مستربچ چیست و چه کاربردی در صنعت پلاستیک دارد؟

به گزارش وبلاگ عصر نو، در عصر حاضر، مواد پلیمری و پلاستیک ها نقش برجسته ای را در زندگی بشر ایفا می نمایند. صنایع مختلفی مانند صنعت خودروسازی، لوازم خانگی و آشپزخانه، صنایع الکترونیک همانند پوشش کابل های برق، لوله ها و اتصالات مهم در ساخت وساز ساختمان ها و … همگی جلوه ای از کاربرد این دو ماده در زندگی انسان ها هستند.

مستربچ چیست و چه کاربردی در صنعت پلاستیک دارد؟

در مطلب امروز قصد داریم مستربچ را به شما معرفی کنیم؛ محصولی که با ظهور خود، مواد پلیمری را برای کاربردهای مختلف آماده و بهینه سازی می نماید. Masterbatch را می توان تقویت کنندهٔ پلیمرها معرفی کرد. در ادامهٔ کار، دربارهٔ چیستیِ این ماده، اجزا، کاربردها و مزایای آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مستربچ چیست؟

مستربچ یک ترکیب غلیظ متشکل از 3 جزء است:

  • پایهٔ پلیمری؛
  • مواد شیمیایی افزودنی؛
  • عامل سازگارکننده.

که در این بین، پایهٔ پلیمری این ترکیب باید شبیه به پلاستیکی باشد که در فرایند ترزیق پلاستیک از آن استفاده شده است

مواد شیمیایی افزودنی نیز شامل مقادیر قابل توجهی پیگمنت یا پودر رنگ، پرکننده های معدنی یا مواد شیمیایی هستند و با سه هدف متفاوت به ترکیب مواد پلیمری اضافه می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

آشنایی بیشتر با اجزای مستربچ

در قسمت قبلی گفتیم که Masterbatch از 3 جزء پایهٔ پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگارکننده تشکیل شده است. در این بخش قرار است با این سه جزء بیشتر آشنا شویم:

      • پایهٔ پلیمری

پلمیر پایه در ترکیب Masterbatch اکثرا انواع پلی اتیلن، پلی استایرن، پلی پروپن، پلی پروپیلن، اتیلن وینیل استات، پلیمر آلکیدی، واکس هایی با وزن مولکولی پایین و سایر پلیمرهای مخصوص هستند.

      • مواد شیمیایی افزودنی

مواد شیمیایی یا همان افزودنی ها در کل با هدف تغییر خواص مواد پلیمری، به Masterbatch اضافه می شوند، اما به بیان جزئی تر، مواد شیمیایی به 3 مقصود متفاوت به ترکیب Masterbatch افزوده می شوند:

  1. فراوری رنگ؛
  2. بهبود خواص پلیمر؛
  3. کاهش قیمت تمام شدهٔ محصول.

مواد شیمیایی افزودنی مستربچ شامل افزودنی های بهبوددهندهٔ خواص، پرکننده ها و پیگمنت ها هستند. مقدار خوراک دهی این مواد افزودنی در ترکیب Masterbatch براساس نوع و مقدار قدرتی که دارند و بعلاوه نوع پایهٔ پلیمری مورد استفاده در Masterbatch فرق دارد.

      • عامل های سازگارکننده

نام علمی عاملین سازگارکننده، ترکیبات آمفی فیلیک است. این ترکیبات از دو بخش تشکیل شده اند:

  1. سر آب دوست (Hydrophilic head)؛
  2. سر آلی دوست یا آب گریز (Hydrophobic tail).

این ماهیت شیمیایی خاص ویژگی های متعددی را به عامل های سازنده بخشیده است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  1. تشکیل یک لایه پیدار روی سطح مواد شیمیایی افزودنی، پیگمنت یا پرکننده از راه کنش متقابل با آن ها و متصل کردنشان به ماتریس پلیمری؛
  2. افزایش سطح پایداری حرارتی؛
  3. سازگارسازی پلی اولفین ها و پلیمرهای مهندسی.

از دیگر خواص و کاربردهای عامل های سازگارکننده می توان به ایجاد ترشوندگی روی سطح رنگ دانه اشاره نمود. این مسئله درنهایت باعث می گردد پیگمنت بهتر پخش گردد. از سوی دیگر، بدون اثرگذاری روی کیفیت رنگ محصول باعث پایداری پلیمر هم می گردد.

کاربردهای مستربچ در صنعت پلاستیک

این محصول کاربردهای وسیعی در صنعت پلاستیک دارد و تقریبا در تمام محصولات پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه هایی از کاربردهای مستربچ در انواع محصولات پلاستیکی را می توانید در پلاستیکی کالا ببینید. در ادامه به کابردهای مستربچ اشاره می کنیم:

  1. برای افزایش براقیت، افزودن جلای بیشتر و کاهش کدری در محصولات پلاستیکی، از Masterbatchهای روشن کنندهٔ نوری استفاده می گردد. این نوع از مستربچ بیشتر در فراوری مصنوعات پلاستیکی و ظروف یک بارمصرف مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. یکی از کاربردهای رایج این محصول در صنعت پلاستیک، افزودن رنگ است. به عبارت دیگر، از آنجایی که پلاستیک ها به تنهایی بی رنگ هستند، برای رنگ دهی به آن ها باید از یک افزودنی استفاده کرد. مستربچ همان مادهٔ افزودنی است که رنگ نهایی محصولات پلاستیکی را بهینه نموده و تغییر می دهد و خواص آن را نیز اصلاح می نماید.
  3. از انواع آنتی استاتیک Masterbatch با هدف جلوگیری از تجمع الکتریسیته ساکن و عدم جذب گردوغبار در سطوح محصولات پلاستیکی استفاده می گردد.
  4. نوع آنتی اکسیدان Masterbatch به منظور افزایش مقاومت و پایداری در مواد اولیه مصرفی در صنعت پلاستیک کاربرد دارد. علت استفاده از چنین ترکیبی در فراوری پلیمرها، این است که آن ها همانند دیگر مواد صنعتی در برابر اکسیداسیون تخریب شده و از بین می روند.

آنچه گفتیم تنها گوشه چشمی از کاربردهای گستردهٔ انواع Masterbatch در صنعت پلاستیک بود. این محصول خارق العاده نه تنها در این صنعت، بلکه در دیگر صنایع نیز حضور مؤثر دارد و دامنهٔ کاربردهای آن بسیار وسیع است.

مزایای استفاده از مستربچ

  • صرفه جویی در وقت، انرژی، نیروی کار و هزینه ها؛
  • برطرف مشکل تغییر غلظت و یکنواخت شدن رنگ و خواص در فرایند فراوری و هنگام خوراک دهی به مواد؛
  • ذخیره سازی، جابه جایی و کاربری آسان به علت شکل ظاهری و گرانولی بودن این محصول؛
  • برقراری یک محیط ایمن و سالم برای کارکنان و عدم آلوده سازی خطوط فراوری مجاور با جلوگیری از پخش شدن پیگمنت ها در هوا؛
  • کاهش استفاده از رنگ و سایر افزودنی ها و کاهش هزینه ها با پخش یکنواخت و یکدست رنگ، افزودنی یا پرکننده در سراسر محصول نهایی؛
  • ثبات و پایداری بیشتر رنگ و دیگر خواص؛
  • بهینه سازی فرایند ذوب به خاطر سازگار بودن عامل اتصال دهندهٔ Masterbatch با پلیمر؛
  • افزایش شفافیت محصولات به علت کنترل خوب رنگ به وسیله Masterbatchها؛
  • افزایش تعداد دفعات تکرارپذیری؛
  • کاهش تعداد دفعات خوراک دهی در فرایند فراوری با استفاده از Masterbatchهای دارای افزودنی های تغلیظ شده پایدر uv و آنتی اکسیدانت؛
  • حذف هزینهٔ پاکسازی و تمیزکاری و صرفه جویی در وقت، انرژی و هزینه های مورداحتیاج برای مخلوط کردن پودرهای افزودنی ها؛
  • کاهش هزینه های فراوری.

جمع بندی

آنچه در مطلب امروز به آن پرداختیم، معرفی بیشتر و کامل تر Masterbath به عنوان یک محصول فوق العاده مؤثر و کاربردی در بهینه سازی، افزایش دوام و طول عمر مواد پلیمری است. این محصول با برخوداری از مزایا و کاربردهای ویژهٔ خود، به خوبی توانسته جای خود را در صنایع مختلف خالی و در فراوریکنندگان صنعتی، احساس احتیاج به خودش را ایجاد کند، به همین دلیل هم ما خرید مستربچ را به تمام افراد و مجموعه هایی که بعد از مطالعه این مطلب با کاربردهایش آشنا شده اند، پیشنهاد می کنیم. این محصول می تواند سطح کیفیت، مقاومت، طول عمر و دوام فراوریات شما را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد و درنتیجه باعث افزایش فروش و کسب عایدی بیشتر در کسب وکار شما گردد.

هنگام خرید این فرآورده، یک نکته وجود دارد که باید حتماً موردتوجه قرار دهید و آن مقدار و کیفیت ذرات Masterbatch است.

منبع: فوت و فن

به "مستربچ چیست و چه کاربردی در صنعت پلاستیک دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستربچ چیست و چه کاربردی در صنعت پلاستیک دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید