داروی زنده؛ روش تازه محققان برای مقابله با ابرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک

به گزارش وبلاگ عصر نو، دانشمندان با قرار دادن باکتری ها در مقابل یکدیگر، روش جدیدی را برای مبارزه با ابَرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک یافته اند.

داروی زنده؛ روش تازه محققان برای مقابله با ابرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی وبلاگ عصر نو، تیمی از محققان که روی نوع خاصی از باکتری ها مطالعه می نمایند، با قرار دادن باکتری ها در مقابل یکدیگر، روش نوی را برای مبارزه با ابَرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک یافته اند. این باکتری ها، قادرند با فراوری آنزیم هایی در بدن، بیوفیلم های ابَرباکتری ها را نابود نمایند.

Staphylococcus aureus (S. aureus) یک باکتری خطرناک است که بسیاری از بیماران بستری شده در بیمارستان را به صورت فزاینده ای به خود درگیر می نماید. این باکتری بسیار مقاوم است و تقریبا از طریق هیچ نوع آنتی بیوتیکی از بین نمی رود؛ بنابراین درمان این نوع باکتری بسیار سخت است - به ویژه هنگامی که خود را در غشای بیوفیلم های محافظ پنهان می نماید - لوازم پزشکی مانند کاتر، مفاصل مصنوعی و هرچه به اسم عضوی نو درون بدن قرار می گیرد، به شدت مستعد تشکیل بیوفیلم است.

برای از بین بردن این خطر، محققان مرکز تنظیم ژنومیک (CRG) در اسپانیا، درمانی نو و بالقوه را ابداع کردند که آن را داروی زنده می نامند. دنیای میکروب ها، جهانی وحشیانه است. باکتری ها برای بدست آوردن قلمرو حکومتی خود با منابع دیگر در بدن جدال می نمایند. آن ها اغلب با فراوری و انتشار آنزیم های ضدمیکروبی این جنگ را پیش می برند. پس این تیم تحقیقاتی تصمیم گرفت از این رفتار باکتری ها به نفع خودشان استفاده کند.

نقطه آغاز، یک گونه باکتری به نام Mycoplasma pneumonia بود و به صورتی اصلاح شد که باعث ایجاد بیماری در بدن انسان نگردد. سپس این باکتری به نحوی تغییر داده شد که بتواند به صورت موثر دو نوع آنزیم فراوری کند تا این آنزیم ها دیواره های سلولی ابرباکتری ها و بیوفیلم ها را از بین ببرد.

تیم تحقیقاتی برای اطمینان از یافته های خود، باکتری اصلاح شده M. pneumonia را روی کاتر آلوده ای به بیوفیلم باکتری S. aureus آزمایش کردند. این کار به سه روش مختلف انجام شد: در کشت سلولی، روی موش زنده و با برداشتن سوند از موش ها، افزودن باکتری و بازگرداندن آن به بدن موش. در هر سه مورد عفونت ها با موفقیت درمان شدند. آزمایش های انجام شده روی بدن موش زنده تا 82 درصد در درمان عفونت موفقیت آمیز بود.

محققان می گویند استفاده از M. pneumonia برای تجزیه بیوفیلم ها دارای چند مزیت خاص است. این گونه از باکتری ها فاقد دیواره سلولی هستند که باعث می گردد مولکول ها به راحتی آزاد شوند و از طریق سیستم ایمنی فرد میزبان به دام نیفتند. آن ها بعلاوه خطر جهش کمی دارند و نمی توانند ژن های اصلاح شده خود را به میکروب های مجاور منتقل نمایند. این بدان معناست که درمان برای انسان هم ایمن است.

ماریا للوچ، نویسنده همکار در این مطالعه می گوید: فناوری ما، براساس زیست شناسی مصنوعی و زیست درمانی است؛ بعلاوه مطابق با تمام استاندارد های ایمنی طراحی شده تا روی مداوای عفونت های ریه، اثربخشی چشمگیر داشته باشد. درمان بیماری های تنفسی اولین هدف ما از این مطالعه است. چالش بعدی ما، انجام آزمایش در مقیاس های بالاتر و انجام آزمایش های گسترده تری است که قصد داریم در سال 2023 انجام دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "داروی زنده؛ روش تازه محققان برای مقابله با ابرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروی زنده؛ روش تازه محققان برای مقابله با ابرباکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید