قیمت شاهین در روسیه چقدر است؟ ، زمان عرضه آریا و لیدا برقی

به گزارش وبلاگ عصر نو، شاهین به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای سبد محصولات صادراتی سایپا حواشی زیادی را در بر داشت. پس از اعلام قیمت فروش 19 هزار دلاری این محصول در روسیه، یک سوال کلیدی در اذهان عمومی به وجود آمد که چرا در بازار خودروی روسیه که خودرو های چینی با قیمت کمتری حضور دارند مردم روسیه باید به سراغ شاهین با این قیمت گزاف بیایند. حال قیمت شاهین در روسیه چقدر است؟

قیمت شاهین در روسیه چقدر است؟ ، زمان عرضه آریا و لیدا برقی

قیمت شاهین صادراتی

محمدعلی تیموری، مدیرعامل سایپا، در رابطه با نحوه قیمت گذرای شاهین های صادراتی سایپا به روسیه به تجارت نیوز گفت: شاهین را درب کارخانه با قیمت 11 هزار دلار به روس ها می فروشیم، اما تا رسیدن این خودرو به دست مصر ف کنندگان روس هزینه هایی به قیمت نهایی این محصول اضافه می شوند.

دولت روسیه به عنوان هزینه اسقاط 2000 دلار دریافت می نماید، حمل و ترانزیت این محصول به روسیه هزار دلار هزینه دارد، 25 درصد کل مبلغ خودرو معادل دو هزار و 750 دلار باید به عنوان هزینه گمرک به دولت روسیه پرداخت گردد، 10 درصد نیز به عنوان هزینه خدمات پس از فروش معادل هزار و 100 دلار و پنج درصد معادل 550 دلار به عنوان سود واردکننده برای هر خودرو و 600 دلار هم به عنوان ارزش اضافه کرده و هزینه شماره گذاری به وسیله دولت روسیه اخذ می گردد که قیمت این خودرو را در مجموع به 19 هزار دلار می رساند.

عرضه آریا یک سال دیگر هم به تأخیر افتاد

تیموری در رابطه با زمان عرضه عمومی خودروی آریا به وسیله سایپا گفت: آریا سال 1403 به بازار عرضه خواهد شد، این در حالی است که قبلاً مسئولان سایپا وعده عرضه آریا را در سال 1400 داده بودند. وی در ادامه اضافه کرد: آریا با دو موتور در سال 1403 روانه بازار خواهد شد که یکی از این موتور ها با حجم دو هزار سی سی متعلق به برند میتسوبیشی است. این پیشرانه دو لیتری به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش هفت لیتر بنزین مصرف می نماید.

موتور دیگری که روی این محصول نصب خواهد شد یک پیشرانه 1.6 لیتری هیبریدی است. نکته جالب توجه در رابطه با موتور 1.6 لیتری سایپا مصرف سوخت 1.4 لیتری به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش است. سایپا برای فراوری آریا بعد از مدت ها استفاده از داشبورد های خشک و بی کیفیت دست به فراوری داشبورد های نرم یا به اصطلاح سافت زده است.

لیدا اولین خودروی برقی سایپا

مدیرعامل سایپا در رابطه با خودروی لیدا محصول تماماً برقی سایپا تشریح کرد که طراحی خودروی لیدا به اتمام رسیده است و این خودرو در مرحله ساخت قالب ها قرار گرفته است و قرار است تا تأمین 100 درصد پیشرانه این خودرو به وسیله شرکت قوای محرکه سایپا مگاموتور صورت بگیرد.

او در ادامه اضافه کرد که لیدا اولین خودروی تماماً برقی سایپا خواهد بود که بالای 80 درصد قطعات آن به وسیله مهندسان داخلی ساخته می گردد. وی در رابطه با زمان عرضه این خودرو به بازار گفت که این محصول تا خاتمه 1404 روانه بازار خواهد شد.

پروژه های ناتمام خودروسازان

خودروسازن ایرانی از اوایل دهه 70 برنامه ریزی های زیادی برای فراوری و فیس لیفت خودرو های گوناگون انجام دادند، اما تعداد انگشت شماری از این برنامه ها به خودرو تبدیل شدند. حال با گذشت زمان و عقب افتادن این شرکت ها از رقبای خود در دنیا، مدیران و مسئولان این شرکت ها به جای بهبود عملکرد خود، تنها وعده های خود را بزرگتر کردند.

برای مثال سایپا در سال 99 وعده ساخت اولین کراس اوور خود تا سال 1400 را به مردم داد، اما، بعد از گذشت سه سال نه تن ها کراس اووری به بازار عرضه نشده است، بلکه قرار است تحویل آریا یک سال دیگر نیز به طول بیانجامد.

در این بین مدیرعالمل سایپا از فراوری یک خودروی برقی تا خاتمه سال 1404 اطلاع داد. با توجه به سابقه خودرو سازان و عدم تطابق وعده ها با عملکردشان می توان انتظار داشت که لیدا خودروی تمام برقی سایپا حداقل چهار سال دیگر به بازار عرضه گردد.

منبع:تجارت نیوز

منبع: فرارو

به "قیمت شاهین در روسیه چقدر است؟ ، زمان عرضه آریا و لیدا برقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت شاهین در روسیه چقدر است؟ ، زمان عرضه آریا و لیدا برقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید