باورتان می گردد که تمام کارکنان این هتل ژاپنی، ربات ها هستند؟!

به گزارش وبلاگ عصر نو، هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد

شاید تا قبل از این که راهمان به سفر نیفتاده و دچار مشکل و دغدغه اسکان در جایی نشده ایم، اهمیت وجود داشتن هتلی پر از امکانات را اصلا متوجه نشویم! به هر حال امروزه یکی از مهم ترین ارکان صنعت گردشگری و توریسم، هتل ها و ستاره های آن هاست که نشان دهنده درجه و شکل ارائه خدماتشان برای رفاه مسافرین و افراد متقاضی برای اقامت در هتلی خاص است، می باشد. از این ها که بگذریم، شما تا به حال به این مسئله فکر نموده اید که اگر روزی به هتلی مراجعه کردید و به جای انسان ها با ربات ها روبرو شدید، چه کار باید بکنید؟! هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد در ژاپن افتتاح شده است و در کمال تعجب، دقیقا همین صحنه را برایتان به وجود خواهد آورد. در ادامه با ما در خبرنگاران و در ادامه داستان هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد را مرور کنیم.

باورتان می گردد که تمام کارکنان این هتل ژاپنی، ربات ها هستند؟!

بیش از چندی نیست که در سراسر جهان اخباری را مبتنی بر جایگزینی ربات ها به جای نیروهای انسانی در بعضی از کشورهای پیشرفته جهان می شنویم. حال خبرهای مختلف در حوزه خدمات هوشمند و رباتیک به این درجه رسیده است که هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد به وجود آمده است! با توجه به این که کشور ژاپن یکی از پیشروترین کشورها در ساخت ربات و بهبود دهنده آنان است، چندی است که چنین هتلی را طراحی و افتتاح کرده است که اصل آن بر این امر است که؛ هیچ نیروی انسانی در خود ندارد و پایه خدماتش کاملا بر روی خدمات ربات ها شکل گرفته است.

هن نا هتل توکیو نیشیکاسائی (Henn Na Hotel Tokyo Nishikasai) در نزدیک ناگازاکی یکی از مثال های شاخص و مبرهن در زمینه این هتل ها است که اولین هتل با کارمندان رباتی در جهان را ساخته و افتتاح کرده است. نام این هتل به معنای جادو است و به صورتی طراحی شده است که وقتی وارد آن می شوید حس می کنید وارد هتل جادویی شده اید. فکرش را بکنید؛ یک ربات چک این شما را انجام دهد!

این هتل دارای 72 اتاق است که در پارک ناکازاکی ژاپن راه اندازی شده و از پیش خدمت، خدمه نظافت، سرپرست رختکن کارکنان و مسئول پذیرش رباتیک بهره می برد. طراحی و توسعه این هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد به وسیله دانشگاه اوزاکا و ساخت ربات های آن به وسیله شرکت رباتیک ژاپنی Kokoro اجرا شده است. گفته می گردد این ربات ها قادر هستند تا به زبان های ژاپنی، چینی، کره ای و انگلیسی به مشتریان خود خدمات ارائه دهند.

گفتیم که این هتل کاملا دارای خدمات رباتیک است! این به آن معنا است که وقتی می گوییم که این هتل کلیه خدماتش به وسیله ربات ها ارائه می گردد یعنی این که تمام خدمه این هتل از کارمند پذیرش و پیشخدمت گرفته تا دربان هتل، همگی ربات هستند و به خوبی، جمله هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد را معنا کرده است. در این هتل در پشت میز پذیرش 3 ربات مختلف قرار گرفته اند که یکی از آن ها به شکل یک دختر رباتیک، رباتی به شکل دایناسوری با پاپیون و کلاه و سومین نیرو نیز یک سیستم عامل اندروید کوچک است، مستقر شده هستند.

نحوه ارائه خدمات به وسیله این ربات های جالب انگیز که چند زبان مختلف برای آن ها نوشته شده است به این صورت است که به مهمانانی که وارد هتل می شوند کاملا نحوه چک این و چک اوت را به صورت کامل شرح می دهند. در قسمتی دیگری که این هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد نیز یک ربات باربر قرار گرفته است که چمدان ها را برای مسافران حمل می نماید و بار مسافران را به اتاقشان حمل می نماید.

اگر روزی روزگاری مهمان این هتل شدید این نکته را بدانید و در خاطر داشته باشید که امکان ذخیره چمدان پیش از چک این به وسیله یک بازوی رباتی نیز وجود دارد. به خاطر داشته باشید که اتاق ها این هتل، هیچ گونه کلیدی ندارند و به جای کلید از ابزار تشخیص چهره برای ورود مسافران به اتاق هایشان استفاده می گردد البته، از هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد نیز کمتر از این انتظار نمی رود. داخل اتاق هم نیز یک ربات کوچک شبیه به گل لاله قرار گرفته است که مهمانان هتل را تا انتها اقامتشان در هتل همراهی می نماید.

این ربات بر خلاف تصور بسیاری از مسافرانش، یک وسیله تزئینی ساده نیست بلکه این ربات می تواند چراغ ها را روشن و خاموش کرده، زنگ بیدار باش صبح را تنظیم کند و پیش بینی آب و هوا را در اختیارمسافرین خود قرار دهد. این هتل ژاپنی به صورت کلی 10 ربات انسان نما را در قسمت خدمات خود دارد.

تجربه مسافران از حضور در هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد

یکی از وبلاگ عصر نو خارجی که در یکی از خبرگزاری های بسیار معتبر و معروف جهان کار می نماید به نام مونیشا راجیش که به تازگی در این هتل مستقر شده بوده است ضمن اشتباه بودن ایده این هتل از نظر خودش، درباره تجربه حضور خود در این هتل می گوید که:

به نظرم این ربات ها در گرو مقدار زیادی دخالت انسانی هستند و بدون این دخالت آن ها قادر به انجام وظایف خود نخواهند بود! من ساعت 2:40 بعد از ظهر به این هتل رسیدم و در ابتدا همه چیز آرام به نظر می رسید. به قسمت پذیرش مراجعه کردم و در پشت میز پذیرش یک ربات بی حرکت با ظاهر دختری واقعی نشسته بود که کتی کرم پوشیده و لبخندی مصنوعی به لب داشت. بر روی او علامتی وجود داشت که بر روی آن نوشته بود: فقط ژاپنی نوشته شده بود و به همین علت به رباتی دیگر که قیافه ای بسیار عجیب داشت و شبیه یک دایناسور با پاپیون و کلاه بود نزدیک شدم و در نهایت به او سلام کردم اما هیچ اتفاقی در نهیات نیفتاد. دست تکان دادم و او در همان حال که با آغوش باز به من خیره شده بود بی حرکت باقی ماند.

در ادامه من با صدای بلند گفتم که سلاااام! من می خواهم چک این کنم. به این موضوع فکر می کردم که شاید ربات ها با صدا فعال شوند که دری در سمت راست باز شد و یک انسان واقعی با تی شرتی مشکی از آن خارج شده و اظهار داشت که چک این در ساعت 3 بعد از ظهر صورت می گیرد و پس از گفتن این جمله بار دیگر در اتاق از نظرها ناپدید شد.

با این که من فکر می کردم که در این هتل هیچ گونه نیروی انسانی وجود ندارد اما با این حال تا ساعت 3 بعد از ظهر منتظر ماندم و در نهایت، ساعت 3 بعد از ظهر در هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد و در قسمت زرویشن، دایناسور زنده شد و با لهجه آمریکایی گفت: به هتل هن نا خوش آمدید!

اگر می خواهید چک این کنید شماره 1 را فشار دهید. من روی صفحه شماره 1 را فشار دادم اما این بار نیز مرد سیاه پوش بار دیگر ظاهر شده و از من درخواست پاسپورت نمود و به این شکل ربات بار دیگر به حالت سکون و سکوت فرو رفت! قابل وصف نیست که چقدر در این لحظه از این که این هتل را برای امتحان کردن خدمات رباتیک انتخاب کردم، نا امید شدم.

نقدهایی بر هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد

  • اگر به مطالعه ای که اخیرا به صورت مشترک به وسیله اقتصاد دانی از دانشگاه ام آی تی و دانشگاه بوستون اجرا شده است مراجعه کنید، به ازای هر رباتی که به نیروی کار اضافه شده است، بالغ بر 6 کارگر شغل خود را از دست داده اند و حقوق ها نیز به مقدار سه چهارم درصد کاهش داشته است. این پژوهش نشان داده که بین سال های 1990 و 2007 میلادی، 670 هزار آمریکایی شغل خود را به خاطر ربات های صنعتی از دست داده اند. در ادامه و در تحقیق دیگری دانشمندان پیش بینی می نمایند که طی 15 سال آینده، 10 میلیون کارگر بریتانیایی کار خود را از دست داده و با ربات ها جایگزین شوند.
  • هتل هن نا به عنوان هتلی که به وسیله ربات ها اداره می گردد به گونه ای طراحی شده است تا دوست دار محیط زیست باشد. همه اتاق های این هتل به جای واحدهای AC استاندارد به سیستم خنک نماینده radiant مجهز هستند. طرح کلی نقشه و پلان ساختمان جریان هوا را به حداکثر می رساند. ضمناً، مواد و المان های استفاده شده در ساخت این هتل به جای این که بیشتر از موادی همانند آجر و چوب باشد استفاده گردد، از موادی که باعث می شوند انرژی کمتری مصرف شوند و بعلاوه پنل های خورشیدی برای تامین انرژی الکتریکی استفاده شده است.
  • حتی در ابتدای متن نیز اشاره کردیم که فلسفه اصلی این هتل که باعث جذابیت آن نیز شده است، استفاده از ربات ها به جای انسان ها است در صورتی که همانطور که در خاطرات خانم مونیشا راجش آورده شده بود، عوامل انسانی هم به عنوان پشتیبان در این هتل وجود دارند.
  • هزینه اقامت در هتل های رباتیک، بسیار مقرون به صرفه تر از هتل های معمولی است و علت آن به این خاطر است که از روبات ها و انرژی های تجدید پذیر استفاده می گردد.
منبع: الی گشت

به "باورتان می گردد که تمام کارکنان این هتل ژاپنی، ربات ها هستند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورتان می گردد که تمام کارکنان این هتل ژاپنی، ربات ها هستند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید