پورابراهیمی: دولت جزییات طرح گشایش اقتصادی را به مجلس ارائه نکرده ، با عرضه نفت طبق نظر دولت مخالفیم

به گزارش وبلاگ عصر نو، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر فروش نفت به صورت قطعی باشد نه برای دولت بعد مسئله ای ایجاد خواهد کرد و نه برای مردم، اما اگر دولت بخواهد طبق نظر خود عمل کند قطعا مشکل ایجاد خواهد شد.

پورابراهیمی: دولت جزییات طرح گشایش اقتصادی را به مجلس ارائه نکرده ، با عرضه نفت طبق نظر دولت مخالفیم

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ عصر نو، مدتی است که دولت با طرحی گشایش اقتصادی سر و صدای بسیاری به پا کرده و در ادامه آن با رونمایی از طرح دیگری تحت عنوان پیش فروش نفت خام با استفاده از اوراق سلف موازی نفتی این مطلب را به ذهن افکار عمومی متباتر ساخت که منظور دولت از گشایش اقتصادی همان فروش اوراق سلف نفتی بوده ولی هنوز هیچ اطلاعاتی را برای شفاف سازی منتشر نکرده است.

اوراق سلف نفتی قراردادی است که بر مبنای آن شرکت ملی نفت، مقدار معینی نفت خام را در ازای پرداخت بهای نقدی از سوی خریدار به فروش می رساند تا آنرا در موعد سررسید شده به مشتری تحویل دهد. مشتری نیز می تواند در همان موعد نفت خریداری شده خود را به دولت(شرکت ملی نفت) به ازای قیمت روز بفروشد.

این اوراق همچون سپرده های بلند ملت بانکی سود میان دوره ندارد ولی تفاوت آن این است که مشتری می تواند سریعتر از موعد سررسید آنرا همچون سهام به فروش برساند.

حال با گذشت مدتی از رسیدن اخبار مختلف در مورد این اوراق بسیاری از رسانه های همسو و نزدیک به دولت بر این باورند که فروش اوراق سلف نفتی برای اولین بار است که در کشور عرضه می شود و همراه با دولتمردان این ندا را سر می دهند که باید به همین شکل به انجام برسد تا بتواند گشایش اقتصادی را برای کشور ایجاد کند.

در این میان ولی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که طرح پیشنهادی دولت برای پیش فروش نفت اگر چه می تواند فواید کوتاه مدتی برای اقتصاد کشور داشته باشد اما هزینه بسیاری را نیز در دوره بلند مدت به کشور وارد می کند. زیرا با چنین شرایطی که دولت در مورد آن سخن می گوید بدهی سنگینی را برای دولت بعد به ارمغان خواهد آورد که شاید آنها را مجبور سازد تا از بانک مرکزی استقراض کنند که همین موضوع اثرات فاجعه بار تورمی را به کشور وارد خواهد ساخت.

در پی شفاف سازی اینگونه شبهات و پاسخ به سوال مخاطبان با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که در ادامه آنرا می خوانید.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی وبلاگ عصر نو در مورد عدم شفافیت در طرح گشایش اقتصادی دولت، گفت: کاملا مشخص نیست که منظور از گشایش اقتصادی دولت و شخص رئیس جمهور همان عرضه اوراق سلف نفتی بوده است یانه؟.

وی ادامه داد: جزئیاتی از گشایش اقتصادی که دولت آن را اعلام کرده در دسترس نیست و هنوز دولت طرح را همراه با جزئیات کامل به مجلس ارائه نکرده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: آن چیزی که در شورای عالی اقتصادی کشور مطرح شد این موضوع بود که دولت می خواهد روشی تازه برای عرضه و فروش نفت ارائه دهد.

پورابراهیمی شرح داد: جالب این جاست که دولت فروش اوراق سلف نفتی را یک روش تازه نام می برد اما باید گفت این اتفاق در سال های گذشته نیز انجام می شده است.

وی اضافه کرد: از سال 89 به اسناد قانون بازار سرمایه، شورای عالی بورس قرارداد سلف موازی را تصویب و از سال 90 به بعد هم کمیته فقهی شورای بورس این اوراق را مصوب کرد و در سال 93 نیز منتشر شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در زمان انتشار اوراق، جزئیاتش نیز همان زمان منتشر شد، بیان داشت: آن چیزی که برای مجلس مهم بوده این مورد است که باید فروش به صورت واقعی صورت گیرد، اما مد نظر دولت بدین صورت بود که می خواست سقف را افزایش دهد که با توجه به این که بدهی دولت را افزایش می داد کنندگان با این اتفاق مخالف بودند.

پورابراهیمی در خاتمه گفت: اگر فروش نفت به صورت قطعی باشد نه برای دولت بعد مسئله ای ایجاد خواهد کرد و نه برای مردم، اما اگر دولت بخواهد طبق نظر خود عمل کند قطعا مشکل ایجاد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پورابراهیمی: دولت جزییات طرح گشایش اقتصادی را به مجلس ارائه نکرده ، با عرضه نفت طبق نظر دولت مخالفیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پورابراهیمی: دولت جزییات طرح گشایش اقتصادی را به مجلس ارائه نکرده ، با عرضه نفت طبق نظر دولت مخالفیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید