طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی سریع و ساده به سبک ساندویچی

به گزارش وبلاگ عصر نو، محال است نام آبادان و غذاهای جنوبی به میان بیاید و کسی یاد سمبوسه های ترد و خوشمزه اش نیفتد. اگرچه این روزها سبک های تازه تری مثل طرز تهیه سمبوسه پیتزایی با سوسیس و کالباس پرطرفدار شده، با این حال هنوز عده بی شماری هستند که سمبوسه را به شکل سنتی آن، یعنی با ترکیب سیب زمینی و سبزیجات و ادویه های خوش عطر و بو ترجیح می دهند. برای همین در این مطلب از کتاب کاله، به سراغ طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی رفته ایم تا این غذای تند و خوشمزه را همراه با تمام فوت و فن هایی که دارد، به شما آموزش بدهیم.

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی سریع و ساده به سبک ساندویچی

مواد لازم برای طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی

  • سیب زمینی میانه 4 عدد
  • پیاز میانه 1 عدد
  • پیازچه تازه 50 گرم
  • گشنیز تازه 100 گرم
  • جعفری تازه 100 گرم
  • روغن سرخ کردنی به مقدار لازم
  • نمک، فلفل سیاه، کاری و زردچوبه به مقدار لازم
  • نان لواش به مقدار لازم

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی به سبک ساندویچی

1. پختن سیب زمینی ها

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی بسیار سریع و ساده است و وقت چندانی از شما نمی گیرد. بعلاوه به مواد اولیه پیچیده و دور از دسترسی هم نیاز ندارد و مواد لازم برای تهیه آن، در بیشتر خانه ها پیدا می گردد.

تهیه این سمبوسه سیب زمینی مجذوب کننده را که طعم سمبوسه های اصیل دوران بچگی مان را می دهد، با پختن سیب زمینی ها آغاز کنید. به همین منظور، ابتدا سیب زمینی ها را خوب بشویید تا پوستشان از هر نوع گل و لای و آلودگی پاک گردد. سپس آن ها را در یک قابلمه ریخته و همراه با آب و مقداری نمک اجازه بدهید تا خوب بپزند. وقتی سیب زمینی ها پختند، برای اطمینان از مغزپخت شدنشان می توانید یک چنگال را توی سیب زمینی ها فرو کنید. اگر چنگال به راحتی فرو رفت، نشانه این است که سیب زمینی شما پخته و چناچه به سختی فرو رفت، نشان می دهد که به زمان بیشتری برای پختن نیاز دارد.

نکته: برای پختن سریع تر سیب زمینی ها، می توانید آن ها را ابتدا پوست کنده و سپس با آب و نمک بپزید.

2. آماده کردن مواد داخل سمبوسه

در طول مدتی که سیب زمینی ها می پزند، پیازداغ را برای طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی آماده کنید. برای این کار، پیازها را نگینی خرد نموده و همراه با کمی روغن مخصوص سرخ کردنی خوب تفت بدهید تا پیازها سرخ شوند.

پس از اینکه سیب زمینی ها پختند، آن ها را نگینی خرد کنید. سبزی ها (شامل پیازچه، گشنیز و جعفری) را هم خرد کنید و همراه با ادویه (شامل نمک، فلفل سیاه یا قرمز، زردچوبه و پودر کاری) به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. این مواد را چند دقیقه ای روی گاز تفت بدهید تا سبزی ها قدری حرارت بخورند و ادویه ها هم به خورد تمام مواد بروند. سپس مواد را از روی حرارت بردارید.

نکته: سمبوسه سیب زمینی، به تند و تیز بودن معروف است. می توانید بنا به ذائقه خودتان، از فلفل کمتر یا بیشتری بهره ببرید.

3. پیچیدن سمبوسه ها

مواد اولیه سمبوسه سیب زمینی، به همین راحتی و بدون صرف کمترین زمان ممکن، آماده شد!

حالا نوبت پیچیدن سمبوسه ها برای طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی است. برای نان سمبوسه، هم می توانید از نان لواش سنتی بهره ببرید و هم نان های لواش ماشینی و بسته بندی شده. با این حال گزینه دوم یعنی نان لواش بسته بندی شده گزینه بهتری است، چون بافت نرم تر و ابعاد مناسب تری دارد.

برای پیچیدن سمبوسه ها، نان ها را روی یک سطح صاف پهن کنید و آن ها را طوری برش بدهید که مستطیل های نوارمانند و دراز داشته باشید. سپس یک ضلع کوتاه تر مستطیل را به صورت اریب، تا بزنید و به طرف طول مستطیل ببرید. این طوری یک مثلث توخالی خواهید داشت. داخل مثلث را با مواد پر کنید. سپس مثلث را یک بار دیگر به طرف طول نان تا بزنید. مرحله تا زدن را چند بار ادامه بدهید تا سمبوسه خوب پیچیده گردد و هیچ یک از ضلع های آن باز نماند.

به همین ترتیب، تا زمانی که موادتان تمام بشوند، به درست کردن و پیچیدن سمبوسه ها ادامه بدهید.

4. سرخ کردن سمبوسه ها

بعد از اینکه تمام سمبوسه ها را پیچیدید، نوبت به سرخ کردنشان می رسد. برای اینکه سمبوسه های تردتری داشته باشید، باید آن ها را به صورت غوطه ور و در روغن داغ سرخ کنید.

برای این کار، روغن مخصوص سرخ کردنی را در یک ظرف گود ریخته و روی حرارت قرار بدهید. اجازه دهید روغن خوب داغ گردد، سپس سمبوسه ها را یکی یکی سرخ کنید تا به هم نچسبند. موقع سرخ کردن سمبوسه ها خوب دقت کنید، چراکه نان خیلی زود سرخ می گردد و چنانچه بیشتر از زمان لازم توی روغن باشد، می سوزد. برای سرخ کردن هر سمبوسه، یکی دو دقیقه زمان کافی است و به محض طلایی شدن نان ها، آن ها را از روغن خارج کنید.

سمبوسه ها سرخ شده را روی یک توری یا دستمال روغن گیری مخصوص قرار بدهید تا روغن اضافه شان خارج گردد. سپس با کمی جعفری و گشنیز خرد شده تزیین کنید.

سمبوسه سیب زمینی را می توانید با تهیه انواع سس تند و طرز تهیه سس تند و شیرین تایلندی (چیلی تای) و بعلاوه انواع ترشی مثل طرز تهیه ترشی انبه سرو کنید.

سوالات متداول برای تهیه سمبوسه سیب زمینی

درست کردن سمبوسه سیب زمینی در خانه بسیار سریع و ساده است و با مواد اولیه ساده و مقرون به صرفه تهیه می گردد. در این مطلب کوشش کردیم طرز تهیه این غذای جنوبی خوشمزه را همراه با تمام فوت و فن هایش به شما آموزش بدهیم. در ادامه، به بعضی از سوالات احتمالی شما در این زمینه پاسخ می دهیم.

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با مرغ چگونه است؟

به شکل سنتی برای طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی فقط با ترکیب سیب زمینی، پیاز و سبزیجات معطر چون پیازچه و جعفری و گشنیز تهیه می گردد. با این حال چنانچه دوست دارید مواد اولیه بیشتری به آن بیفزایید، هیچ محدودیتی ندارید.

برای تهیه سمبوسه سیب زمینی با مرغ می توانید مرغ ها را از قبل پخته و به صورت ریش ریش نموده به مواد اضافه کنید، یا آن ها را خرد نموده و همراه با پیازها تفت بدهید تا خوب بپزند. بعلاوه به جای مرغ می توانید از گوشت چرخ نموده، سوسیس و یا کالباس بهره ببرید.

طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی با پنیر پیتزا چیست؟

چنانچه دلتان می خواهد سمبوسه هایی کش دار و پر از پنیر داشته باشید، می توانید پس از آماده کردن مواد و برداشتن آن ها از روی حرارت، مقداری پنیر پیتزا به ترکیب اضافه کنید.

آیا تهیه سمبوسه سیب زمینی در توستر هم امکان پذیر است؟

بله. متاسفانه سرخ کردن سمبوسه ها باعث می گردد که روغن زیادی بکشد و سمبوسه را به غذایی چرب و پر روغن تبدیل کند. برای اینکه سمبوسه های سالم تری داشته باشید، می توانید آن ها را بعد از پیچیدن در توستر، فر یا هواپز قرار داده و برشته کنید.

تهیه سمبوسه سیب زمینی با خمیر چگونه است؟

با توجه به مراحل پیچیدن سمبوسه ها، استفاده از خمیر در تهیه سمبوسه قدری سخت است و بهتر است از نان لواش یا خمیر یوفکا بهره ببرید. می توانید طرز تهیه خمیر یوفکا خانگی با تمام فوت و فن های آن را در این مطلب بیاموزید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی سریع و ساده به سبک ساندویچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سمبوسه سیب زمینی سریع و ساده به سبک ساندویچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید