطوط مترو می باشد و مسافرانی که قصد استفاده از مترو را دارند باید اقدام به تهیه بلیط های الکترونیک نمایند. بلیط الکترونیک این شهر، با نام کارت مترو مانی (Metromoney) شناخته می گردد و با در اختیار داشتن آن هم می توانید از خطوط مترو استفاده نمایید و هم می توانید سوار اتوبوس های شهر شوید.

چگونه می توان بلیط مترو تفلیس را تهیه کرد؟

بلیط های مترومانی خطوط مترو تفلیس، از هزینه بالایی برخوردار نیستند و شما می توانید با صرف هزینه های معقول از این خدمات بهره مند شوید. بعلاوه، برای تهیه بلیط های مترومانی می توانید به دفاتر فروش بلیط یا ایستگاه های مترو مراجعه کنید، با این حال، تهیه این بلیط اغلب در ایستگاه های مترو راحت تر بوده و بهتر است بدانید که در صورت تهیه بلیط مترومانی، می توانید از آن برای بیش از یک نفر استفاده نمایید و نیازی نیست تا همه همراهان شما اقدام به تهیه بلیط نمایند.

  • اطلاعات تکمیلی در خصوص کارت مترو مانی

در صورت تهیه این کارت می توانید آن را به هر میزانی که می خواهید شارژ نمایید و نکته قابل توجه این است که، در مقابل سایر وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس، استفاده از مترو و تهیه کارت مترو مانی، از کمترین هزینه برخوردار است. طریقه استفاده از کارت مترو مانی مانند کارت های مترو ایران بوده و برای استفاده تنها کافی است کارت را بر روی دستگاه کارت خوان نگه دارید و سپس به مترو وارد شوید. یکی از مزایای استفاده از کارت مترو مانی این است که شما این فرصت را دارید تا یک ساعت و نیم بعد از استفاده از کارت، به صورت رایگان از مترو و اتوبوس استفاده نمایید.

معرفی خطوط مترو تفلیس

در صورتی که در شهر مقصد خود از ماشین شخصی استفاده نمی کنید، می توان گفت یکی از راه های ارزان و سریع، برای رسیدن به منطقه ها مختلف شهر، استفاده از مترو می باشد. متروی شهر تفلیس در کل به دو خط مجهز بوده و تمامی ایستگاه ها در این شهر هم به زبان گرجی و هم به زبان انگلیسی نوشته شده اند. با استفاده از متروی تفلیس می توانید به اغلب نقاط مهم شهر، مانند ایستگاه مرکزی راه آهن دسترسی پیدا کنید. فاصله بین هر ایستگاه 5 دقیقه بوده و سرعت آن نیز قابل قبول می باشد.

  • انواع خطوط مترو شهر تفلیس

خط مترو شهر تفلیس از دو خط قرمز و سبز تشکیل شده است. خط قرمز که با نام های آخمتلی و وارکتلی (Akhmeteli-Varketili Line) نیز شناخته می گردد، در کل 16 ایستگاه مختلف دارد و از ایستگاه آخمتلی آغاز شده و تا ایستگاه وارکتلی ادامه پیدا می نماید. طول کلی این خط 19.6 کیلومتر بوده و از مرکز شهر نیز عبور می نماید. خط سبز نیز که بعلاوه با نام سوبارتلو (Saburtalo Line) شناخته می گردد، از 6 ایستگاه تشکیل شده و به علت مسیری که از آن عبور می نماید، می توان گفت که چندان به کار گردشگران نمی آید.

  • اطلاعات کلی در خصوص مترو تفلیس

ساعت کاری مترو این شهر از 06:00 صبح تا 24:00 شب می باشد و هزینه استفاده از مترو، بسیار ارزان است. نحوه استفاده از مترو تنها با استفاده از کارت مترو مانی و یا بلیط تک سفره امکان پذیر می باشد. در صورتی که قصد تهیه بلیط تک سفره را دارید، می توانید آن ها را در قبال هزینه های نقدی دریافت نمایید.

خطوط اتوبوس رانی شهر تفلیس

اتوبوس های تفلیس در دو رنگ زرد و آبی تقسیم بندی می شوند که وجه تمایز آن ها، ابعاد آن ها می باشد. اطلاعاتی از قبیل شماره اتوبوس ها و جزئیات مسیری که طی می نمایند، روی پنجره جلویی آن ها نوشته شده است، با این حال اگر با زبان گرجی آشنایی ندارید این اطلاعات به کار شما نمی آیند. شما می توانید اطلاعات کامل مورد نظر خود را از تابلوهای الکترونیکی که در هر ایستگاه نصب شده اند به دست آورید و بعلاوه دریابید که به صورت میانگین چقدر باید در انتظار اتوبوس بعدی باشید.

  • اطلاعات تکمیلی در خصوص اتوبوس های تفلیس

همچون مترو، شما این فرصت را دارید تا در زمان هایی که با همراهانتان قصد استفاده از اتوبوس را دارید، تنها یک بار از کارت مترو مانی خود بهره ببرید و باقی همراهان شما به صورت رایگان و تنها با استفاده از هزینه ای که شما پرداخت نموده اید، وارد اتوبوس شوند. ساعت کار اتوبوس رانی این شهر از 07:30 صبح تا 23:00 می باشد و شما می توانید به دو روش پرداخت با کارت مترومانی یا وجه نقد، اقدام به پرداخت هزینه آن نمایید.

مینی بوس رانی شهر تفلیس (مارشروتکا)

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی در تفلیس که در کشور ما به صورت بسیار محدود از آن استفاده می شوند، مینی بوس می باشد. در واقع مینی بوس ها در شهر تفلیس به میزان مترو و اتوبوس مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار پرکاربرد هستند. این مینی بوس ها که با نام مارشروتکا شناخته می شوند، در کنار خیابان نگه می دارند و مسافر سوار می نمایند. برای پرداخت در مینی بوس ها می توانید از کارت مترو مانی و یا پول نقد بهره ببرید و برای آن که سوار مینی بوس ها شوید کافی است در کنار خیابان ها برایشان دست تکان دهید.

تاکسی های عمومی تفلیس

یکی از مواردی که قبل از استفاده از تاکسی های شهر تفلیس باید در نظر داشته باشید، این است که تاکسی های این شهر فاقد تاکسی متر می باشند و از همین رو، پیشنهاد می گردد قبل از آن که سوار تاکسی ها شوید در خصوص نرخ و هزینه های آن با راننده ها پرس و جو کنید تا به مشکل نخورید. با این حال، استفاده از تاکسی در این شهر هزینه های مناسبی را در بر دارد و نباید انتظار داشته باشید که هزینه رفت و آمد شما در شهر، نجومی گردد.

تاکسی های آنلاین، یکی از پرکاربردترین حمل و نقل عمومی در تفلیس

همان طور که در کشور ایران، تاکسی های آنلاینی مانند اسنپ به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، در شهر تفلیس نیز این دست از تاکسی ها بسیار پر کاربرد بوده و برای استفاده از آن ها کافی است اپلیکیشن مربوطه را بر روی گوشی خود نصب کنید، مبدأ و مقصد را تعیین کنید و در نهایت منتظر تاکسی بمانید.

از جمله تاکسی های آنلاین تفلیس می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تاکسی فای | Taxify
  • یاندکس | Yandex
  • تاکسی آن | TaxiOnn
  • اوبر | Uber

قطار بین شهری در شهر تفلیس

قطارهای بین شهری تفلیس برای افرادی که می خواهید به شهرهای مختلف گرجستان سفر نمایند و در عین حال از چشم انداز ها زیبای این شهر نیز لذت ببرند، انتخاب مناسبی می باشد. شما می توانید برای سفر به شهرهایی مانند باتومی، از تفلیس سوار این دست از قطارها شوید. با این حال، باید از ساعات حرکت قطارها با خبر باشید و اگر قصد سفر به باتومی را از شهر تفلیس دارید، بهتر است بدانید که قطارهای بین شهری به مقصد باتومی، به صورت دو روز در میان و در ساعت 12 شب حرکت دارند.

تله کابین و قطار کابلی

حمل و نقل عمومی در تفلیس به موارد گفته شده ختم نمی شوند و شما این فرصت را دارید تا برای نقل مکان در نقاط مختلف شهر از تله کابین و قطار کابلی بهره ببرید و در کنار پیمودن مسافت مورد نظر خود، از چشم انداز ها زیبای اطراف شهر نیز لذت ببرید. طبق آنالیز های اجرا شده به وسیله وبلاگ عصر نو ، استفاده از تله کابین و قطار کابلی شهر تفلیس به صورت زیر می باشد :

  • تله کابین | Cable Car

ایستگاه های تله کابین تفلیس را می توانید در پارک رایک (Rike Park) و قلعه باستانی ناریکالا (Narikala) پیدا کنید. هزینه استفاده از تله کابین کمی از قطار کابلی بیشتر می باشد، با این حال با استفاده از تله کابین این فرصت را دارید تا در کنار تماشای چشم انداز فوق العاده ای از شهر، به راحتی خود را به ناریکالا برسانید.

  • قطار کابلی | Funicular

قطار کابلی را می توانید در مرکز شهر تفلیس پیدا کنید، با استفاده از این قطار می توانید به مکان هایی مانند بام تفلیس یا پارک متاتسمیندا دسترسی پیدا کنید. هزینه استفاده از این قطارها بسیار مناسب بوده و اگر قصد دارید تا خود را به اولین ایستگاه قطار برسانید، باید به پایین کوه متاتسمیندا رفته و در آنجا به پیمودن مسیری کوتاه خود را به ایستگاه اول برسانید.

فرودگاه بین المللی تفلیس | Tbilisi International Airport

مرکز گرجستان تنها از یک فرودگاه برخوردار است که آن هم فرودگاه بین المللی تفلیس است. فرودگاه بین المللی تفلیس، اصلی ترین پایانه هوایی کشور گرجستان به شمار می رود که در 17 کیلومتری جنوب شرقی شهر تفلیس واقع شده است. این فرودگاه بین المللی در کل گنجایش جا به جایی 2.8 میلیون مسافر را دارد. تعداد کل مسافرانی که در سال 2015 به این فرودگاه رفت و آمد داشتند، 547,150 نفر بوده است. بعلاوه این فرودگاه با نام شوتا روستاولی (Shota Rustaveli) نیز شناخته می گردد.

سؤالات متداول

  • سیستم حمل و نقل شهر تفلیس شامل چه مواردی می گردد ؟

سیستم حمل و نقل شهر تفلیس متنوع بوده و شامل مواردی مانند : مترو، اتوبوس، مینی بوس، تله کابین، قطار کابلی و تاکسی های خطی و آنلاین می گردد.

  • چگونه می توان از مترو در شهر تفلیس استفاده کرد ؟

برای استفاده از خطوط مترو کافی است اقدام به تهیه بلیط مترومانی نمایید و با مطالعه راهنمای خطوط مترو، از خطوط مترو سبز و قرمز استفاده نمایید. با این حال خطوط سبز مترو زیاد مورد استفاده گردشگران قرار نمی گیرند.

  • هزینه استفاده از مترو و اتوبوس در شهر تفلیس چقدر است ؟

هزینه های مترو و اتوبوس در تفلیس می تواند متغیر باشد، با این حال این هزینه ها معقول و به صرفه هستند. بعلاوه اگر با همراهان خود به شهر تفلیس سفر می کنید، خوب است بدانید در صورتی که یک نفر با کارت مترومانی خود هزینه مترو یا اتوبوس را پرداخت کند سایرین نیازی به پرداخت هزینه نداشته و می توانند به صورت رایگان از خدمات استفاده نمایند.

  • دسترسی به فرودگاه تفلیس چگونه امکان پذیر می باشد ؟

فرودگاه بین المللی تفلیس در موقعیت مکانی مناسبی در شهر واقع شده است و برای دسترسی به آن می توانید هم از خطوط مترو و هم از خطوط اتوبوس استفاده نمایید. بعلاوه اگر در یکی از هتل های شهر اقامت دارید، این فرصت را دارید تا با استفاده از تاکسی های هتل به فرودگاه دست پیدا کنید.

نتیجه گیری

پیش از آن که اقدام به سفر کنید، بهتر است برای جلوگیری از مسائل و صرفه جویی در هزینه و زمان اطلاعات کافی در خصوص مقصد مورد نظر خود به دست آورید. در این مطلب سعی کردیم تا به صورت جزئی سیستم حمل و نقل شهر تفلیس را آنالیز نماییم. اگر قصد سفر به مقاصد داخلی و خارجی کشور را دارید، پیشنهاد می کنیم به سایر مطالب سایت وبلاگ عصر نو نیز سر بزنید.

منبع: الی گشت

به "چگونه در تفلیس رفت و آمد کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه در تفلیس رفت و آمد کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید