شلیک فیلترینگ به مسکن آنلاین؛ آگهی های مجازی فروش خانه 30 درصد کاهش یافتند

به گزارش وبلاگ عصر نو، شلیک فیلترینگ به بازار مسکن آنلاین، طی یک ماه گذشته، رکود مراجعات و معاملات ملکی در این بازار را تشدید کرد. آنالیز ها نشان می دهد، در یک ماه گذشته وقوع سه رویداد در فضای مجازی و اینترنتی معاملات ملکی، منجر به سکته سه مرحله خرید و فروش اینترنتی مسکن شده است. بازاریابی برای فروش از سوی مالکان و واسطه ها، جست وجوی خرید و مراحل اداری، ثبتی، مالیاتی و سایر استعلامات ملکی، در نتیجه سه رویداد اتفاق افتاده در فضای مجازی در یک ماه گذشته با اختلال روبرو شده است.

شلیک فیلترینگ به مسکن آنلاین؛ آگهی های مجازی فروش خانه 30 درصد کاهش یافتند

به گزارش دنیای اقتصاد، این سه رویداد شامل قطعی اینترنت در بعضی از روز ها و ساعت ها، فیلترینگ بعضی از سایت ها و پلتفرم های پیغام رسان و کاهش شدید سرعت اینترنت در بعضی از ساعت ها و روز ها طی یک ماه گذشته است. برآیند این سه رویداد در فضای مجازی باعث شده است طی حدود 30 روز گذشته، چند پیغامد محسوس در این بخش رصد گردد.

واسطه های بازار معاملات مسکن شهر تهران در حالی از اثر شلیک فیلترینگ به بازار مسکن در یک ماه گذشته خبر می دهند که به تعبیر آن ها این سه رویداد، شامل فیلترینگ کامل بعضی پیغام رسان های پرکاربرد، کاهش محسوس سرعت اینترنت و قطعی آن در بعضی از روز ها و ساعت ها، عملا بازار مجازی بازاریابی، جست وجو و فروش ملکی را از کار انداخته است. این در حالی است که برآورد های صورت گرفته نشان دهنده کاهش 30 درصدی حجم عرضه فایل به بازار آنلاین مسکن، در یک ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن است.

روایت واسطه ها از اختلال مجازی

واسطه های معاملات مسکن شهر تهران در حالی از بروز اختلال گسترده در فرآیند های مجازی بازار معاملات مسکن در یک ماه اخیر خبر می دهند که روایت آن ها نشان می دهد، هم اکنون هر سه بخش مجازی معاملات ملکی با مسائل بسیاری روبرو شده است.

این مسائل در نتیجه بروز قطعی، فیلترینگ یا محدودیت دسترسی به پلتفرم ها، پیغام رسان ها و سایت های مجازی مورد استفاده در معاملات مسکن در یک ماه اخیر، منجر به تشدید رکود مراجعات متقاضیان و بعلاوه معاملات ملکی طی حدود 30 روز گذشته تا به امروز شده است. به طوری که به تعبیر واسطه ها، اختلال های اینترنتی ایجاد شده در یک ماه گذشته، عملا بازار مجازی و آنلاین مسکن را از کار انداخته است. این اختلال و از کار افتادگی هم تنها مختص بازاریابی ملکی نیست بلکه شامل جست وجوی متقاضیان در بازار تا انجام مراحل نهایی معاملات خرید مسکن شامل امور اداری مرتبط با دریافت انواع استعلام ها و فرآیند های ثبتی می گردد.

واسطه های بازار معاملات مسکن در شرایطی از وابستگی شدید فعالیت خود به فضای مجازی، پلتفرم های آنلاین بازاریابی و پیغام رسان های موبایلی خبر می دهند که بنا بر اعلام آن ها در یک ماه گذشته در نتیجه فیلترینگ این پیغام رسان ها و قطعی ها و اختلال های اینترنت، عملا فرآیند های بازاریابی و فروش آن ها با مشکل روبرو شده است.

به گفته آن ها سه مرحله مهم معاملات ملکی که از دهه 90 به مقدار قابل توجهی به فضای مجازی وابسته بود هم اکنون دچار سکته شده است و نوعی بازگشت به دهه 80 و قبل از آن در حوزه معاملات مسکن پدید آمده است. این بازگشت به عقب به ویژه در دوره فعلی که بازار معاملات مسکن در رکود به سر می برد، تبعات منفی قابل توجهی برای بازار مسکن به همراه دارد.

انسداد راستا رایج جست وجوی ملکی

بنا بر اعلام واسطه های بازار معاملات املاک که ضلع سوم معاملات ملکی بعد از خریدار و فروشنده مسکن را تشکیل می دهند، در یک ماه گذشته، فرآیند جست وجوی آنلاین متقاضیان در بازار ملک به مقدار چشمگیر کاهش یافته و دچار اختلال شده است. به گفته آنها، در پی کاهش شدید سرعت اینترنت و قطعی های مکرر، محدودیت های دسترسی متقاضیان مسکن به فایل های اینترنتی فروش مسکن، منجر به کاهش حجم تماس ها و مراجعات و در واقع افت شدید تقاضای خرید مسکن در یک ماه گذشته شده است.

بنا بر اعلام آنها، از زمانی که پلتفرم های مجازی بازاریابی ملکی در بازار مسکن فعال شدند، به دلیل سهولت دسترسی متقاضیان به فایل های ملکی، فرآیند جست وجو برای خرید مسکن آسان تر شده بود. در شرایطی که قبل از فعال شدن این پلتفرم ها و راه اندازی بازار های آنلاین مسکن، متقاضیان ناچار بودند به شکل سنتی و با صرف وقت و هزینه قابل توجه به بنگاه های ملکی مراجعه نموده و به شکل سنتی از واحد ها بازدید نمایند.

این در حالی است که با راه اندازی و رواج این روش مجازی ملکی، متقاضیان در کوتاه ترین زمان ممکن و در هر زمان دلخواه به وسیله اینترنت به انبوهی از فایل های ملکی دسترسی پیدا کردند که می توانستند از میان آنها، متناسب با سلیقه، مقدار بودجه و سایر پارامتر ها واحد مورد نظر را بیابند. از آنجا که این پلتفرم ها امکان آپلود و دانلود تصاویر برای فروشنده ها و خریداران مسکن را فراهم می نماید، متقاضی بدون آنکه احتیاجی به بازدید حضوری داشته باشد با مشاهده تصاویر به مناسب بودن یا نبودن واحد معرفی شده برای ادامه فرآیند جست وجو یا توقف آن، پی برده و به جست وجوی خود در بازار برای یک خرید بهینه، جهت می دهد.

اما طی یک ماه گذشته کاهش قابل توجه سرعت اینترنت و حتی قطعی آن در بعضی از روز ها و ساعت ها، این فرآیند مجازی جست وجوی ملکی را با اختلال و بعضا توقف روبرو نموده است. متقاضیانی که پیش از این به دلیل محدودیت در زمان برای بازدید حضوری واحدها، بعد از رصد پلتفرم های مجازی یا مشاهده تصاویر ملک در پیغام رسان های پرکاربرد مانند واتس اپ، فایل مورد نظر خود برای بازدید و ادامه فرآیند خرید را از میان انبوه فایل های معرفی شده در فضای مجازی انتخاب می کردند هم اکنون باید به صورت سنتی به بازار مراجعه نموده و مانند سال های دهه 80 و قبل از آن اقدام به انجام معاملات ملکی نمایند. همین موضوع تقاضا برای بازدید و خرید واحد های مسکونی معرفی شده به بازار ملک در یک ماه گذشته را کاهش داده است.

اثر فیلترینگ روی عرضه

عرضه نماینده ها شامل فروشنده ها و واسطه های بازار مسکن نیز از شلیک فیلترینگ به بازار مجازی مسکن متضرر شده و گلایه مند هستند. برآورد های صورت گرفته نشان می دهد حجم عرضه فایل به پلتفرم های مجازی و بازار های آنلاین ملکی تا حدود 30 درصد در یک ماه گذشته نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافته است. دلیل اصلی این موضوع نیز بروز اختلال در کارکرد فضای مجازی بازاریابی ملکی در نتیجه فیلترینگ پیغام رسان های پرکاربرد و بعلاوه کاهش شدید سرعت اینترنت و قطعی های مکرر در بعضی از روز ها و ساعت هاست.

واسطه های معاملات ملکی شهر تهران اعلام کردند: در یک ماه گذشته، حجم زیادی از فرآیند های بازاریابی مجازی ملکی متوقف شده است. آن ها می گویند: فرآیند های مربوط به بازاریابی مجازی ملکی شامل مراحل مختلفی است که از ارسال عکس و مشخصات فایل های ملکی در پیغام رسان های پرکاربردی مانند واتس اپ آغاز شده، در فرآیند های مربوط به آپلود و دانلود عکس ها و مشخصات فایل های فروش روی پلتفرم های مجازی مشاهده می گردد و تمام فعالیت های مربوط به معاملات و استعلامات و امور ثبتی ملکی نیز به آن وابسته است.

واسطه ها می گویند در یک ماه گذشته در نتیجه فیلترینگ کامل این پیغام رسان های پرکاربرد مانند واتس اپ و اینستاگرام، عملا امکان ارسال و دریافت فایل ها و تصاویر املاک فروشی از دست رفته است. در حالی که بخش عمده ای از فعالیت های واسطه گری و فروش ملکی در سال های اخیر از این راستا صورت گرفته و حال فیلترینگ، این کانال پرکاربرد را مسدود نموده است. در واقع می توان گفت فرآیند های بازاریابی ملکی به دهه 80 و ماقبل آن برگشته است و هیچ گونه علائم حیاتی و موثری از نسل بازاریابی مجازی و الکترونیکی ملکی در حال حاضر و از یک ماه قبل در دسترس قرار ندارد.

شارژ رکود مسکن

در شرایطی که بروز اختلال در فرآیند مجازی معاملات ملکی، از جست وجو و عرضه فایل گرفته تا فرآیند های اداری مربوط به آن در نتیجه محدودیت های اینترنتی، دشواری های زیادی برای طیف فعال و متقاضی این بازار ایجاد نموده است، واسطه های معاملات ملکی در شهر تهران از افزایش عمق رکود در این بازار تحت تاثیر این رویداد خبر می دهند.

تحقیقات میدانی و روایت واسطه های ملکی شهر تهران نشان می دهد، فیلترینگ پیغام رسان ها و بعلاوه محدودیت های اینترنتی در یک ماه گذشته، عمق رکود معاملات مسکن در مرکز را افزایش داده است. چرا که ساده ترین و راحت ترین و در عین حال سریع ترین و مقرون به صرفه ترین راستا دسترسی متقاضیان مسکن به فایل های انبوه عرضه شده به بازار ملک را عملا مسدود نموده است.

در واقع می توان گفت فیلترینگ و محدودیت های اخیر اینترنتی در حکم شارژر رکود مسکن عمل نموده و عمق و دامنه رکود ملکی را افزایش داده است. این موضوع یکی از پرهزینه ترین و منفی ترین تبعات فیلترینگ برای بازار مسکن است. چرا که در سال های گذشته تا به امروز به ویژه مقطع زمانی حاضر که بازار مسکن در شرایط خاص رکودی قرار گرفته است، استفاده از فضای مجازی، نقشی مهم، موثر و حیاتی در معاملات مسکن و جلوگیری از توقف کامل آن، ایفا نموده است. در واقع مهم ترین اثر فیلترینگ بر بازار مسکن می تواند خود را در شکل افزایش عمق رکود در این بازار نشان دهد. ضمن آنکه این رویداد می تواند پیغامد های منفی روی نحوه قیمت گذاری در این بازار در پی داشته باشد.

تبعات ثانویه تعطیلی بازار آنلاین

آنالیز ها درباره تبعات فیلترینگ برای بازار مجازی مسکن نشان می دهد، علاوه بر افزایش عمق رکود در مراجعات و معاملات ملکی، کاهش حجم عرضه فایل به بازار مسکن و دشواری متقاضیان به جهت احتیاج به مراجعه حضوری به بازار سنتی معاملات ملک، محدودیت های اینترنتی می تواند بر نحوه قیمت گذاری و سطح قیمت فایل ها نیز اثر منفی داشته باشد.

یکی از مهم ترین کاربرد ها و مزایای فعالیت پلتفرم های مجازی ملکی، ایجاد فضای رقابتی بین فروشنده ها و ایجاد مانع در راستا اعلام قیمت های پرت و غیرواقعی به دلیل انتشار در فضای مجازی و وجود امکان مقایسه سطح قیمت ها برای خریداران با انبوه فایل های مشابه عرضه شده در این فضا است. در واقع، از آنجا که فضای مجازی و پلتفرم های ملکی امکان مشاهده مشخصات و قیمت انبوه فایل های عرضه شده برای فروش به بازار مسکن را برای متقاضیان در کوتاه ترین زمان ممکن فراهم می نماید، مانعی طبیعی در راستا اعلام قیمت های پرت و غیرواقعی برای فروشنده های مصمم ایجاد می گردد.

در نبود این پلتفرم ها و ایجاد محدودیت های مجازی، عملا این امکان از بین می رود. این موضوع می تواند بر سطح قیمت ها اثر منفی و بالابرنده داشته باشد و خطر اعلام قیمت های غیرواقعی و فیک را در بازار سنتی افزایش دهد. فعالیت های مجازی ملکی در شرایطی طی یک ماه اخیر با وقفه و محدودیت و در بعضی موارد تعطیلی همراه شده است که پیش تر، بعضی از استارت آپ ها و پلتفرم های ملکی با اقدام به خودتحریمی، از اعلام داده ها و اطلاعات ارزشمند درباره رفتار معامله گران ملکی خودداری نموده بودند.

بعضی از آن ها در حالی که پیش تر، اطلاعات و آمار های ارزشمند برای رصد بازار مسکن و تحلیل شرایط ملکی، از رفتار معامله گران شامل حجم و تغییرات عرضه فایل قیمت های پیشنهادی و... را اعلام و منتشر می کردند، از چند ماه قبل این اعلام و انتشار را متوقف کردند.

پیشتر در گزارشی با انتقاد از عدم توسعه این پلتفرم ها متناسب با احتیاج های روز بازار مسکن، از توقف انتشار آمار های مربوط به رفتار معامله گران ملکی خبر داده بودیم. در این گزارش تاکید شد: داده ها و اطلاعاتی که این سامانه ها به لحاظ تغییرات قیمت و حجم فایل های ملکی در اختیار دارند، منبع اطلاعاتی قوی و موثقی برای رصد تغییر و تحولات بازار و رفتار های فعالان این بازار به ویژه خریداران و فروشنده های مسکن است. اگرچه این سامانه ها وظیفه ای از بابت ارائه این آمار و اطلاعات ندارند، اما در راستا توسعه خود می توانند از این آمار ها به عنوان راهنمای بازار مسکن استفاده نمایند. سانسور این آمار ها و عدم اطلاع رسانی آن ها بزرگ ترین ضعف عملکردی این پلتفرم های مجازی است.

برآورد ها نشان می دهد نه تنها حجم عرضه فایل به استارت آپ های پرکاربرد بازاریابی ملکی در یک ماه گذشته حول و حوش 30 درصد کمتر شده که مقدار بازدید از بازار مجازی ملکی نیز در این مدت با افت 10 درصدی نسبت به ماه قبل از آن روبه رو شده است.

منبع: فرارو

به "شلیک فیلترینگ به مسکن آنلاین؛ آگهی های مجازی فروش خانه 30 درصد کاهش یافتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شلیک فیلترینگ به مسکن آنلاین؛ آگهی های مجازی فروش خانه 30 درصد کاهش یافتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید