ترکش های تغییر نام یک خیابان در تهران به خراسان اصابت کرد!

به گزارش وبلاگ عصر نو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، ماجرا از دویست و چهل و پنجمین جلسه شورای شهر تهران در هفته گذشته آغاز شد؛ زمانی که محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا و رئیس کمیته فرعی نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران، صورت جلسه چهل و هشتم و چهل و نهم نامگذاری معابر و اماکن عمومی شهر تهران را قرائت کرد.

ترکش های تغییر نام یک خیابان در تهران به خراسان اصابت کرد!

در این جلسه و پس از بحث و اظهارنظرهای موافقان و مخالفان درخصوص نامگذاری برخی خیابان های پایتخت به نام دیگر شهرهای کشور، درنهایت تمام پیشنهادهای چهل و هشتمین صورتجلسه نامگذاری با 11 رای و پیشنهادات چهل و نهمین صورت جلسه نامگذاری با 13 رای موافق به تصویب رسیدند و بر اساس آنچه روی سایت رسمی شورای شهر تهران منتشر شده است، در این جلسه 28 تغییر نام خیابان، کوچه، بلوار، میدان و بن بست، به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

مطابق آنچه حق شناس رییس کمیته فرعی نامگذاری شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرده است، این کمیسیون در نظر دارد اسامی شهرهای مختلف ایران را به مرور زمان بر برخی از خیابان های شهر تهران بگنجاند و در این جلسه نامگذاری معبری به نام شهرهای یاسوج، اسفراین، جیرفت، سبزوار و کهنوج انجام شد.

وقتی زخم کهنه اختلافات قدیمی سر باز می کند

اما آنچه حائز اهمیت و قابل تامل است، مصوبه ششم این جلسه است: تغییر نام خیابان عطار نیشابوری در بزرگراه شهید خرازی واقع در منطقه 22 شهرداری تهران به خیابان سبزوار. این مصوبه زخم کهنه اختلافات قدیمی دو شهرستان بزرگ خطه خراسان را دوباره باز کرده است؛ زمانی که در سال های دور موضوع تقسیم بندی استان های شرقی کشور و تشکیل استانی جدید در خراسان مطرح شد، میان سبزوار و نیشابور که هر دو از شهرستان های پرجمعیت با زیرساخت های توسعه ای هستند، اختلافاتی مبنی بر مرکز استان شدن به وجود آمد.

سبزوار و نیشابور که تنها 117 کیلومتر با یکدیگر اختلاف مکانی دارند، از مشترکات فرهنگی و قومی بسیاری برخوردارند. با این حال، آن زمان استانی به مرکزیت هیچ کدام از این دو شهر تشکیل نشد تا التهابات بیشتر نشود، اما این اختلافات باز هم ادامه پیدا کرد؛ به طوری که کمتر از یک دهه قبل نیز، زمانی که معاون سیاسی اسبق استانداری خراسان رضوی، بدون اطلاع بخشدار، فرماندار و نمایندگان این دو حوزه، چهار روستای جنبر جوق، کزگ، فرخار و رباطی از توابع نیشابور را به توابع سبزوار پیوند داد تا بتواند شرایط جمعیتی لازم برای ایجاد شهرستان خوشاب در سبزوار را فراهم کرده و آن را در تقسیمات کشوری سال 89 بگنجاند، تنش ها بین اهالی این دو شهرستان مجددا بالا گرفت؛ تنش هایی که اهالی خراسان به خوبی آنها را به خاطر دارند و رد پای آن تا همین چند سال پیش هم در برخی آئین های استانی نیز دیده می شد؛ با این پیشینه تصویب تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار در پایتخت، اقدامی قابل تامل و تا حدودی عجیب به نظر می رسد.

نیشابور و سبزوار دو بال بزرگ سیمرغ خراسان

این مصوبه بلافاصله مورد نقد و نظر و پیگیری قرار گرفت؛ در اولین واکنش، احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، طی نامه های جداگانه ای به دبیر مجمع نمایندگان استان تهران و فرماندار پایتخت، خواستار ابطال این مصوبه شد.

ارکانی همچنین در صفحه اینستاگرام خود به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت:

دیروز رئیس کمیته نامگذاری خیابان های شورای شهر تهران گفت خیابان عطار نیشابوری در منطقه 22 تهران را به خیابان سبزوار تغییر نام داده اند. نیشابور و سبزوار دو بال بزرگ سیمرغ خراسان هستند و قطعا اتخاذ چنین تصمیمی را فارغ از سایر جنبه های آن، نماد شاخص بی تدبیری و بی فکری می دانم. زیرا درحالی که ده ها خیابان دیگر برای این تغییر نام در تهران وجود دارد، انتخاب این نام برای این خیابان، بیشتر یک اقدام تعمدی برای ایجاد تنش و دلخوری بین این دو شهر به نظر می رسد. در وضعیتی که صدها مشکل و مساله برای کشور و مردم وجود دارد، شورای شهر تهران با یک تصمیم که نشانه عدم آشنایی با الفبای جغرافیایی ایران بزرگ و حساسیت های مترتب بر آن است، باعث ایجاد تفرقه و ناراحتی عده ای از هموطنان می شود.

وی در ادامه همچنین نوشته است:

با دکتر فرهادی فرماندار تهران و رئیس کمیته تطبیق مصوبات شورای شهر تهران و دکتر موسوی نماینده تهران و دبیر مجمع نمایندگان استان تهران صحبت کردم و تقاضا نمودم با توجه به مغایرت این تصمیم با آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابان ها و ... نسبت به ابطال آن اقدام نمایند. فرماندار تهران ضمن موافقت با اصلاح این تصمیم گفت این موضوع را در جلسه هیات تطبیق مصوبات شورای شهر تهران مطرح و مشکل را حل خواهند کرد. همچنین دکتر موسوی دبیر مجمع نمایندگان استان تهران نیز ضمن مذاکره گفت موضوع را پیگیری خواهد نمود. ضمن تشکر از همه همشهریان عزیزم و با درک کامل حساسیست موضوع، ان شاالله این مساله در جهت قانونی خود حل خواهد شد.

سالاری: پایتخت متعلق به تمام شهرها و استان های کشور است

اما محمد سالاری، عضو شورای شهر تهران که بر اساس اطلاعات مندرج در سایت رسمی شورای شهر تهران متولد سبزوار است، در گفت وگو با خبرنگار ایبنا در ارتباط با علت تغییر نام خیابان عطار نیشابوری به سبزوار اظهار کرد: در دوره های گذشته شوراهای شهر نیز، تغییر نامگذاری مرسوم بوده است؛ به عنوان مثال اتوبان امام علی (ع) دارای پل های روگذری است که به نام استان های کشور نامگذاری شده است؛ چون این اعتقاد وجود دارد که پایتخت متعلق به تمام شهرها و استان های کشور است.

وی افزود: با توجه به اینکه شهر تهران پایتخت کشور به شمار می رود و افراد زیادی از شهرستان های مختلف ساکن این شهر هستند، در کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران تصمیم گرفته شد تا یک سری از معابر و خیابان ها به نام شهرهای مختلف کشور نامگذاری شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: این موضوع در صحن علنی شورا مطرح و چند خیابان و شهرستان پیشنهاد داده شد. در این بین بنا به گفته اعضای کمیسیون فرهنگی شورا خیابان های متعددی در شهرهای مختلف کشور به نام شاعر بزرگ، عطار نیشابوری نامگذاری شده و لذا می توان نام این خیابان در تهران را به نام یکی دیگر از شهرهای کشور تغییر داد.

سالاری در پاسخ به این سوال که چرا نام شهرستان سبزوار برای این خیابان انتخاب شده است؟ مطرح نمود: این تصمیم گیری ازسوی اعضا با هدف ایجاد حساسیت و اختلاف بین این دو شهرستان نبوده و قطعا شهر تاریخی نیشابور با قدمت و فرهنگ اصیل و مردمان شریفی که دارد، برای تمام اعضای شورای شهر از جایگاه متمایزی برخوردار است. متاسفانه برخی می خواهند با فضاسازی به موضوعات مختلف و فضای سیاسی کشور دامن بزنند؛ درصورتی که هدف ما نادیده دریافت شهرستان نیشابور نبوده و نیست.

این تصمیم با ذهنیت اختلاف افکنی گرفته نشده است

وی یادآور شد: هدف اصلی اعضای شورای اسلامی شهر تهران از تغییر نامگذاری خیابان ها و معابر به نام شهرهای کشور در حقیقت نشان دادن فرهنگ و تمدن آنها و حضور فرهیختگان و اندیشمندانی که از این شهرها که متولد و شهرت یافته اند، بوده است و در ابتدا نیز اسامی چند شهر مانند سبزوار و.... مطرح شد تا در مرحله بعدی شهرهای دیگری مانند نیشابور نیز در فهرست نامگذاری قرار بگیرند. مطمئن باشید همکاران من در کمیته نامگذاری با ذهنیت اختلاف افکنی، چنین تصمیمی نگرفته اند.

این عضور شورای شهر تهران گفت: هدف اصلی شورای شهر تهران انسجام و وحدت در بین آحاد جامعه است و تصور نمی کرده که دلخوری و اختلاف به دلیل این تغییر نامگذاری برای مردمان این دو شهرستان به وجود بیاید. از نظر من به عنوان یکی از اعضای شورا اگر قرار باشد این تغییر نام حساسیت هایی را به وجود بیاورد، می توان خیابان دیگری را انتخاب کرد و این موضوع را دوباره در کمیسیون فرهنگی مورد بررسی قرار داد.

سالاری تاکید کرد: با توجه به اینکه انسجام بسیار مهم تر از تغییر نامگذاری است، قابلیت تغییر این تصمیم وجود دارد.

مصوبه هنوز به فرمانداری نرسیده است

در همین حال عیسی فرهادی، فرماندار تهران در گفت وگوی کوتاهی با خبرنگار ایبنا در این ارتباط، گفت: مصوبه برای رسیدن به فرمانداری و تصمیم گیری درباره آن در جلسات تطبیق مصوبات شورای شهر، زمان لازم دارد.

وی با اشاره به اینکه هنوز این مصوبه به فرمانداری تهران ارائه نشده است، اظهار کرد: ضمن اینکه بررسی مصوبه در فرمانداری 14 روز کاری زمان می برد.

فرماندار تهران با اشاره به حساسیت های موجود در خصوص این تغییر نامگذاری، گفت: قطعا تصمیم گیری، با بررسی تمام جوانب امر صورت خواهد گرفت و سپس این مصوبه تایید و یا رد خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ترکش های تغییر نام یک خیابان در تهران به خراسان اصابت کرد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکش های تغییر نام یک خیابان در تهران به خراسان اصابت کرد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید