میرآب؛ شغلی به قدمت تاریخ

به گزارش وبلاگ عصر نو، میرآب یعنی امیر آب یا رئیس آب، میر آب مدیر و محاسبه گر زمان و ساعت آبی و تقسیم گر عادلانه و تعیین زمان تحویل دادن آب به افراد بوده است.

میرآب؛ شغلی به قدمت تاریخ

در لغتنامه دهخدا میرآب به معنای مباشر و ناظر تقسیم آب ها ذکر شده است. این شغل یکی از شغل هایی است که در منطقه ها روستایی مرسوم بوده و در قدیم از شغل های مهم و پر کاربرد بوده که امروزه بسیار کمرنگ شده است.

وظیفه این افراد در دوران کم آبی سنگین تر و مهم تر است، زیرا باید تلاش کنند با مدیریت صحیح تنشی میان مردم برای آبیاری رخ ندهد.

محمد ابراهیمی 73 ساله میرآب روستای زرآباد در منطقه الموت شرقی استان قزوین است.

از آنجایی که آب از اصلی ترین عوامل زندگی انسان هاست و از ابتدا مدیریت آن لازم بوده، این شغل در تاریخ از زمانی که روستا ها به وجود آمده و کشاورزی شکل گرفته، وجود داشته است. در ادبیات ایران نیز بار ها به این شغل اشاره شده تا جایی که مولوی با استفاده از معنای میرآب بیت زیر را سروده:

می شکافد سینه ام را عاقبت همچون صدف

می دهد گر قطره ای میراب این دریا مرا

روستای زرآباد معمولا به علت میزان بالای بارش با کم آبی روبرو نبوده، ولی در چندسال اخیر به علت بارش کم برف و باران میزان آب کم بوده و این امر بر کشاورزی تاثیر مستقیم گذاشته به طوری که میانگین کشت لوبیا از 1500 متر به 200 متر رسیده است.

عکاس: نیما اقبالی/ ایسنا

منبع: فرارو

به "میرآب؛ شغلی به قدمت تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرآب؛ شغلی به قدمت تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید