لاموترریژین Lamotrigine

به گزارش وبلاگ عصر نو، این دارو به تنهایی یا همراه داروهای دیگر ضد تشنج، برای درمان بیماری صرع مورد استفاده قرار می گیرد. دارو بین اعصاب تحریک کننده و اعصاب بازدارنده مغز، توازن و تعادل ایجاد می کند.

لاموترریژین Lamotrigine

لاموترریژین Lamotrigine

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Lamictal

دسته دارویی : داروی ضد تشنج و ضد اضطراب

میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : نسبتاً زیاد

میزان وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : خیر

موارد استعمال دارو

این دارو به تنهایی یا همراه داروهای دیگر ضد تشنج، برای درمان بیماری صرع مورد استفاده قرار می گیرد. دارو بین اعصاب تحریک نماینده و اعصاب بازدارنده مغز، توازن و تعادل ایجاد می نماید.

اشکال دارو : قرص، قرص های جویدنی

زمان مصرف دارو : 1 تا 2 بار در روز

میزان دوز مجاز مصرفی دارو : 100 تا 500 میلی گرم در روز. در ضمنً اگر همراه با داروهای دیگر استفاده می شود، میزان دوز مصرفی فرق می نماید.

چگونگی تأثیراین دارو : اثرات این دارو ظرف مدت 5 روز پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنً این اثرات مدت 24 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی خواهند ماند.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس اطفال نگهداری شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید. خود پزشک بعد از دو هفته از درمان با این دارو به تدریج از میزان دوز مصرفی، خواهد کاست.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به ظاهر شدن جوش، تهوع، سردرد، خستگی، بیخوابی، سرگیجه، لرزش بدن و گیجی، اشاره

نمود. در ضمنً اگر دچار گلودرد، تورم بدن، اخلال در بینایی، دوبینی یا سوزش غیر طبیعی، گشتید سریعاًً با پزشک مشورت نمایید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردهای مزمن کبدی و کلیوی دچار می باشید، از بیماری تالاسمی رنج می برید، نارسایی قلبی دارید و یا داروهای دیگری را مصرف می کنید، حتماً قبل از مصرف این دارو پزشک معالج خود را در جریان بگذارید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی ثابت نشده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو در شیر مادر ترشح می شود ممکن است روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : برای بچه های زیر 2 سال مجاز نمی باشد. در ضمنًً بچه های زیر12 سال نباید به تنهایی از این دارو استفاده نمایند بلکه همراه داروهای دیگر مصرف نمایند.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : اشکالی ندارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : چون دارو می تواند موجب سرگیجه و اختلال در بینایی شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند، بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "لاموترریژین Lamotrigine" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاموترریژین Lamotrigine"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید